Regiotrans cauta loc pe sina CFR

Postat la 10 iunie 2008 417 afişări

Pentru concurentul privat al CFR Calatori, urmatorii doi ani pot aduce triplarea cotei de piata sau falimentul. Pentru prima varianta, Regiotrans ii tine in asteptare pe cei ce doresc sa cumpere compania brasoveana, iar contra celei de-a doua variante se pregateste cu afaceri de rezerva.

“Atunci as putea sa ma gandesc sa vand, deoarece as lua cu siguranta un pret rezonabil”, considera omul de afaceri. Insa nu se stie cum va fi atunci, pentru ca niciun an nu seamana cu altul in transportul de calatori: in 2006, cand circulau doar pe sectiile sale inchiriate si cu automotoarele proprii, Regiotrans si RC-CF Trans au avut in total o cifra de afaceri de aproape 7 mil. euro si profit de 1,6 mil. euro, dar in 2007, afacerea le-a scazut la circa 4 milioane, pentru ca nu au mai inchiriat linii noi si pentru ca au externalizat o serie de servicii unor firme adiacente. Dar si pentru ca au facut cateva greseli. “In 2007 am gresit pentru ca am decis sa mergem pe mai multe trasee decat puteam acoperi cu automotoarele proprii (35 la numar) si am luat locomotive si vagoane de la CFR, care ne-au costat mult si nici nu mergeau repede”, spune Comana.

Pentru acest an, Costel Comana vrea sa mentina atat traseele inchiriate, cat si cele pe care circula impreuna cu CFR Calatori; va rezolva problema crescand parcul de trenuri. A mai facut o comanda de 50 de automotoare, tot la Caile Ferate Franceze, care vor veni in Romania pana la sfarsitul anului. “Le voi inmatricula pe toate, pentru ca sper ca anul acesta sa cresc numarul de kilometri unde operam”, spune Comana. Cresterea numarului de kilometri presupune participarea la noi licitatii pentru noi sectiuni de cale ferata. O noua astfel de licitatie va avea loc in iunie, pentru 19 sectii. Oficialii Ministerului Transporturilor spun ca spera ca in acest an sa fie preluate inca peste 45 de sectiuni, insumand peste 1.600 de kilometri de cale ferata. Dintre acestea, 38 de sectiuni sunt de trafic mixt (transport de marfa si de cala¬tori), iar 7 doar pentru transport de marfa, precizeaza Oana Branzan, oficial al CFR SA.

RC-CF Trans & Regiotrans, precum si Servtrans, Via Terra sau alti operatori privati romani nu vor mai participa singuri la urmatoarele licitatii. Operatorii europeni sunt si ei pe punctul de a intra in Romania, fie prin achizitii (cei mai multi fiind interesati de Regiotrans), fie prin dezvoltare organica (inchirierea sau concesionarea de linii - daca se va finaliza legislatia pentru concesionare in acest an - si operarea de transport feroviar de calatori). Printre candidati se numara in special companiile central- si est-europene, care vor sa lege liniile din Romania cu infrastructura lor. “Cele mai interesante pentru operatori precum Alpine Austria sunt anumite sectiuni din Timisoara”, spune Costel Comana. Iar sectiunile din Timisoara care vor fi scoase la licitatie in acest an sunt in numar de 12, insumand peste 400 de kilometri, dupa cum arata datele CFR SA. Un numar similar de sectiuni (11 la numar) vor fi scoase la licitatie in judetul Iasi, iar in Craiova, Bucuresti, Brasov, Cluj sau Galati vor fi disponibile cate trei sectiuni.

Comana admite ca este posibil sa nu faca fata unei licitatii alaturi de un operator european, mai ales ca si el este interesat de rute din zona Timisoara-Arad, unde este deja prezent. “Nu am forta lor financiara si este probabil sa nu rezist pe piata daca Romania va deveni interesanta pentru operatori straini mari de trenuri de calatori”, mai spune omul de afaceri.

Mai sunt insa si alti nori care s-ar putea abate asupra sediului Regiotrans din Brasov. Una dintre probleme este ca RC-CF Trans-Regiotrans a putut inchiria liniile doar pe cinci ani, iar in 2009 va trebui sa innoiasca contractul de inchiriere din 2004: “Pana la anul se pot intampla multe - mai ales ca e an electoral - si este posibil sa iau tot eu linia respectiva sau nu”. De fapt, problemele care pot aparea intr-un an sau doi sunt mai multe, cadrul legislativ fiind doar un aspect. “Cea mai mare problema este posibila scumpire a TUI”, spune Comana, taxa de 9 lei pe care o plateste Regiotrans acum putand creste pana la 11 lei sau 14 lei in doar cateva luni, ceea ce ar insemna prea mult pentru costurile companiei. “Acum, chiria pe care o platesc pentru linii reprezinta 67% din costurile companiei, iar o crestere de cel putin 20% a acesteia m-ar scoate de pe piata.” Solutia sta in afaceri alternative: inca de anul trecut, cei doi asociati au inceput sa importe din Polonia bitum. “Am vandut anul trecut 32.000 de tone de bitum in Romania si anul acesta sper sa vindem de doua ori mai mult”, spune Comana, care spera ca anul electoral sa aduca mai multe contracte de reparatii si chiar de constructii de strazi.

Iar daca tot se ocupa de import cu materiale de constructii, Costel Comana si Iorgu Ganea au decis sa integreze afacerea. “Vom intra si pe segmentul de transport de marfa, in primul rand pentru a putea transporta bitumul de la granita pana la clientul care il cumpara, iar apoi poate vom lua si alte contracte de transport de marfa”, spune Comana. Cei doi asociati au cumparat deja 10 locomotive, tot din Franta, iar anul acesta va sosi o comanda de 60 de vagoane de marfa, cu care ar trebui sa inceapa afacerea.

Pe piata de transport feroviar de marfa, cei doi asociati nu vor mai fi pionieri. Com¬panii precum Grup Feroviar Roman, care planuiesc sa atinga in acest an afaceri de aproape 100 mil. euro si peste 15% din piata de transport feroviar de marfa, lucreaza deja in cadrul marilor contracte in domeniu. Comana este insa optimist: “Nu vreau neaparat locul intai, ci sa mentin cat pot compania de transport de calatori; este o ambitie a mea”. Iar daca nu se poate cu trenurile, exista oricand imobiliarele: cei doi asociati au construit deja un hotel in Busteni si o cladire de birouri in Brasov. Si nu neaparat pe drumuri de fier.


Sa mergem cu trenul

Alte afaceri

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CFR,
transporturi,
calatori,
crestere,
concurenta
/analize/transporturi/regiotrans-cauta-loc-pe-sina-cfr-2697035
2697035
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.