Studiu de caz: Extinderea grupului Dona prin sistem de franciză

Autor: Georgiana Călin Postat la 22 iulie 2016 1448 afişări

Dincolo de renumele pe care îl are în piaţă la nivel naţional, Dona pune la bătaie un set de instrumente, rapoarte şi softuri moderne care ajută farmacia la eficientizarea ritmului de lucru, a angajărilor, mai ales că „sunt probleme de recrutare atât individual, cât şi la nivelul marilor lanţuri“, spune preşedintele Dona. De asemenea, acţionarii garantează că la o distanţă de 250 de metri nu va fi deschisă o altă farmacie Dona, asigurându‑şi partenerii de suport pentru eficientizarea activităţii, consultanţă de management şi implementarea designului specific Dona.

Până la finalul anului, acţionarii speră că vor semna contracte prin care să sporească numărul de spaţii al reţelei cu încă 30; ţinta pentru următorii ani este ca Dona să ajungă la 700 de unităţi, faţă de 280 la finalul anului trecut. Primele patru farmacii francizate s-au redeschis oficial săptămâna trecută, în urma finalizării procesului de rebranding: două în Bucureşti, una în Alexandria şi ultima în Roşiorii de Vede; iar alte patru farmacii (trei în Bucureşti, una în Alexandria) vor intra sub umbrela Dona în următoarea perioadă.

Luiza Negreanu, cel mai mare francizat Dona în prezent, deţine şapte farmacii în Alexandria, rulând în anul fiscal 2014 afaceri de 25 de milioane de lei şi un profit „de şase cifre“, după spusele ei. „Sunt mândră de tot ce am realizat ca farmacie independentă, dar am decis că este timpul pentru un parteneriat. În 2016, într-o piaţă în scădere, este foarte greu să rezişti cu preţurile, să achiţi chirii, să oferi salarii competitive şi nici nu avem preţuri de achiziţie precum un lanţ mare. (...) Prin acest parteneriat nu mi se impun reguli, nici achiziţii mari de medicamente şi cred că îmi va aduce un trafic mai mare de pacienţi în farmacii“, spune antreprenoarea.

Al treilea mare jucător pe piaţa farma, Dona a deschis anul trecut 18 farmacii noi, iar ultimii ani au adus un număr de 30-40 de unităţi noi grupului. În acest context, „per total, Dona este pe pierderi“, spune Banciu. Tot el completeză că pierderile sunt cauzate de extinderea agresivă din ultimii ani, iar farmaciile nou-deschise ar urma să ajungă la profit în câţiva ani. Însă odată cu atragerea de farmacii mature, preşedintele Dona estimează că grupul ar putea să ajungă la o marjă de profitabilitate, pe ansamblu, comparabilă cu cea de la nivelul pieţei - 2,3%. 

Pentru acest an, bugetul de investiţii ajunge la 9 milioane de euro, bani care vor fi alocaţi achiziţionării de licenţe, construirea unui depozit în Chitila şi cheltuielile necesare pentru rebranding. Investiţia în depozit se ridică la 4 milioane de euro, acesta urmând să aibă o suprafaţă de peste 7.000 mp, destinaţi atât spaţiului de depozitare, cât şi birourilor. Mai mult, grupul îşi propune să continue să achiziţioneze anul acesta 20-30 de licenţe de farmacii, atât în Bucureşti cât şi în ţară. Începând cu anul viitor, grupul Dona şi-a propus un buget de investiţii plasat între 3 şi 5 milioane de euro. În contextul creşterii grupului, Eugen Banciu nu exclude nici extinderea în afara ţării, declarând că „există potenţial şi în ţările din jurul României pentru a face pasul. Cele mai atractive destinaţii sunt Serbia, însă este o ţară cu un grad de corupţie ridicat, şi Bulgaria“.

În 2016, Eugen Banciu, acţionar majoritar al Dona, a revenit la conducerea grupului după ce în ultimii patru ani afacerea a fost condusă de Ovidiu Wencz. De la 1 februarie el a devenit atât preşedinte al consiliului de administraţie al grupului de firme Dona, cât şi director general al Siepcofar SA şi Farmacia Dona SRL. Cele aproximativ 300 de farmacii marca Dona au un trafic de circa 2,3 milioane de clienţi lunar şi sunt deţinute de şapte companii, care au înregistrat în primele şase luni ale acestui an o cifră de afaceri cumulată de 471 de milioane de lei, cu 11,5% mai mare faţă de semestrul anterior. Pentru întreg anul, grupul vizează o cifră de peste un miliard de lei.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/studiu-de-caz-extinderea-grupului-dona-prin-sistem-de-franciza-15535767
15535767
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.