Un an turbulent pentru aviaţia românească

Autor: Mirabela Tiron Postat la 15 februarie 2012 51 afişări

Piaţa de aviaţie locală se confruntă de câteva luni încoace cu inversări de clasamente, cu ştiri despre renunţări la curse sau cu scăderi ale numărului de pasageri. Veştile bune pentru 2012 abia se observă din teancul de ştiri proaste.

"Anul trecut, TAROM şi-a menţinut o cotă de piaţă constantă, de 22% în România", transmiteau în ianuarie oficialii companiei companiei. Pentru prima dată în istorie TAROM a pierdut poziţia de lider în ceea ce priveşte numărul de pasageri transportaţi în favoarea low-costului ungar Wizz Air. În 2011 avioanele Wizz Air au transportat din şi înspre România 2,7 milioane de pasageri, cu 29% mai mult ca în anul anterior, potrivit oficialilor companiei. Low-costul a avut o evoluţie accelerată pe piaţa românească. Wizz Air a ajuns de la 17.000 de pasageri transportaţi în 2006 în România la un trafic de 2,1 milioane de pasageri în 2010 şi 2,7 milioane de pasageri anul trecut.

Nu toate companiile low-cost s-au bucurat de salturi ale businessului pe piaţa locală. Easyjet, a doua cea mai mare companie low-cost din Europa, cu 44,8 milioane de pasageri la nivel internaţional, s-a retras anul acesta din România, după ce a operat timp de patru ani curse spre Milano şi Madrid de pe aeroportul Otopeni. Iniţial, compania a testat şi zboruri către Londra, la care a renunţat în mai puţin de jumătate de an din lipsa profitului. Aceeaşi problemă a fost şi cu Milano şi Madrid, către care Easyjet opera cinci, respectiv şapte zboruri săptămânale, înregistrând în jur de 200.000 de pasageri anual. Cursele companiei aveau un grad de ocupare de peste 80%, dar presiunea pieţei de a ţine preţurile jos, coroborată cu taxele mari, a făcut zborurile neprofitabile.

Nici low-costul GermanWings nu a avut rezultatele dorite anul trecut. Recent, operatorul aerian a anunţat că a renunţat la zborurile pe ruta Bucureşti-Stuttgart şi va înceta şi operarea curselor spre Berlin anul acesta. Singura rută pe care va continua să opereze este Bucureşti-Köln. Pe piaţa românească, GermanWings transporta între 50.000 şi 80.000 de pasageri anual. Rezultatele financiare ale companiei pe anul trecut pe piaţa românească nu au fost făcute publice. GermanWings este divizia low-cost a Lufthansa, care a intrat pe piaţa românească în martie 2007.

Dacă GermanWings şi-a restrâns operaţiunile în România, compania aeriană-mamă Lufthansa va introduce din iunie patru zboruri săptămânale pe noua rută, Bucureşti-Berlin, potrivit oficialilor companiei. În România compania a înregistrat o creştere cu 20% a traficului de pasageri în primele nouă luni ale anului trecut faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Cota de piaţă estimată de oficialii Lufthansa pe piaţa românească de linie regulată este de 23%.

Cererea pentru zborurile către Italia i-a determinat pe italienii de la low-costul Air Vallee să intre pe piaţa locală cu mai multe zboruri. Operatorul va intra pe piaţa românească introducând din 24 martie două curse pe rutele Bucureşti-Parma (două zboruri pe săptămână), Bucureşti-Florenţa (trei zboruri pe săptămână începând cu 26 aprilie) şi Bucureşti-Pescara (două zboruri pe săptămână începând cu 30 aprilie). Din Iaşi vor fi operate zboruri spre Torino din 25 martie, spre Milano de la 30 aprilie, iar spre Roma din 30 aprilie, pe toate aceste curse putând deja fi făcute rezervări. Air Vallee, operator low-cost înfiinţat în 1987, are baza operaţională la Parma, dar operează şi de pe aeroporturile din alte patru oraşe din Peninsulă (Torino, Rimini, Pescara şi Catania). Un nou low-cost care să preia traficul rămas liber o dată cu falimentul My Air de anul trecut era demult aşteptat pe piaţă, iar faptul că intrarea unui nou operator este una dintre puţinele veşti bune de pe piaţă trebuie să ne dea de gândit. Ce urmează oare pe o piaţă de aviaţie slăbită, afectată de scumpirea petrolului, de creşterea taxelor şi de dorinţa pasagerilor de a plăti cât mai puţin?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/un-an-turbulent-pentru-aviatia-romaneasca-9235082
9235082
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.