Un vis de jumatate de miliard de euro

Postat la 16 martie 2009 23 afişări

Cei peste 450 de milioane de euro platiti de francezii de la Groupama anul trecut pentru a cumpara Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia pot parea bani irositi acum, cand avantul exceptional al economiei romanesti - pe care au mizat francezii - s-a evaporat. Denis Rousset, managerul Groupama pentru Romania, sustine intr-o discutie cu BUSINESS Magazin ca e o parere gresita.

O cale de crestere a cotei de piata fara prea mult efort va fi , spune francezul, disparitia unora dintre competitori, care nu vor face fata perioadei grele ce urmeaza: “Nici nu am nevoie sa-mi cumpar competitorii, trebuie doar sa astept sa <moara>”. De disparut vor disparea acele companii care nu mai pot obtine un nou aport de capital din partea actionarilor; de altfel, si Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania si directorul general al Allianz-Tiriac, estima de curand ca anul acesta companiile de asigurari vor avea nevoie de aporturi de capital de 250-300 milioane de euro de la actionari. Anul trecut, majorarile totale de capital au fost de 271 milioane de euro, potrivit Angelei Toncescu, presedintele CSA.

In ceea ce-l priveste, Denis Rousset nu-si face griji prea mari: daca va fi nevoie de fonduri suplimentare, actionarii i le vor furniza. Pana la sfarsitul anului trecut, Groupama a investit 65 milioane de euro pentru cresterea capitalurilor sociale ale celor trei asiguratori - 34,75 de milioane de euro la Asiban, 23 de milioane de euro la BT Asigurari si 7,25 milioane de euro la OTP Garancia. Pe de alta parte, pentru proiectul de fuziune si integrare a acestora, care a inceput deja si se va termina (din punct de vedere juridic cel putin) in toamna, francezii au mai pus deoparte 20 de milioane de euro. Cheltuielile includ imbunatatirea sistemului informatic, a procedurilor, a retelei de agentii, dar si procesul de rebranding care va porni spre finele anului - pentru ca si Asiban, si BT Asigurari si OTP Garancia vor disparea, ca branduri, de pe piata romaneasca.

“Anul acesta este dedicat reorganizarii si redesenarii organizatiei si a retelei”, spune Rousset, care pomeneste de multe ori de “eficientizare” si de “aducerea la standardele grupului” cand vine vorba de obiectivele de vanzari, de cele legate de retea sau de numarul de agenti, dar fara a pomeni vreo cifra (impreuna, retelele celor trei companii totalizeaza acum aproximativ 500 de agentii si peste 9.300 de agenti). Un reper privind distanta fata de standardele grupului este numarul de produse vandute per client: in Romania, circa 4-8% din cei un milion de clienti ai firmelor de sub umbrela Groupama au cumparat mai mult de un produs de asigurare, in timp ce in Franta 80-90% dintre clientii grupului au mai mult de un produs. Pe termen scurt, circa 35% din clientii romani ar trebui sa ajunga sa aiba mai mult de o polita Groupama, spune managerul francez. Sunt clienti ai unei companii din grup care nu au si produse de la o alta companie, deci chiar si de aici poate sa vina o minima crestere, spune el.

Pe de alta parte, gratie “radacinilor” pe care le au companiile preluate, francezii au o relatie privilegiata cu bancile si mai bine de o treime din vanzari se realizeaza din parteneriatul cu acestea. Mai sunt insa si alte motoare ale pietei pe care francezul le ia in considerare. In primul rand, pana in vara, problema creditelor “ar trebui sa fie rezolvata”: odata ce Romania va obtine un imprumut extern si va face rost de bani pentru a asigura lichiditate in economie, bancile vor incepe sa scada dobanzile, iar clientii sa consume din nou. Criza financiara are mai multe etape, in viziunea lui: prima, in care lipsesc lichiditatile si totul este inghetat; mai apoi, cea in care banii incep sa fie disponibili, dar la costuri prohibitive - asa cum este acum.

