Incepe razboiul preturilor intre hoteluri

Postat la 22 martie 2009 74 afişări

Pentru prima data in ultimii sase-sapte ani, hotelurile sufera de reducerea semnificativa a cererii, iar hotelierii au acceptat sa isi reduca din marja de profit si sa scada tarifele. Cu toate acestea, planurile de inaugurare a unor noi hoteluri isi urmeaza cursul.

Daca unii hotelieri inca mizeaza pe un numar de clienti in crestere la acelasi tarif din 2008, altii simt deja scaderea gradului de ocupare, desi vand camerele la un pret mai mic fata de anul trecut. Octavian Lazar, managerul complexului Caro Hotels din Bucuresti, a declarat ca anul 2008 a fost primul in care s-au inregistrat stagnari sau chiar diminuari ale veniturilor: “Criza a venit intr-un moment in care piata incepea sa se aseze, adica oferta sa fie relativ egala cu cererea”.

La hotelul pe care il conduce, Octavian Lazar a avut in 2008 un grad mediu de ocupare de 58%, in conditiile in care la jumatatea anului trecut a ajuns de la 162 de camere la 216. Pentru anul in curs, Octavian Lazar estimeaza cea mai scazuta rata de ocupare din ultimii zece ani, de 55%. Caro Hotels asteapta o crestere de 13% a veniturilor, ceea ce, in conditiile unui numar de camere cu 33% mai mare, duce de fapt la scaderea venitului pe camera disponibila. Cat priveste preturile, Lazar spune ca nu vor mai fi reduceri majore de pret, mai ales pentru ca preturile Caro Hotels au scazut deja fata de anul trecut: “In 2008 am aplicat o crestere de aproximativ 20% la categoria 4 stele si 10% la categoria 3 stele. Cu toate acestea, tariful mediu a pierdut in ultimele luni toate procentele de crestere pe care le obtinuse in primele luni ale anului”.

Radu Enache, directorul general si actionarul majoritar al lantului Continental, spune ca nu a aplicat o marire sau o micsorare a tarifelor, ci a pastrat tarifele in lei de anul trecut (ceea ce inseamna o scadere a tarifului in euro). Cu aceasta strategie, Radu Enache spera sa aiba in acest an venituri in lei cu 8-9% mai mari decat anul trecut, desi prima luna din 2009 “a fost cea mai proasta din ultimii 10 ani”.

Inceputul de an a fost nefericit si pentru Confort Group, care detine peste 2.100 de camere in cele patru hoteluri operate in Bucuresti (Confort Otopeni, Confort Traian, RIN Otopeni si RIN Grand Hotel). “Ianuarie a fost un dezastru, am avut o scadere cu 25-30% a profitului operational, in februarie va fi scadere in continuare, cu 10%, dar in martie sper sa ne apropiem de nivelul inregistrat anul trecut”, spune Ionut Negoita, proprietarul grupului Confort, care asteapta in 2009 o conservare a gradului de ocupare de anul trecut (65%) sau chiar un mic regres.

In acest calcul nu intra si RIN Grand, hotelul de 1.500 de camere inaugurat anul trecut, care a avut un inceput de an destul de promitator: “La RIN Grand Hotel am inregistrat in ianuarie 2009, la 15 luni de la deschidere, venituri duble fata de ianuarie 2008 (600.000 de euro fata de 300.000 de euro)”. De fapt, anul acesta Negoita asteapta crestere doar de la RIN Grand Hotel, unde veniturile ar trebui sa urce cu 20% fata de 2008 (de la 15 milioane de euro la 18 milioane de euro). Astfel, cifra de afaceri in domeniu inregistrata de Confort Group ar trebui sa urce de la 25 de milioane de euro in 2008 la 28 de milioane de euro. Iar asta in contextul mentinerii preturilor, pentru ca proprietarul Confort Group nu are de gand sa mai reduca tarifele.

“Cine a avut preturi foarte mari(140-150 de euro pentru hotelurile de cinci stele) poate face reduceri, ca are de unde. Noi avem tarife mici (la RIN Grand Hotel tariful este de 55 de euro sau 99 de euro la receptie, iar pentru restul, 60-62 de euro) si nu vom scadea preturile”, spune Ionut Negoita. In plus, Ionut Negoita considera ca reducerea tarifelor nu are sens, in conditiile in care volumul e oricum acelasi, iar Octavian Lazar sustine aceeasi idee, facand si o comparatie cu piata imobiliara: “Scaderea preturilor nu este o solutie in sine, se vede si pe piata imobiliara. Faptul ca au scazut preturile la case a facut sa revina numarul de tranzactii? Acelasi lucru se intampla si pe piata hoteliera”.

Si Sorin Ionescu, Managing Partner al companiei de consultanta FiveStar Hospitality, se pozitioneaza in tabara care nu e de acord cu scaderea tarifelor: “Data fiind scaderea cererii pentru nopti de cazare, prima tentatie este cea a reducerii preturilor pentru a atrage cat mai multi clienti de la concurenta. Dar aceasta initiativa duce la un razboi al preturilor, care nu este benefic pentru nimeni”. Ionescu crede ca cei care au nevoie de cazare acum se vor caza la orice preturi, de aceea ar fi mai sanatos pentru hotelieri sa isi creasca mai degraba preturile. “Evident, nimeni nu indrazneste sa creasca tarifele acum”, spune Ionescu, care crede ca lupta ar trebui sa se mute pe alt plan si anume in servicii mai multe la acelasi tarif.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/incepe-razboiul-preturilor-intre-hoteluri-4066684
4066684
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.