Ce pot oferi Vestului agentiile romanesti de turism?

Autor: Rosca Cristina Postat la 09 decembrie 2010 59 afişări

Intai a fost industria grea. Au urmat producatorii de mancare, de haine, mai nou si de pantofi. Nici serviciile nu au intarziat: avocatii si consultantii au piata in Occident. Dar turismul? Ce pot oferi Vestului agentiile romanesti de turism?

Desi piata nu s-a dezghetat inca, se observa o serie de schimbari: segmentul sejururilor interne si-a continuat declinul, in timp ce segmentele de ticketing si de business travel au crescut. Bineinteles, vorbim de anul 2010, in care scaderea de peste un sfert a pietei turismului ne face sa vorbim despre cu totul alte procente. Scaderea nu a afectat insa in mod egal pe toata lumea. Dupa primele noua luni ale acestui an, oficialii Eximtur spun ca au afaceri similare cu cele din aceeasi perioada din 2009, insa viitorul "se arata neclar". Corina Pacuraru spune ca 2010 ar putea intrece cifrele din 2009: dupa primele noua luni, Perfect Tour a anuntat o cifra de afaceri de 18 milioane de euro, iar pana la sfarsitul anului aceasta ar putea urca la circa 25 de milioane, peste valoarea din 2009, de 22 de milioane de euro.

"Pana acum e bine sau mai bine zis suficient de bine pentru vremurile actuale. Daca facem comparatie cu ritmul din 2008, nu e foarte bine", spune Corina Pacuraru. Ea recunoaste insa ca din cauza crizei a inceput sa piarda clienti, "si nu pentru ca nu stim sa ii fidelizam, ci pentru ca scad bugetele de calatorie", aceasta fiind una dintre primele categorii taiate de pe lista in vremuri dificile. Pentru a face fata situatiei, Perfect Tour s-a repliat si a incercat sa isi diversifice portofoliul de clienti.

"In 2008 clientii corporate nu erau foarte importanti pentru noi. In timp de criza insa, au devenit", explica fondatoarea agentiei. In prezent acestia - jucatori din industria berii, din industria farma, IT si ONG-uri - au ajuns sa contribuie cu 50% la afacerile Perfect Tour. Cei 60.000 de clienti individuali (de leisure) au si ei aportul lor, tot de 50%. Pentru viitor "vrem sa crestem simultan ambele categorii, mentinand raportul 50%-50%".

Pe timp de vara romanii au preferat pachetele all inclusive, la hoteluri de 5 stele din Turcia, vacantele in Spania si Grecia. De asemenea croazierele, taberele pentru copii si parcurile de distractie au inceput sa atraga tot mai multi turisti. Pentru Craciun, tendintele arata ca cei mai multi oameni vor sta acasa sau vor merge pe Valea Prahovei, in Maramures sau in Bucovina. Ca destinatie externa, cea mai populara este Laponia, "pentru care pana acum si-au manifestat interesul circa 80 de persoane"; ca urmare a acestor cereri, Corina Pacuraru a decis sa organizeze un charter catre tara lui Mos Craciun. Pentru Revelion, situatia arata un pic diferit: turistii cer fie statiunile de schi din Austria, Bulgaria sau Andorra sau destinatii calde, precum cele din Caraibe, Republica Dominicana, Cuba sau din regiunea Asia-Pacific.

"Nu exista o perioada mai buna pentru calatorii. Preturile practicate de companiile aeriene si de hotelieri sunt mai bune ca niciodata. La anul nu va mai fi la fel. Companiile aeriene deja au inceput sa urce preturile", afirma Corina Pacuraru. Desi preturile vor creste, bugetele de calatorii nu vor avea aceeasi tendinta.

Alin Burcea, proprietarul agentiei Paralela 45, nu este de aceeasi parere si crede ca in 2011 piata de turism s-ar putea dezgheta, insa nu vom vedea cresteri spectaculoase. "Nu exista repere pe care sa ne bazam." In ultimele 4-5 luni Burcea a observat ca lucrurile incep sa se miste pe piata, in special pe segmentul corporate, dar si la cazari. "La vacante merge insa mai greu", spune Burcea, care totusi se asteapta la o crestere de 10% a afacerilor in acest an, fata de un declin de 22% in 2009.

Daca agentii de turism mai au vreo noua problema, dincolo de criza economica, aceasta se numeste online-ul, prin care turistii rezerva direct bilete de avion si cazari, fara a mai avea nevoie de agentie. Pentru a merge exact catre acesti clienti, Perfect Tour a organizat in octombrie un targ online de turism, dupa modelul celor internationale la care a participat, pentru ca "incepem sa ne asemanam cu profilul omului ocupat din Vest". In cele trei zile, cat a durat targul, agentia a avut peste 20.000 de vizitatori si 150 de cereri concrete. Dupa cum spune Corina Pacuraru, targul a atras prin noutate, nu prin produsul de travel; va mai organiza unul la primavara, in timp ce va vedea si ce rezultate vor aduce birourile din Austria si Bulgaria. Acolo este de fapt miza.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/ce-pot-oferi-vestului-agentiile-romanesti-de-turism-7775528
7775528
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.