Problemele cu care se confrunta liniile aeriene din Europa n-au luat sfarsit

Autor: Roxana Cristea Postat la 26 iulie 2011 93 afişări

Combustibilul este din ce in ce mai scump, arabii vin fulgerator din spate, reducerile masive de costuri devin obligatorii, ghinioanele se tin lant, iar problemele cu care se confrunta liniile aeriene din Europa nu se opresc aici.

Profitul companiilor aeriene din Europa inainte de dobanzi si taxe va creste anul acesta la doua miliarde de dolari. Anul trecut au inregistrat un profit net de 0,4 miliarde de dolari, destul de redus fata de cele 7,7 miliarde de dolari raportate de operatorii din Asia-Pacific si 5,1 miliarde de dolari de cei din America de Nord. Companiile aeriene au transportat anul trecut circa 40% din valoarea importurilor si exporturilor Europei, precum si 650 de milioane de pasageri in si dinspre Europa. Operatorii aerieni din Europa au asigurat 4,5 milioane de joburi in industrie si au condus la inca 3,3 milioane de locuri de munca in turism. De asemenea, industria aviatica europeana a contribuit anul trecut cu 3,1% la PIB, iar transportul de pasageri a contribuit cu 1,3% la PIB-ul Europei, mai exact cu 275 de miliarde de euro.

n plus, competitia din afara continentului este tot mai puternica. Prezenta competitorilor din Orientul Mijlociu a crescut foarte mult in ultima perioada, centrul principal fiind Dubaiul. Cei mai importanti sunt cei 250 de milioane de chinezi care utilizeaza anual transportul aerian. "Chinezii sunt dornici sa calatoreasca, iar Dubaiul a vazut acest lucru" , explica secretarul AEA.

Alte probleme cu care se confrunta tot mai multe companii aeriene din lume sunt pretul ridicat al combustibilului si taxele in crestere. Pot reduce toate costurile, mai putin cel cu combustibilul. Daca acum cativa ani combustibilul reprezenta 25% din costul unei companii aeriene, in prezent reprezinta 28%.

Asociatia estimeaza anul acesta cheltuieli in urcare cu 19%, la 23 miliarde de euro, de la 19,3 miliarde de euro in 2010. Circa un miliard de euro sunt costuri in plus datorate traficului in urcare, iar 3,5 miliarde euro vin pe fondul scumpirii carburantului. Operatorii aerieni mai sunt nemultumiti de faptul ca guvernele sunt interesate doar de finantarea datoriilor, dar nu se uita la impactul pe care taxele il au in aviatie. Spre exemplu, taxa din Germania va aduce statului un miliard de euro in 2011, suma care va creste pana la patru miliarde pana in 2014, consecintele imediate fiind cresterea preturilor. Astfel, preturile zborurilor interne au crescut cu 8%, cele pe rutele europene cu 3%, iar cele pe rutele internationale cu 2%. n urma taxei, 10.000 de oameni si-ar putea pierde joburile si numarul de pasageri ar putea scadea cu cinci milioane. n Olanda, taxa a fost implementata in 2008 si a adus guvernului 261 de milioane de euro in acel an. n 2009 a fost insa scoasa deoarece a avut un impact major asupra economiei. Daca ar fi fost mentinuta, ar fi fost pierdute peste 70.000 de joburi si ar fi redus cererea cu 9%.

UE si-a dat acordul ca, de anul viitor, spatiul aerian european sa fie organizat pe blocuri functionale (Single European Sky), stabilite nu dupa granite nationale, ci dupa limite de trafic. Asta ar putea limita intarzierile, iar poluarea ar putea sa fie redu-sa cu 12%. "n urmatorii ani vom face multe inovatii. Vrem sa reducem neaparat emisiile de CO2", a mai completat secretarul general al AEA, precizand ca vor face asta prin folosirea carburantilor alternativi, operarea unor avioane mai eficiente si zboruri pe rute optime. n ultimii zece ani, companiile care fac parte din AEA, printre care se gaseste si TAROM, au platit 3,5 mld. euro anual pentru poluare. Desi avioanele produc doar 2% din emisiile de CO2 de pe glob, taxele pe care le platesc sunt mai mari decat cele ale industriei chimice sau ale extractiei de petrol. O nedreptate care devine istorica si poate avea drept cauza faptul ca avioanele sunt mai zgomotoase, pe cand celelalte industrii polueaza in liniste. Poluarea devine insa o problema secundara. Daca traficul nu re-vi-ne pe crestere serioasa, aviatia s-ar putea transforma destul de mult in anii care vor urma.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
aviatie,
probleme,
linii aeriene,
europa,
rezultate
/analize/transporturi/problemele-cu-care-se-confrunta-liniile-aeriene-din-europa-n-au-luat-sfarsit-8515561
8515561
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.