De ce sunt atat de mari pierderile TAROM
TAROM a acumulat in ultimii doi ani pierderi de peste 130 de milioane de euro, desi a transportat mai multi pasageri si a avut venituri in crestere. Pana la urma, care a fost problema transportatorului national?
"Am pierdut trenul in care operatorii low-cost din Europa de Vest cautau baze de mentenanta in regiune", explica Nemes, referindu-se la posibilitatea preluarii centrului de mentenanta de catre o companie straina. Diversitatea flotei genereaza costuri mari de operare, instruire de personal, mentenanta si reparatii, iar companiile incearca de regula sa opteze pentru cat mai putine tipuri de avioane. Alte considerente decat cele economice au primat uneori in ce priveste achizitia aeronavelor, dupa cum spune Nemes, flotele companiilor din regiune fiind de regula formate din doua modele: unul pentru distante mici si unul pentru mediu si lung-curier. Malev Hungarian Airlines, LOT Polish Airlines si Czech Airlines au avut anul trecut un program de simplificare a flotei, mai exact un plan pe termen mediu de renuntare la aeronave odata cu iesirea lor din uz. "Celelalte companii nationale din Ungaria, Cehia si Polonia stateau cel putin la fel de prost ca TAROM in 2009 din punctul de vedere financiar, dar demersurile drastice de restructurare au dat rezultate, iar pierderile lor nu depasesc o treime din cifra de afaceri", rezuma Nemes.
Sansele de eficientizare a TAROM pentru perioada urmatoare sunt putin probabile, dat fiind ca anii electorali s-au dovedit a nu fi cei mai prielnici pentru decizii nepopulare. O presiune in plus ar putea veni din partea acordului de tip preventiv pe care Romania l-a incheiat cu FMI care extinde lista societatilor de stat monitorizate de institutia financiara, de la 10 la 20, printre numele noi din lista aflandu-se TAROM, Posta Romana, Oltchim, SNLO si Electrica Transilvania Nord. Aderarea la alianta Skyteam va genera un plus la capitolul venituri si o ajustare a rutelor, "insa ca sa ajungi de la minus 80 de milioane pe plus e nevoie de lucruri spectaculoase".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro