Bucureştiul înseamnă jumătate din vânzările de maşini noi din România. Sălaj, Mehedinţi, Covasna şi Botoşani se află la polul opus

Autor: Bogdan Alecu Postat la 14 februarie 2014 420 afişări

Pentru vânzătorii de maşini, România se împarte în trei ţări, fiecare cu specificul ei, cu bugetul ei şi cu perspectivele ei. Harta parcului auto vorbeşte de la sine despre polarizarea României.

„Dacă ne uităm la Bucureşti şi la centrele comerciale de aici vedem că standardele sunt foarte aproape de cele din Europa de Vest, când vine vorba de nivelul de trai. Desigur, acest lucru este valabil doar în Capitală şi mai puţin în celelalte oraşe„, a adăugat directorul Mercedes-Benz România.

Boris Billich a avut primul contact cu România începând cu anul 1996, când ocupa funcţia de market manager pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare comercializate în Europa Centrală şi de Est. El a preluat în vara anului trecut conducerea importatorului din România, după ce anterior a condus operaţiunile pentru camioane din Rusia, cu sediul central la Vostok.

„Sunt impresionat de cât de mult a avansat România în ultimii 15 ani. La acea vreme era foarte greu de realizat că infrastructura rutieră se va dezvolta atât de mult. Atunci eram impresionat de faptul că pe şosele erau cai sau chiar măgari care tractau căruţe, iar acum văd o infrastructură rutieră şi comercială dezvoltată„, a spus Billich.

Piaţa locală va beneficia de faptul că România este parte a Uniunii Europene şi că problemele economice din UE s-au redus pe măsură ce se revine pe o creştere economică solidă, în opinia şefului Mercedes-Benz.

„Anul trecut România a avut o creştre economică între 2 şi 2,5%, iar pentru acest an cel mai probabil vom vedea cifre similare. Este important că această creştere este bazată pe producţie şi pe valoare adăugată, ceea ce înseamnă că aici se produce valoare adăugată, iar alte ţări plătesc pentru ea. Aici nu există o situaţie „rusească„, unde întreaga economie depinde doar de exporturi de petrol şi de gaze, ci de un fundal industrial unde bunurile sunt produse şi transportate„, a conchis Boris Billich.

Piaţa auto a pierdut trei sferturi din volum în ultimii şase ani de scăderi şi a ajuns la puţin peste 82.000 de vehicule în 2013, faţă de aproape 370.000 în 2007, iar această scădere a dus la pierderea a mai bine de un sfert din reţeaua naţională de dealeri auto. De partea cealaltă, importurile de maşini second-hand au urcat cu 30% anul trecut, la peste 221.000 de maşini.

„Raportat la 2007, piaţa auto locală din 2013 a înregistrat o cădere dramatică de peste 77%, ceea ce se traduce cu o întoarcere în timp de 15 ani. În Europa suntem pe ultimul loc la reînnoirea parcului auto naţional dacă nu am lua în calcul Bulgaria. Anul acesta sperăm să intrăm în normalitate„, a spus Brent Valmar, vicepreşedintele APIA şi director general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală.

În acest context, pentru prima dată în ultimii ani, asociaţia nu se mai aşteaptă la o creştere a vânzărilor de maşini pentru 2014, ci doar speră la o stabilizare, după ce toate estimările de până acum s-au dovedit a fi false.

„Pentru 2014 estimăm un avans modest, în condiţiile în care sunt diferenţe minime între estimări. Cel mai probabil vom avea un nivel de piaţă similar şi cu dificultăţi asemănătoare, pornind de la problemele financiare ale distribuitorilor şi politica nepusă la punct în cazul importurilor de maşini la mâna a doua„, a subliniat Valmar.

Faptul că există judeţe unde se vând anual sub 100 de maşini, cum este cazul în Mehedinţi, Botoşani sau Vaslui, se traduce în probleme financiare pentru dealerii auto din regiunea respectivă.

„La nivelul reţelei Porsche România, 10% dintre dealeri sunt în insolvenţă şi facem eforturi pentru a-i susţine în activitate. Dar, fără un nivel minim de profitabilitate, nu putem vorbi despre o industrie auto profitabilă şi înfloritoare care să contribuie la veniturile bugetare ale ţării„, a subliniat Valmar.  Scăderea continuă din ultimii şase ani a pieţei auto a erodat reţeaua dealerilor de pe piaţa locală pe măsură ce tot mai multe centre intră în insolvenţă sau chiar îşi închid porţile, potrivit datelor APIA.

„Numărul dealerilor activi pe piaţa locală este şi acum în proximitatea cifrei de 300 la nivel naţional, faţă de aproximativ 400 în 2008. Dar, chiar şi aşa, mare parte dintre aceste societăţi sunt în diferite grade de insolvenţă„, a declarat Cristian Milea, membru în consiliul director al APIA şi country manager al Opel pentru România.

Cel mai mare declin al numărului centrelor auto s-a înregistrat în 2009, când piaţa a căzut cu mai bine de 50%, de la peste 300.000 de autovehicule la mai puţin de 150.000. La conferinţa APIA din ianuarie 2010, asociaţia anunţa reducerea cu 10% a numărului centrelor auto de la nivel naţional. „Numărul dealerilor din România s-a redus şi din alte considerente, cum ar fi retragerea sau restrângerea unor branduri auto din România. De asemenea, poate şi această cifră de 400 de dealeri la nivelul anului 2008 era exagerată, în concordanţă cu euforia pieţei auto de atunci„, a spus Mihai Ivănescu, membru în consiliul de administraţie al APIA şi preşedinte al Premium Auto, importatorul Land Rover şi Jaguar pe piaţa locală, parte a Grupului Ţiriac. Euforia şi aşteptările mari mai apar sporadic în visele importatorilor auto, realitatea arătând că piaţa mai are mult până la a ajunge la un nivel de motorizare şi de vechime a parcului auto în acord cu alte ţări din UE, iar perspectivele de achiziţii de maşini depind dramatic de venituri, de investiţiile în ţară şi de alţi factori pe care vânzătorii de maşini nu îi pot schimba.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/bucurestiul-inseamna-jumatate-din-vanzarile-de-masini-noi-din-romania-salaj-mehedinti-covasna-si-botosani-se-afla-la-polul-opus-12082631
12082631
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.