Anul electoral nu se vede pe şosele

Autor: Andreea Neferu Postat la 24 august 2012 43 afişări

2012 este un an electoral atipic. Deşi infrastructura românească ar fi trebuit să cunoască o perioadă de efervescenţă şi şoselele să fie construite la foc continuu, prima jumătate a anului pare că a pierdut din elanul de anul trecut. Mai puţine contracte de drumuri şi incertitudine privind banii europeni pentru autostrăzi sunt cuvintele cheie ale acestui an.

Cu toate că încă există incertitudini cu privire la aceste tronsoane, Ministerul Transporturilor plusează şi se gândeşte la noi proiecte de anvergură. Este cazul autostrăzii Târgu-Mureş-Iaşi, pentru care ministerul a publicat deja indicatorii tehnico-economici. Surpriza cea mare este legată de costul proiectului: 8,9 miliarde de euro pentru 289 de kilometri, sau, cu alte cuvinte, peste 30 de milioane de euro pe kilometru. CNADNR spune că preţul va fi atât de mare pentru că autostrada va cuprinde o serie de lucrări de artă, printre care 43 de tuneluri cu o lungime cumulată de 20 de kilometri. Aceasta ar fi cea de-a treia variantă de traversare a munţilor cu o autostradă, însă nici în acest caz nu este foarte clar când va începe procesul de construcţie şi cât va dura sau va costa. Celelalte două autostrăzi pe care ministerul le ia în considerare pentru a trece munţii sunt Sibiu-Piteşti şi Co-marnic-Făgăraş-Braşov.

Dacă în cazul primei există şanse ca România să primească fonduri europene pentru a o construi, nu acelaşi lucru se poate spune despre cea de-a doua. De altfel, autostrada Comarnic-Braşov este cunoscută ca fiind unul dintre cele mai răsunătoare eşecuri ale Ministerului Transporturilor, în condiţiile în care a fost la un pas de a fi construită în parteneriat public-privat, dar pe ultima sută de metri cele două firme care urmau să o realizeze - Vinci şi Aktor - s-au răzgândit. Mai există şanse ca ministerul să găsească un investitor interesat să participe la un parteneriat public-privat? "Climatul economic de astăzi şi condiţiile economice actuale la nivelul Europei fac foarte dificilă realizarea unui parteneriat public-privat. Din cauza faptului că există atâta volatilitate şi incertitudine economică, orice proiecţie pe termen lung asupra traficului şi veniturilor viitoare pentru un investitor privat este incertă", spune Alexandros Ignatiadis, acţionar şi director general al companiei de construcţii Octagon.

Iar în contextul în care şi situaţia fondurilor europene pentru şosele este incertă în acest moment (şi încă nu se ştie pentru cât timp), iar banii de la bugetul de stat trebuie drămuiţi, întrebarea care rămâne pe buzele tuturor este: noi când şi cu ce mai construim autostrăzi?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/anul-electoral-nu-se-vede-pe-sosele-9974039
9974039
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.