Fondurile de private equity, celălalt barometru al crizei

Autor: Crenguta Nicolae Postat la 05 iulie 2012 91 afişări

Industria fondurilor de investiţii se dovedeşte un barometru al crizei mai discret, dar deseori mai sincer al economiei reale decât băncile sau bursa. Fondurile de investiţii, mai exact cele de private equity, nu cer şi nu depind de bani publici, iar cu firmele unde aleg să investească au o relaţie directă şi permanentă, spre deosebire de cei ce cumpără acţiuni la bursă.

Din punctul de vedere al activităţii EI, cu sau fără percepţia de decuplare, "pentru noi e acelaşi lucru în continuare, suntem fond regional, investim în toată regiunea şi nu avem niciun fel de limitări la ora actuală". EI a făcut peste 120 de investiţii în valoare de 1,4 mld. euro în Europa de Est, dintre care 200 mil. euro în România, în companii incluzând Siveco, lanţul de magazine Profi sau Macon Deva. În privinţa unor viitoare ţinte de investiţii, după achiziţia de către Profi a reţelei de magazine Al Comsib, din iarnă, "sigur că ne uităm după oportunităţi, dar din nefericire, până acum nu s-a legat nimic". Cât priveşte portofoliul actual, "companiile noastre nu au probleme, dar trebuie să ne implicăm mai mult. Efectul crizei va fi că probabil vom prelungi exitul cu un an-doi, fiindcă nu poţi să faci exit când piaţa este deprimată."

Deşi probabilitatea ca zona euro să treacă printr-un eveniment "dramatic" e mică, vom mai trece prin câţiva ani de "relativă criză", anticipează şeful SEEPEA. Iar ca reacţie la criză, companiile care reprezintă ţintele potenţiale ale fondurilor de investiţii ar urma să-şi ajusteze aşteptările de preţ, pentru că multe nu au făcut-o încă sau au făcut-o abia când performanţele lor deja se degradaseră. Pentru cei cu un EBITDA sănătos şi o creştere oarecum bună, există în continuare aşteptări mari de preţ, însă astfel de companii sunt puţine în piaţă. "Lumea spune: cum să plăteşti un multiplu de 10 x EBITDA în România? Tranzacţiile de azi nu se pot face peste un multiplu de 7", rezumă Cristian Nacu.

De partea cealaltă, antreprenorii refuză să fie judecaţi însă strict în termeni de cifre. Jean Valvis, creatorul brandurilor Dorna şi Aqua Carpatica, apără dreptul companiilor la asumarea de riscuri, aşa cum a făcut el odinioară cu apa plată Dorna, "când mi se râdea în nas şi mi se spunea că românii nu beau decât apă cu bule". Pentru Valvis, investitorii de private equity ar trebui să vadă nu ţările, ci sectoarele şi oportunităţile lor pe termen lung şi să încurajeze antreprenorii inovatori şi originali - "franctirorii" perioadelor de criză. Sau, cum spune polonezul Pawel Musial, CEO al Profi, "dacă nu putem fi transatlantice şi nu vrem nici să fim vreun Titanic, putem să fim în schimb vedete rapide." Mai rămâne ca şi fondurile de investiţii să fie convinse de asta.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/fondurile-de-private-equity-celalalt-barometru-al-crizei-9813503
9813503
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.