“Trebuie sa asteptam etapa in care creditul va reporni si cred ca asta se va intampla in maxim 2-3 luni”; din acest punct de vedere economia romaneasca este intr-o pozitie mai buna decat cea maghiara, unde lipsesc cu totul banii, crede Rousset. Francezul isi pastreaza intr-o masura optimismul si in privinta evolutiei din industria auto, desi numarul de masini noi vandute a scazut in februarie cu peste 66% fata de anul trecut, si odata cu el si politele auto. Pentru 2009 se asteapta ca numarul de masini noi inmatriculate sa fie de circa 200.000, mai putin de jumatate fata de anul trecut - peste estimarea de 120.000-140.000 a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

Asigurarile de locuinte ar putea sa fie un alt resort de crestere, in conditiile in care doar 8% din cele aproximativ 8 milioane de locuinte sunt asigurate; Rousset recunoaste insa ca “nu toate casele din Romania sunt asigurabile, mai ales cele din zonele rurale au mari probleme”. Anul trecut, o speranta pentru multi asiguratori a fost intrarea in vigoare a legii privind asigurarea obligatorie a locuintelor, la 1 iulie 2009, desi nu exista nici o certitudine ca momentul nu se va amana din nou, asa cum a mai fost amanat pana acum. Si sectorul intreprinderilor mici si mijlocii e unul cu potential, iar aici francezii ar vrea sa creasca in 2009 mai rapid decat in alte linii de business. Cum stau insa lucrurile in zona asigurarilor de viata - o linie de business pe care mizeaza aproape toti asiguratorii pentru a-si creste afacerile anul acesta? “Aici e mai complicat - 2009 nu va fi un an exceptional pentru dezvoltarea pietei de asigurari de viata”, raspunde managerul.

Opinia sa este cel putin aparent in disonanta cu altele din piata, judecand dupa lansarile noi care se pregatesc in aceasta zona. Patru companii noi vor intra pana la sfarsitul lunii aprilie pe piata asigurarilor de viata: Ergo (Germania), BRD Asigurari (Franta), Credit Europe Life (Turcia) si Uniqa (Austria), potrivit presedintelui CSA, Angela Toncescu. In opozitie cu toti ceilalti asiguratori, ce spun ca pentru volumul mic de asigurari de viata e de vina mentalitatea romanilor, Rousset are o teorie interesanta: de vina sunt asiguratorii, pentru ca au sarit niste etape, au vrut sa treaca prea repede la oferte sofisticate. In Vest, spune el, au existat mai multe generatii de produse succesive, care au permis clientilor sa le inteleaga, sa le accepte si sa le doreasca. Dupa al doilea razboi mondial, cand piata de asigurari de viata in Franta era zero, a fost lansata o prima generatie de produse, simple, cu singura menire de a asigura protectia si a permite oamenilor sa economiseasca, dar fara vreo componenta de speculatie.

Aceasta etapa a durat o generatie si a permis ca in anii ’70 piata sa urce la 30 de miliarde de euro. Apoi au aparut produsele pe termen foarte lung - o a doua generatie, care a durat pana in anii ’80 si au dus piata de asigurari de viata la 80 de miliarde de euro. Abia ulterior au fost lansate asigurarile unit linked, cu componenta de investitie asumata de cumparator, iar piata s-a dezvoltat natural, ajungand la peste 100 de miliarde de euro. “In Romania, toate companiile de asigurari vand polite unit linked, si nu de asta are nevoie piata”. Ca atare, in urmatoarele luni francezii vor sa lanseze cateva produse de asigurare de viata “simple si pe intelesul tuturor”. In ce masura se vor confirma sperantele de care vorbeste acum francezul vom vedea pe parcursul anului; datoria reprezentantului unei companii care a cheltuit aproape jumatate de miliard de euro pentru afacerile din Romania nu poate fi insa alta decat sa spere. Si, evident, sa asigure integrarea in grup a acestor afaceri, asa cum i-o cere titulatura sa oficiala - Denis Rousset, “presedinte al comitetului de fuziune, Groupama”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/un-vis-de-jumatate-de-miliard-de-euro-4053516
4053516
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.