Harta neputinţei: România a ajuns într-un sfert de secol la 650 de kilometri de autostrăzi. Ce se va întâmpla în 2014

Autor: Andreea Neferu Postat la 16 ianuarie 2014 676 afişări

Subiectul construcţiei de autostrăzi a stat în fruntea strategiilor guvernamentale în ultimii zece ani, timp în care s-au construit şi au fost deschişi circulaţiei puţin peste 400 de kilometri, România ajungând la finalul anului trecut la o reţea de autostrăzi de aproape 650 de kilometri.

Harta neputinţei: România a ajuns într-un sfert de secol la 650 de kilometri de autostrăzi. Ce se va întâmpla în 2014

Tot în 2014, statul ar urma să anunţe şi investitorii privaţi care vor construi autostrăzile Craiova-Piteşti, respectiv inelul de centură sud al Capitalei. Cele trei autostrăzi pe care statul vrea să le construiască în concesiune sunt estimate să coste circa 5 miliarde de euro.

Dincolo însă de noile priorităţi ale guvernului Ponta în materie de autostrăzi, transportatorii sunt de părere că înainte de toate statul trebuie să finalizeze conexiunea cu Ungaria şi cu ţările din vestul Europei.

ORICE AUTOSTRADĂ SE VA FACE ÎN ROMÂNIA ESTE BUNĂ, mai ales având în vedere penuria care există în acest moment. E foarte greu să spui că ar trebui să se facă una şi alta nu, pentru că de toate vom avea nevoie la un moment dat. Cel mai repede însă trebuie finalizată cea dintre Nădlac şi Sibiu„, spune Constantin Daminescu, director executiv al transportatorului Dunca Expediţii, cu afaceri de aproape 34 de milioane de euro în 2012.

În prezent, aproape 200 din cei 330 de kilometri ai autostrăzii dintre Nădlac şi Sibiu sunt finalizaţi, însă o parte din traseu este formată de fapt din „petice„ de autostrăzi, de doar 20-30 de kilometri, care nu înlesnesc prea mult transportul rutier. „Sunt deranjante «peticele» existente în prezent pe Nădlac-Sibiu, dar totuşi ajută.

De la Orăştie la Sibiu spre exemplu poţi merge ocolind Sebeşul, ceea ce e un mare progres„, spune Daminescu de la Dunca Expediţii, care precizează că, odată cu inaugurarea a aproape 100 de kilometri la finalul anului trecut pe rutele Lugoj-Deva şi Orăştie-Sibiu, economia de timp pe care transportatorii o fac în total pe ruta Nădlac-Sibiu este de circa 40 de minute.

După ce în ultimii doi ani reţeaua de autostrăzi a României a crescut cu peste 250 de kilometri, 2014 nu va mai fi la fel de efervescent la capitolul inaugurări. Pentru anul acesta sunt programate a fi deschise circulaţiei tronsoane de autostrăzi cu o lungime de circa 60 de kilometri, pe rutele Orăştie-Sibiu (lotul al treilea) şi Nădlac-Arad (loturile 1 şi 2). De altfel, în 2014 ar trebui să fie reluate lucrările pe cele două tronsoane care compun autostrada Nădlac-Arad, care practic reprezintă poarta de intrare în România dinspre vestul Europei.

În 2012 şi 2013, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat contractele pentru construcţia celor două loturi în care este împărţită autostrada, iar până acum a selectat constructori doar pentru primul tronson, dintre localităţile Nădlac şi Pecica.

PE DE ALTĂ PARTE, COMPANIA DE DRUMURI VA DEMARA ANUL ACESTA LUCRĂRILE PE APROAPE 400 DE KILOMETRI DE NOI AUTOSTRĂZI, estimate să coste circa 5,8 miliarde de euro. În afară de cele trei proiecte de concesiune pentru construcţia autostrăzilor Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti şi inelul de centură sud al Capitalei, la care lucrările sunt programate să înceapă anul acesta, constructorii vor intra tot în 2014 cu primele excavatoare şi pe autostrada Sebeş-Turda, cu o lungime de circa 70 de kilometri.

De asemenea, pe alţi aproape 100 de kilometri, situaţi pe ruta Timişoara-Lugoj-Deva, lucrările ar urma să înceapă efectiv anul acesta, potrivit informaţiilor Business Magazin. Contractele pentru tronsoanele care lipsesc din autostrada Timişoara-Lugoj-Deva, ce vor fi construite din bani europeni, au fost semnate în a doua parte a anului trecut, deşi licitaţiile pentru găsirea unor constructori au fost demarate încă din vara anului 2012.

„Nu putem vorbi de construcţia de autostrăzi în următorii 2-4 ani, ci de construcţia de porţiuni de autostrăzi. Nici 20 de ani nu au fost suficienţi pentru România să construiască o autostradă. O autostradă are cel puţin 250 de kilometri şi leagă două noduri intermodale„, spune Augustin Hagiu, consultant în transporturi.

Până când autostrăzile din ţară vor avea însă cel puţin 250 de kilometri fiecare şi nu vor mai fi doar simple „petice„ de 20-30 de kilometri aruncate în diferite zone ale ţării, România va continua să se afle la coada Europei la capitolul infrastructură rutieră. Planurile pe hârtie privind autostrăzile arată bine, dar trecerea lor de pe planşetă în realitate va mai dura probabil câteva guvernări.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/harta-neputintei-romania-a-ajuns-intr-un-sfert-de-secol-la-650-de-kilometri-de-autostrazi-ce-se-va-intampla-in-2014-11910819
11910819
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.