Viitorul în industria auto: totul sună electric

Autor: Bogdan Alecu Postat la 20 august 2013 1563 afişări

Viitorul automobilului, în acest moment cel puţin, pare a fi unul electric, indiferent dacă este de lux sau din zona democratică a automobilismului. A venit rândul BMW să afirme acelaşi lucru şi să intre pe o piaţă dificilă, dar de cursă lungă.

Pentru început, în cele mai multe cazuri, i3 va fi o a doua maşină, cel puţin pentru început, este de părere executivul de la BMW. Vor exista clienţi care au deja un BMW acasă şi care vor dori un vehicul pentru drumurile urbane echipat cu toate tehnologiile, cei cunoscuţi ca „early adopters„.

În ceea ce priveşte preţul, BMW i3 pleacă în Germania de la 34.950 de euro cu TVA pentru versiunea 100% electrică şi aproape 40.000 de euro pentru cea echipată şi cu un motor pe benzină de 0,6 litri care joacă rol de generator pentru motorul electric. i3 va fi disponibil pentru clienţii din Germania cu începere din luna noiembrie 2013.

Preţul de pornire este semnificativ mai mic decât estimările iniţiale, analiştii auto estimând un preţ de peste 50.000 de euro, motivând prin faptul că structura automobilului este realizată dintr-un material nou, plastic întărit cu fibră de carbon.

Produsele şi serviciile BMW vor fi comercializate printr-un model de vânzări multicanal care va cuprinde dealeri autorizaţi BMW i, un centru de prezentare, precum şi o platformă online. Toate canalele de vânzări vor fi conectate integral, iar clienţii vor avea posibilitatea să-şi personalizeze întregul proces de cumpărare.

Prin strategia „360o ELECTRIC„, BMW i pune la dispoziţia clienţilor o ofertă de servicii de la încărcarea la domiciliu (BMW i Wallbox), încărcarea la staţii publice de realimentare, servicii de asistenţă, la servicii inovatoare de mobilitate, care includ garanţii şi servicii complete de întreţinere, oferte flexibile car-sharing, precum şi aplicaţii BMW utile pentru computer şi smartphone.

BMW i3 este propulsat de un motor electric de 170 CP şi 250 Nm şi o baterie de 22 kWh, care oferă o autonomie între 130 şi 200 km, în funcţie de modul de condus: Confort (130 - 160 km), Eco Pro Plus (160 - 200 km). Utilizând sistemul Range Extender, reprezentat de un motor pe benzină în doi cilindri de 650 cmc de 34 CP care este utilizat doar pentru a încărca bateria, şi având un rezervor de nouă litri, autonomia maşinii creşte la 300 km.

„Anul viitor, odată cu lansarea noului i8, ne vom extinde şi mai mult posibilitatea de a atrage noi clienţi. Există o posibilitate foarte ridicată ca aceia care au deja un X5 sau Seria 7 să cumpere acum şi un i3„, a spus Robertson. La întrebarea când va ajunge oficial în România, Robertson a subliniat că pentru început atenţia constructorului va fi asupra pieţelor vest-europene, iar de anul viitor i3 se va extinde pe pieţele emergente şi cele din America şi Asia.

În prezent, singurul autoturism electric comercializat oficial pe piaţa locală este Mitsubishi iMiEV, cu un preţ de listă de 36.000 de euro, la care se adaugă utilitara Renault Kangoo ZE, care are un preţ de 21.000 de euro, dar care nu include şi bateria, aceasta fiind doar închiriată cu 70-80 de euro pe lună. La acestea, începând de anul viitor se va adăuga Renault ZOE, primul automobil electric proiectat de la zero al francezilor.

Pe piaţa locală, nicio maşină electrică nu s-a vândut în 2013, iar în 2011 şi 2012 acestea nu au depăşit pragul de una sau două unităţi. Mai mult, nici vânzările de hibride - maşini unde motorul electric fie propulsează automobilul pe distanţe scurte, fie doar ajută motorul pe benzină să consume mai puţin combustibil - nu depăşesc pragul zecilor de unităţi, şi acela în cazuri izolate, doar Toyota şi Lexus reuşind să puncteze astfel de volume.

Pe de altă parte, oficialii companiei Renault sunt de părere că vânzările de maşini electrice vor accelera în acest an la ordinul de câteva zeci de unităţi, pentru ca în următorii ani cifrele să ajungă la ordinul sutelor şi chiar miilor, pe măsură ce şi piaţa locală îşi va reveni. În prezent, pe străzile din România circulă numai 5 maşini electrice, potrivit datelor oficiale de vânzări. Mihai Bordeanu, directorul de marketing al Renault, este de părere că vânzările utilitarei Kangoo ZE pot ajunge la zeci de unităţi pe an şi sute odată ce va veni şi ZOE. 

Pentru Kangoo ZE deja s-au interesat mai multe firme de transport şi curierat care doresc să achiziţioneze un astfel de automobil şi testează deja maşina, potrivit oficialului de la Renault.

În prezent, principala problemă a maşinilor electrice în România este faptul că statul acordă un ajutor de 2.500 de euro la achiziţia unei maşini electrice numai persoanelor fizice, nu şi firmelor, cu toate că acestea reprezintă targetul, iar acestea ar trebui încurajate în condiţiile în care maşinile de firmă şi nu cele private parcurg anual cei mai mulţi kilometri.

Avantajul maşinilor electrice creşte cu cât şi rulajul este mai mare, având în vedere că valoarea chiriei pentru baterie într-o lună reprezintă aproximativ valoarea unui plin cu motorină sau benzină. Un plin cu energie electrică pentru 150 km costă 2-3 lei dacă este realizat noaptea, sau 7-8 lei ziua.

Spre comparaţie, un automobil clasic consumă pentru 150 km circa 10 litri de benzină în traficul urban, în valoare de aproape 60 de lei. Având în vedere chiria lunară a bateriei, un automobil electric trebuie să parcurgă cel puţin 500 km lunar pentru a deveni rentabil, echivalentul a mai mult de un plin de combustibil la o maşină, fie ea diesel sau pe benzină.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/viitorul-in-industria-auto-totul-suna-electric-11261350
11261350
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.