Ce destinaţii exotice îi fascinează pe români - GALERIE FOTO

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 28 iunie 2013 4406 afişări

300.000 de români îşi permit să plătească anual peste 2.000 de euro pentru vacanţe, iar agenţia de turism de tip butic Eturia are 2.500 de clienţi fideli. În trei ani, numărul lor va ajunge la 6.000, iar antreprenorul Sorin Stoica spune că acesta ar fi volumul optim pentru afacerea sa. Ce destinaţii exotice preferă românii?

În primele luni ale anului, firma a înregistrat venituri mai mari cu aproape 30% faţă de perioada similară a anului trecut, până la nivelul de 2,5 milioane de euro, crescând nu neapărat sumele cheltuite, cât numărul de clienţi. Pentru tot anul, previziunile se plasează în jurul unei cifre de afaceri de 7 milioane de euro, faţă de 5,5 milioane de euro în 2012. Despre marja brută de profit Stoica spune că  se plasează la 13%, iar cea netă variază între 1-3%, fiind, „în cel mai bun caz, 4%„. De fapt, abia 2010 a fost pentru Eturia primul an în care a trecut pe profit, iar 2012 a fost momentul în care a recuperat investiţia, pentru că în perioada 2007-2009 „am finanţat agenţia", spune antreprenorul moldovean, care s-a consacrat în mediul de afaceri românesc prin construirea şi vânzarea afacerii Dasimpex, o reţea de magazine pentru telefonia mobilă, valoarea tranzacţiei din 2006 fiind estimată la câteva milioane de euro.

De-atunci, Stoica a văzut 180 de destinaţii şi zboară, în medie, de 50 ori în fiecare an. Spune că este imposibil să dea un top trei al preferinţelor, pentru că sunt perspective diferite ale destinaţiilor. Admite totuşi că îi plac mai mult cele în care oamenii îşi respectă tradiţiile, iar destinaţiile nu sunt foarte comerciale, pentru că „în mod automat, când sunt invadaţi de sute de mii de turişti împrumută din obiceiurile proaste".

La Eturia a investit de-a lungul anilor 300.000 de euro în călătorii de inspectare a destinaţiilor, de la hoteluri şi restaurante până la stilul de viaţă specific al ţării, motiv pentru care agenţia poate oferi sfaturi amănunţite pe care turiştii le primesc în mapele de călătorie. Iar pentru cataloagele cu oferte se lucrează cel puţin o lună, atât cel Best Deals, cât şi Signature având în jur de 200 de pagini fiecare. „Nu cred în conceptul ieftin şi bun„, spune Stoica, argumentând că toate eforturile companiei sale costă timp şi bani. Un exemplu este chiar şi asigurarea de călătorie pe care AIG a dezvoltat-o special pentru Eturia anul trecut şi care, deşi este mai scumpă, punctează antreprenorul, îşi merită banii.

„Am lucrat şi noi cu cei care fac asigurări cu 10-15 euro şi totul este bine până la momentul despăgubirii.„ Asigurarea, a cărei „construcţie„ a durat patru luni şi care a fost realizată punct cu punct, este inclusă acum în toate pachetele şi acoperă evenimente precum ratarea unui zbor din pricina întârzierii altuia, caz în care clienţii îşi pot recupera banii pentru serviciile de care nu beneficiază - cum ar fi cazare şi masă, în cazul în care nu ajung. „Patru turişti veneau din China şi din pricina grevei din Franţa nu au putut continua zborul spre România. Li s-a decontat o sumă şi în loc să stea în aeroport pe termen nelimitat au putut merge în oraş unde s-au cazat la hotel.„ Mergând pe aceeaşi linie, Stoica este preocupat de construcţia unui soft care să genereze informaţii despre sumele „de buzunar„ necesare clienţilor în funcţie de destinaţie. În Japonia, de pildă, nici „nu ieşi pe stradă fără să cheltui în fiecare zi 100 de euro".

Sorin Stoica remarcă faptul că preferinţele clienţilor români s-au modificat de-a lungul timpului; în urmă cu 5-7 ani erau căutate mai degrabă vacanţele în Europa şi destinaţii precum Dubai, dar acum Eturia este specializată pe vacanţe în afara bătrânului continent. „Nu vindem city-break-uri, vacanţe la plajă în Europa sau chartere decât la cererea expresă a clienţilor existenţi„, iar preţul mediu plătit pentru un pachet într-o destinaţie extra-europeană, unde tariful biletului de avion are o pondere foarte mare, este de 3.920 de euro pe familie în cazul vacanţelor Signature, tailor-made, şi de 2.400 de euro pe familie pentru pachetele Best Deal, vacanţele predefinite. În fiecare an preferinţele clienţilor Eturia legate de destinaţiile în care aleg să-şi petreacă vacanţa variază, astfel că dacă în 2012 aceştia au preferat Republica Dominicană, pentru începutul anului 2013 s-au îndreptat către Mexic.

„Nu intrăm în competiţie cu vacanţele de 300-500 de euro, pentru că pe acest segment noi nu putem fi competitivi„, explică antreprenorul, cu trimitere la investiţiile pe care agenţia le face pentru cercetarea destinaţiilor, pregătirea cataloagelor şi a mapelor de călătorie. El punctează că în rândul clienţilor fideli sunt şi oameni care „nu au foarte mulţi bani, dar fac eforturi mari pentru a avea experienţe noi, deosebite„. Una peste alta, Sorin Stoica are un plan foarte clar pentru următorii ani în ce priveşte evoluţia Eturia, pe care nu vrea s-o vândă, deşi a primit trei oferte în ultimii doi ani. „Este o afacere frumoasă", conchide el.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/ce-destinatii-exotice-ii-fascineaza-pe-romani-galerie-foto-11039708
11039708
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.