2012 - cel mai bogat an pentru regii asfaltului

Autor: Neferu Postat la 10 aprilie 2012 56 afişări

2012 ar putea fi cel mai bogat an de după revoluţie la capitolul inaugurări de autostrăzi, dar şi anul când România ar putea trece, în sfârşit, de pragul de 500 de kilometri de autostradă.

Tot în 2012 Ministerul Transporturilor, prin CNADNR, ar urma să taie panglici pe câte 18 kilometri din autostrada Transilvania, respectiv autostrada Deva-Orăştie. Dacă în cazul autostrăzii Transilvania lucrările abia au reînceput de câteva luni, inaugurarea tronsonului de 18 kilometri din autostrada Deva-Orăştie pe ruta Spinuş-Biharia, dacă se va întâmpla, va fi o premieră pe piaţa locală, fiind finalizată cu câteva luni înainte de termenul contractual, aprilie 2013.

Dacă anul trecut CNADNR a lansat licitaţii ce au depăşit un miliard de euro pentru construcţia de autostrăzi, nici anul acesta instituţia nu s-a lăsat mai prejos, având în vedere că până la finalul lui 2013 Ministerul Transporturilor are la dispoziţie pentru rutier, feroviar, aerian sau naval peste 4,5 miliarde de euro de la Uniunea Europeană.

Astfel, CNADNR a lansat în urmă cu o săptămână patru licitaţii în valoare cumulată de circa 870 de milioane de euro) pentru construcţia a peste 97 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean. Astfel, CNADNR a scos la licitaţie tronsonul Dumbrava-Ilia (care face parte din autostrada Lugoj-Deva), lotul 2, cu o lungime de 28,6 kilometri, valoarea estimată a contractului fiind de 251 milioane de euro, dar şi tronsonul Dumbrava-Ilia, lotul 3, cu o lungime de 21,1 kilometri, valoarea estimată fiind de 234 milioane de euro. La licitaţie a fost scos şi lotul al patrulea al sectorului Dumbrava-Ilia, cu o lungime de 22,1 kilometri, valoarea estimată a contractului fiind de 244 milioane de euro.

CNADNR a lansat licitaţia şi pentru lotul al doilea al autostrăzii Timişoara-Lugoj, cu o lungime de 25,6 kilometri şi cu o valoare de 142 milioane de euro. Acest ultim tronson a mai fost atribuit anul trecut consorţiului italian Tirrena Scavi-Societa per Condotte d'Acqua-Cossi Construzioni, dar rezultatul licitaţiei a fost contestat de consorţiul condus de firma românească Tehnologica Radion, controlată de Theodor Berna.

Autostrăzile scoase la licitaţie acum, ca de altfel şi cele atribuite anul trecut, vor fi finanţate din fonduri europene nerambursabile, dar şi din bani de la bugetul de stat. La începutul anului, CNADNR a mai lansat o licitaţie de 73-80 de milioane de euro pentru construcţia a 8,7 kilometri din autostrada Transilvania, pe ruta Gilău-Nădăşelu. Va fi primul tronson din autostrada Transilvania la care Bechtel nu va mai lucra, iar finanţarea lucrărilor va fi realizată din fonduri de la bugetul de stat.

La capitolul drumuri naţionale, CNADNR estimează că va efectua anul acesta recepţia pe aproape 330 de kilometri. Cel mai lung, dar şi cel mai scump drum naţional a cărui reabilitare va fi finalizată în 2012 este DN 79 Arad-Oradea, pe o distanţă de 104 kilometri, al cărui contract se ridică la peste 100 de milioane de euro. Ce e drept, 2012 este an electoral, astfel că într-o oarecare măsură este normal ca şi realizările la capitolul drumuri să fie mai vizibile, cu atât mai mult cu cât infrastructura slab dezvoltată continuă să fie un subiect intens discutat, în special de către investitorii străini interesaţi să vină în România.

Şi la capitolul poduri am putea avea parte de câteva surprize anul acesta, în contextul în care în 2012 ar trebui inaugurat al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, care face legătura între localităţile Calafat şi Vidin. Podul Dunăre 2, aşa cum mai este cunoscut, ar urma să fie gata până la finalul anului, după ce bulgarii au acceptat recent să suplimenteze cu 25,7 milioane de euro costul construcţiei, potrivit agenţiei bulgare de ştiri Novinite.

România şi-a finalizat partea care îi revenea, în valoare de circa 48 de milioane de euro, în timp ce bulgarii încă mai au de lucru, costul iniţial al lucrărilor executate de ei fiind de peste 225 de milioane de euro. Dacă România are de construit pentru infrastructura de acces pe pod cinci kilometri de cale ferată, plus o staţie terminală pentru controlul comun al traficului şi taxare, bulgarii au de realizat podul feroviar şi rutier cu patru benzi, cu o lungime de circa doi kilometri, un terminal feroviar nou pentru mărfuri, şapte kilometri de cale ferată nouă şi patru noduri rutiere noi.

Tot în 2012 va fi finalizată reabilitarea altor două poduri de peste Dunăre, cele de la Giurgeni, respectiv Agigea, valoarea investiţiilor ridicându-se la peste 16 milioane de euro. În condiţiile în care proiectele încep să mişte inclusiv pe zona de reabilitare a căii ferate, anul acesta ar putea fi un an cel puţin la fel de bun pentru infrastructură ca 2011.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
infrastrctura,
autostrazi,
constructii,
buget
/analize/transporturi/2012-cel-mai-bogat-an-pentru-regii-asfaltului-9501133
9501133
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.