Comertul cu masini: inca sase luni cu frana de mana trasa

Autor: Alecu Postat la 13 iulie 2011 91 afişări

Cresterea mult-asteptata a vanzarilor de masini se lasa asteptata, ca si anul trecut. Programul Rabla nu a mai reusit sa salveze aparentele ca in 2010 si nici scumpirea treptata a masinilor nu a ajutat deloc. Masinile scumpe insa se simt din ce in ce mai bine.

Insa Tapalaga a considerat ca are motive sa se grabeasca: "Primim semne din piata ca exista din nou cerere pentru automobilele Bentley. Anul acesta nu estimam sa livram mai mult de trei masini (acelasi nivel ca anul trecut - n.red.), dar estimam ca in urmatorii ani vanzarile Bentley se vor stabiliza undeva la zece masini pe an".

In timp ce Porsche isi dubleaza vanzarile, un alt brand din segmentul premium a facut o miscare care a surprins intreaga piata auto - a oprit comunicarea de rezultate catre APIA. "Incepand cu luna mai, nu mai raportam rezultatele catre APIA, ci respectam <EU Competition Law in the Automotive Industry>", a declarat Gabriel Craciun, directorul de comunicare al Mercedes-Benz Romania.

Decizia marcii germane este o surpriza, fiind prima de acest gen de la infiintarea Asociatiei la inceputul anilor '90. Mai mult, Mercedes-Benz, prin intermediul Autorom, companie detinuta de Ion Tiriac, a fost printre primele marci care au stat la baza infiintarii APIA. Decizia vine intr-un moment dificil pentru APIA, mai ales ca de trei ani importatorii pun sub semnul intrebarii veridicitatea datelor anumitor marci care sunt acuzate direct sau indirect ca vand masini in afara tarii. Mai mult, decizia de a nu mai comunica date catre APIA este luata in calcul de mai multi importatori.

Cu toate ca oficialii companiei au subliniat ca decizia nu are legatura cu neconcordanta vanzarilor de masini publicate in raportul APIA si inmatricularile comunicate de politie, mai multe voci din piata reclama tot mai mult aceste diferente, care in primele cinci luni ale acestui an au ajuns la 30% din totalul vanzarilor de autoturisme. O astfel de decizie a declansat deja discutii la nivelul Asociatiei, mai multi membri fiind nemultumiti fie de faptul ca nu au acces la date de o acuratete cat mai mare, asa cum a furnizat APIA timp de aproape doua decenii, cat si de faptul ca nu vor mai avea acces la date detaliate de la un competitor precum Mercedes-Benz.

Atat BMW Group, cat si Porsche Romania prin Audi sunt direct afectati de iesirea Mercedes-Benz din statisticile APIA, in conditiile in care rezultatele detaliate ale marcii nu vor mai fi publice, in timp ce rezultatele BMW si Audi vor putea fi accesate de catre cei de la Mercedes-Benz Romania. Buletinul Statistic APIA are la baza raportarea voluntara a operatorilor din piata. Ca urmare, el va fi publicat si in continuare in forma deja consacrata, subliniaza Marius Tudor, secretarul general al Asociatiei.

Cel de-al doilea subiect readus in discutie atunci cand vine vorba de exactitatea statisticilor APIA legate de vanzari este cel al reexporturilor. "Este regretabil ca inca regasim cifre crescute artificial, declarate la APIA de catre distribuitorii locali de vehicule. Din pacate, singurele informatii despre segmentarea pietei se regasesc in rapoartele APIA si, de aceea, ne vedem nevoiti sa continuam sa folosim aceste rapoarte in analizele noastre", spune George Kyriazis, director general al Toyota Romania. In 2009, pentru a lichida stocurile adaptate unei piete de peste 300.000 de autoturisme anual si nu uneia in scadere cu 50%, mai multi dealeri si importatori au vandut direct sau indirect in afara tarii. In 2009, peste 10% din totalul vanzarilor nu s-au regasit in statisticile DRPCIV, iar doua marci s-au remarcat la acea vreme la diferentele dintre inmatriculari si vanzari - Kia cu peste 70% si Hyundai cu mai bine de 50%.

"Cand analizam piata totala, ne bazam previziunile pe datele furnizate de catre DRCPIV care, in opinia noastra, reflecta realitatea cererii de pe piata si a vanzarilor. Vom continua sa furnizam datele noastre reale catre APIA, deoarece avem nevoie de situatia pietei pe segmente, chiar daca stim ca cifrele sunt crescute artificial", a subliniat Kyriazis. Aceeasi proportie de 10% s-a mentinut si in 2010, vanzarile raportand 104.600 de masini, in timp ce efectiv au fost inmatriculate numai 94.500 de automobile. Anul acesta, in primele cinci luni ale anului, decalajul intre vanzari si inmatriculari a crescut pana la 30%, vanzarile indicand o piata de 32.800 de autoturisme, in timp ce politia a inmatriculat numai 23.200 dintre acestea.

Retrospectiva primei jumatati de an nu arata incurajator nici din punctul de vedere al vanzarilor, dar nici macar din punctul de vedere al atmosferei din piata, lucru de asteptat dupa doi ani de scaderi si tensiuni. Asadar, cresterea este mai asteptata ca oricand.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
APIA,
transporturi,
masini,
vanzari,
Porsche,
Ford,
Mercedes,
BMW
/analize/transporturi/comertul-cu-masini-inca-sase-luni-cu-frana-de-mana-trasa-8465370
8465370
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.