Un timbru peste un mediu din ce în ce mai poluat

Autor: Bogdan Alecu Postat la 27 februarie 2013 108 afişări

Transformarea taxei de poluare în timbru de mediu a readus în discuţie poluarea, un subiect vechi de ani de zile, Şi cum poate fi aceasta redusă, în special în marile oraşe. Care este situaţia şi ce se poate schimba?

În ultimii şase ani în România au intrat peste 1,1 milioane de auto-turisme la mâna a doua şi s-au înmatriculat mai puţin de un milion de maşini noi. "Realitatea demonstrează că, indiferent de cele mai bune intenţii ale programului Rabla, trebuie optimizată în primul rând taxa de poluare. Mai mult, noul timbru de mediu nu doar că va susţine îmbătrânirea, ci o va încuraja, deoarece taxa se va micşora cu până la 90% pentru maşinile foarte vechi", a adăugat Stroe. El a declarat că programul de casare nu-şi poate atinge scopul, în contextul în care taxa de poluare sau mai nou timbrul de mediu încurajează importurile de maşini foarte vechi.

Anul trecut s-au casat 45.000 de maşini mai vechi de 10 ani, iar cu tichetele obţinute s-au cumpărat 15.000 de maşini noi. Vicepreşedintele APIA Brent Valmar a subliniat că unul dintre factorii care au afectat piaţa auto anul trecut a fost programul de casare, deoarece numărul limitat de tichete a dus la creşterea speculei cu acestea.

Valmar, care mai deţine şi funcţia de director general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală, este de părere că spaima cu privire la importurile maşinilor non-Euro, Euro 1 şi 2 nu este întemeiată, deoarece au mai rămas foarte puţine maşini în Vest din această categorie şi ar trebui ca atenţia să fie asupra celor Euro 3 şi Euro 4 care ameninţă nu doar piaţa auto locală, ci şi producţia şi investiţiile Renault la Dacia şi cele ale Ford. Sumele plătite pentru timbrul de mediu, care va fi introdus din luna martie, scad cu până la 90% în cazul maşinilor non-Euro, Euro 1 şi 2, care au peste 12-15 ani.

Potrivit datelor Porsche România, în Germania sunt 1,5 milioane de maşini la vânzare, din care 7% reprezintă maşini cu norme de poluare între Euro 0 şi 2. Cele mai multe (61%) reprezintă maşinile Euro 5, în timp ce automobilele Euro 3 şi 4 reprezintă o treime. Pe de altă parte, Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia, aprecia recent că reducerea considerabilă a timbrului de mediu pentru maşinile vechi va transforma România în cimitirul de maşini al Europei, deoarece românii cu putere limitată de cumpărare se vor orienta către maşinile vechi şi ieftine.

În ceea ce priveşte preţurile, potrivit datelor Porsche România, o maşină non-Euro poate fi achiziţionată din Germania cu cel mult 400-500 de euro, Euro 1 cu 300 până la 800 de euro, iar o maşină Euro 2 cu sume cuprinse între 500 şi 1.500 de euro.Pentru acest an oficialii APIA estimează un nivel al importurilor de aproximativ 150.000 de maşini la mâna a doua faţă de 175.000 în 2012 şi o piaţă a autoturismelor noi în creştere cu 5% faţă de anul anterior, la un nivel de aproximativ 76.000 de unităţi.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
mediu,
timbru,
poluare
/analize/transporturi/un-timbru-peste-un-mediu-din-ce-in-ce-mai-poluat-10607738
10607738
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.