Hobby-ul ca business

Autor: Florin Casota Postat la 16 decembrie 2016 621 afişări

Hobby-ul ca business

Pentru a putea atrage noi clienţi, compania a introdus şi pe plan local conceptul internaţional 3asy Ride. „Susţinem o parte din dobânda pe care o oferă banca, până la 3,3%. De fapt, tot programul se învârte în jurul cifrei trei. Vorbim de 33% avans, trei ani perioadă de finanţare, plus trei opţiuni la sfârşitul contractului: o poţi lăsa la bancă, fără a o răscumpăra, o poţi răscumpăra sau poţi lua o nouă motocicletă şi să plăteşti diferenţa”, spune managerul. Astfel, modelele entry level prezentate mai sus s-ar putea vinde cu o rată lunară de 80 de euro + TVA şi Casco, potrivit lui Bâtu, care spune glumind că „ăştia chiar sunt bani de ţigări”.

Pe plan local BMW Motorrad are trei reprezentanţe: una la Bucureşti, una în Oradea şi a alta la Iaşi, iar ordinea este aceeaşi ca importanţă pentru producătorul german. „Nu am vrut să avem o reţea foarte întinsă; pentru noi este important ca dealerul să fie profitabil şi ca să fii profitabil trebuie să vinzi peste 40 de motociclete pe an. Dacă ai 50 de dealeri şi fiecare vinde 10 motociclete, nu o să fie niciunul fericit”, motivează Bâtu strategia actuală a producătorului german.

Dacă piaţa de motociclete noi este încă mică, piaţa de motociclete second-hand este de 12 ori mai mare: „S-au vândut 500 de motociclete noi în total anul ăsta, dar în ţară au intrat câteva mii de motociclete second-hand”, spune Bâtu, care este de părere că acest aspect este pozitiv, deoarece înseamnă că există interes pentru mersul pe două roţi. În plus, cumpărătorii de motociclete la mâna a doua oricum generează vânzări pe partea de after sales, vehiculele având nevoie de service şi piese noi.

Chiar dacă piaţa de motociclete din România se află pe un trend ascendent, motociclismul nu are o imagine prea bună pe plan local. „E o percepţie greşită despre motociclism, în general. Sunt câţiva care merg cu toba spartă, fac zgomote infernale şi din pricina lor toată lumea are impresia că motocicliştii merg tare, că e mult prea riscant să mergi pe două roţi”, precizează el.

Un alt element negativ din domeniu semnalat de Bâtu este faptul că foarte mulţi motociclişti nu primesc educaţia rutieră necesară. „Până acum câţiva ani luai permisul pentru motocicletă fără să ieşi pe stradă, fără pietoni, fără semafor. Acum există o probă practică în poligon, dar şi pe traseu în oraş. E o îmbunătăţire, dar nu este îndeajuns. Trebuie să fii destul de nepregătit ca să pici examenul”, continuă el semnalând faptul că în alte ţări motocicliştii sunt obligaţi de stat să facă cursuri de specializare în primii doi ani de la obţinerea permisului de conducere.

Compania a implementat pe plan local acum doi ani un sistem asemănător, un program de training la care toţi şoferi, indiferent de marca sau tipul de motocicletă deţinută, pot participa la cursuri, pot învăţa „cum se face o frânare de urgenţă, o ocolire de obstacol”, iar până în prezent peste 1.000 de oameni au trecut prin aceste cursuri. „Am avut participanţi cu zeci de mii de kilometri parcurşi şi nu ştiau care e poziţia corectă în şa”.

Ionuţ Bâtu a avut un traseu în carieră oarecum atipic. A început să lucreze încă de la 19 ani la Vodafone, mai întâi part-time, pentru a putea să balanseze orele de muncă cu cele necesare pentru studiu de la facultate. Spune că a fost folositor că primul său job a fost într-o multinaţională, întrucât l-a ajutat să‑şi clădească o bază în ceea ce priveşte interacţiunile cu clienţii, respectarea termenelor şi a colegilor. Trei ani mai târziu, în 2007, a schimbat domeniul, fiind numit pe poziţia de plant manager la ICCO EMT; a coordonat o unitate de producţie de cablaje electrice, fiind responsabil de o echipă de 150 de oameni, deşi era cel mai tânăr din echipă.

„Am învăţat foarte multe despre administrarea generală a unui business unit, producţie, logistică, calitate şi responsabilitate. Lunar livram către fabrici aproximativ 750.000 de segmente de cablaj electric”, afirmă Ionuţ Bâtu. Pus în faţa faptului împlinit, a trebuit să coordoneze activitatea unei afaceri cu rulaje lunare de câteva sute mii de euro. „Cred că am citit un capitol de introducere în management de vreo 30 de ori, niciodată nu mi-am găsit timp să termin cartea aia. A fost o mare provocare pentru mine. Am lucrat vreme de patru luni 12-14 ore pe zi ca să pot asimila amalgamul de informaţii. A meritat din plin”, spune el. Experienţa din fabrică s-a tradus în multe cunoştinţe de management, însă elementul cel mai important, în opinia lui, a fost deprinderea abilităţii de a „învăţa cum să tratez oameni cu care lucrez. E foarte important să ai abilitatea de a comunica cu oricine, indiferent de nivelul de educaţie, să te faci înţeles”.

Între timp, Bâtu a descoperit o nouă pasiune – motocicletele – şi a decis să facă pasul către poziţia de director executiv al SC MOTTO SRL, cu activităţi de servicii de vânzare, postvânzare, service. În 2011 a fost recrutat de BMW pentru poziţia de country manager al BMW Motorrad România şi Bulgaria. Iar pe mai departe spune că încearcă să ofere şanse tinerilor „aşa cum mi s-au dat şi mie”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.