Cum se mai pot reinventa italienii de la Fiat

Autor: Razvan Muresan Postat la 08 august 2012 34 afişări

“Fiecare familie fericită este la fel, dar fiecare familie nefericită e nefericită în propriul său fel.” Citatul lui Sergio Marchionne, CEO al Fiat S.p.A., preluat din încheierea Annei Karenina a lui Tolstoi, e menit să sublinieze depresia producătorilor de automobile de pe bătrânul continent.

Măsura blocării unor noi restructurări ar fi perfect sustenabilă, însă multe dintre companii se află în al cincilea an consecutiv de pierderi şi, aşa cum reda Wall Street Journal după o selecţie a principalelor declaraţii din industrie, aşteptarea nu mai e o opţiune. Iar lipsa de acţiune poate distruge unul dintre motoarele economice ale Uniunii Europene şi principalul vector al exporturilor. Spre exemplu, divizia europeană a General Motors a pierdut 747 de milioane de dolari în 2011, în timp ce pierderile Fiat în Europa au ajuns la jumătate de miliard de euro, ceea ce ar putea duce la închiderea a două uzine ale italienilor dacă cererea în scădere din Europa nu va putea fi compensată de exporturile către SUA.

Dincolo de scăderea vânzărilor, bătălia s-a dus în actualul context în câştigarea de cotă de piaţă, iar competiţia nu a fost deloc uşoară. Câştigătorii anului 2011 sunt Volkswagen (23%, cotă de piaţă), BMW (6%), Kia-Hyundai (5%) şi Nissan (3,7%), în timp ce Peugeot (12,4% - cotă de piaţă), Renault (9,5%) şi Fiat (6,7%) au raportat minusurile cele mai mari.

Fiat mizează pe revenirea pieţei nord-americane, după ce a salvat producătorul auto de peste Ocean, Chrysler, iar noul model Fiat 500L, lansat luna trecută la Torino, vine să ia faţa competitorului Mini, deja prezent în SUA. 500L vrea să repete la nivel mondial reţeta de succes de acum mai bine de 50 de ani a strămoşului Cinquecento şi a versiunii sale restilizate, 500, lansată în urmă cu şase ani şi vândută în aproape 900.000 de unităţi.

În România, importatorul Autoitalia mizează pe un preţ de circa 15.000 de euro, fără TVA, pentru varianta modelului, care urmează a fi disponibilă din ultima parte a anului. Maşina va fi produsă în uzina de la Kragujevac, din Serbia, inaugurată în aprile anul trecut, după trei ani de efort pentru modernizarea echipamentelor şi restaurarea fabricii. În total, o investiţie de un miliard de euro din 2010 până astăzi, menită să permită producţia a 700 de maşini pe zi, ca urmare a noii structuri de funcţionare.

Lupta italienilor pare a fi mai grea ca niciodată, pe fondul celui de-al cincilea an de criză de pe bătrânul continent. Potrivit unei analize Bloomberg, efectele crizei asupra industriei auto din zona euro ar putea cauza pierderea a peste 500.000 de locuri de muncă, producătorii de automobile şi de piese încercând să scadă costurile şi să adapteze capacitatea de producţie la situaţia dificilă din economie pentru a pune capăt pierderilor. Grecia şi Spania în industria auto sunt Fiat şi Peugeot, iar soarta celor două companii poate fi asemănată cu viitorul la fel de incert al celor mai vulnerabile state ale zonei euro. La Torino optimismul e temperat. Va fi nevoie însă de mai mult decât de asta pentru a redresa constructorul italian de maşini.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sergio Marchionne,
CEO,
Fiat S.p.A
/analize/transporturi/cum-se-mai-pot-reinventa-italienii-de-la-fiat-9918950
9918950
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.