Care concedii? Romanii au inventat vacanta de criza

Autor: Ioana Mihai Postat la 11 octombrie 2010 91 afişări

Peste 42% dintre romani nu au fost anul acesta in concediu pe timpul verii, procentul fiind in crestere fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand doar un sfert au renuntat la planurile de vacanta. Mai mult, 43% dintre cei care au mers totusi in concediu au cheltuit mai putin decat anul trecut, arata un studiu realizat de 360insights pentru BUSINESS Magazin.

"Este greu de spus cati romani au fost in concediu", comenteaza Traian Badulescu, consilier de presa al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Ca estimare insa, spune Badulescu, circa patru milioane de romani, cu 5% mai putini fata de anul trecut, au preferat destinatii din turismul intern. Scaderea este si mai mare (10%) in cazul turistilor pentru destinatii externe, al caror numar a ajuns la 1,2 milioane.

Intrebati din ce motiv nu vor merge in acest an in concediu, trei sferturi (76%) dintre raspunsurile studiului au acuzat lipsa banilor, confirmand faptul ca resursele financiare reduse sunt principalul obstacol in calea ideii de vacanta. Mai mult decat atat, peste 70% dintre persoanele care au fost nevoite sa renunte la vacanta in 2010 nu au avut concediu nici anul trecut, arata studiul citat. Pentru cei care au fost in concediu in aceasta vara, preferate au ramas lunile iulie-august, care au fost alese in sapte din zece cazuri. In randul celor ce nu si-au refuzat un concediu, aproape trei sferturi (73%) au ales meleagurile romanesti, iar 26% dintre optiuni au fost in favoarea destinatiilor de peste hotare, procentele fiind similare cu cele inregistrate anul trecut, arata studiul 360insights.

Mai multa prudenta apare cand vine vorba de bugetul alocat vacantelor: 43% dintre cei care merg sau vor merge in concediu in acest an declara ca suma este mai mica decat anul trecut, declara Manuela Danila. Circa o treime (32%) dintre participantii la studiu spun ca sunt hotarati sa aloce un buget similar celui de anul trecut, fara reduceri, dar si fara excese.

Traian Badulescu estimeaza ca bugetele destinate vacantelor "au fost, clar, mai mici cu circa 10-15% in medie". Una dintre cauze, precizeaza reprezentantul ANAT, este faptul ca s-a diminuat si durata sejururilor. Astfel, daca cei ce isi petrec vacantele in tara isi aloca in medie o saptamana, cei care aleg sa plece peste hotare opteaza pentru concedii mai indelungate, de aproximativ doua saptamani, arata studiul citat.

Litoralul si apoi statiunile montane sunt destinatii alese cu intaietate de cei ce aleg varianta "concediul romanesc". Alegerea acestui tip de vacanta le apartine cu precadere locuitorilor din orase mici si celor cu venituri medii sau mici, constata reprezentanta 360insights. In randul celor ce isi permit o vacanta peste hotare, in lista preferintelor se plaseaza sus Grecia si Bulgaria, urmate de Spania si Italia. Exista insa si turisti care isi permit un concediu "mixt", petrecut atat in Romania, cat si in afara granitelor, dar "numarul acestora este redus (5%), ceea ce demonstreaza ca un astfel de concediu este inca un lux", conchide Manuela Danila.

In aceste conditii, operatorii din turism si-au vazut incasarile topindu-se. "Incasarile sunt mai mici cu valori intre 10 si 20%, de la caz la caz", spune Traian Badulescu. Membrii ANAT spera insa ca numarul de turisti se va redresa prin intermediul programelor de inscrieri timpurii si al ofertelor speciale pentru sezonul de iarna. Astfel, prin intermediul programului de early booking (inscrieri timpurii) au fost deja cumparate 50.000 de pachete turistice, fata de 30.000 in 2009. In program s-au inscris anul acesta, conform lui Badulescu, 146 de unitati de cazare din 38 de statiuni, fata de 83 de unitati din 23 de statiuni la sfarsitul anului trecut. Veniturile realizate in 2010 prin acest program au ajuns la 50 de milioane de lei, fata de 30 de milioane de lei la sfarsitul lui 2009.

Pentru zilele festive de la sfarsit de an, operatorii din turism ofera pachete ale caror preturi sunt, in medie, de doua ori mai mari decat pentru un sejur petrecut in luna ianuarie, spre exemplu. Pentru a atrage clienti si a-si stabili un plan de afaceri cat mai coerent, multe unitati de cazare au oferit reduceri pentru rezervari timpurii, adica acelea platite cu cateva luni mai devreme. Cele mai multe astfel de programe asigura reduceri cu 10-15% fata de pretul de oferta, insa procentele scad treptat odata cu apropierea de Revelion. De regula, dupa sfarsitul lunii octombrie nu se mai fac reduceri semnificative de pret.

Anul trecut, aproape 35.000 de turisti si-au cumparat vacante in strainatate in perioada Craciunului si a Revelionului de la agentiile de turism, iar peste 60.000 au ales destinatiile interne, potrivit informatiilor ANAT. "Majoritatea celor ce aleg destinatii externe pentru aceasta perioada se indreapta catre Austria, dar si alte destinatii de schi sau catre zone mai calde, cum sunt cele din Egipt", afirma Badulescu. Cu sau fara concurenta ofertelor de peste hotare, doamna Mariana (si multi alti antreprenori ca ea) nu simte presiunea recesiunii. Turistii care ii trec pragul nu cheltuiesc mai putin ca in alti ani, iar la sfarsit de saptamana nu-si vede capul de treaba.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/turism/care-concedii-romanii-au-inventat-vacanta-de-criza-7457417
7457417
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.