Cum au ajuns taranii sa atraga atentia creditorilor
In timp ce bancile stau si elaboreaza produse complicate adresate angajatilor cu servicii stabile si salarii indestulatoare din orase, unele institutii financiare nebancare merg sa caute clienti in sate si comune. Acolo unde afacerile sunt sigure si profitabile, iar ratele neplatite o piaza rea pe care taranii ar face orice sa o evite.
Anca Ciobanu spune ca diferentele de mentalitate dintre clientii institutiilor financiare din mediul urban si cei din mediul rural sunt uriase si usor observabile chiar si pentru un neofit. "Pentru intreprinzatorii de la tara plata ratelor este o prioritate. Multi vor chiar sa-si plateasca dobanda in avans. Mai mult, spre deosebire de locuitorii din mediul urban, care prefera sa ia un credit pe perioada maxima de indatorare, cei din mediul rural aleg cea mai scurta perioada pe care si-o pot permite", explica aceasta.
Toamna si primavara sunt anotimpurile in care se ia majoritatea creditelor pentru ca atunci au loc cele mai importante activitati agricole. In plus, avand in vedere ca o buna parte dintre afacerile derulate in mediul rural au caracter sezonier, este acordata o perioada de gratie de pana la sase luni. In functie de zona din care provin antreprenorii, afacerile au un soi de specific local. Spre exemplu, constantenii cresc oi, cei din sudul tarii se ocupa de agricultura, iar in zona Bucovinei si a Muntilor Apuseni au aparut tot mai multe pensiuni agroturistice. Pe langa acestia, sunt si mici antreprenori care vor o afacere in domeniul serviciilor sau al micului comert. "Am finantat oameni care voiau sa-si deschida un magazin sau un coafor si au mers foarte bine. Cea mai interesanta propunere pe care am primit-o a fost a unei persoane care voia sa-si faca o crescatorie de sinsila. Am respins cererea pentru ca nu era viabila", spune Anca Ciobanu. O impartire clara pe regiuni arata ca 30% dintre clientii good.bee Credit sunt din Transilvania, 27% din Moldova, 6% din Dobrogea, 29% din Muntenia si 8% din Banat.
Daca o microintreprindere
dintr-un oras ar avea nevoie de un plan de afaceri bine pus la punct pentru a obtine finantare din partea unei banci, atunci cand este finantat un mic antreprenor din zona rurala vorbim de cu totul alte rigori. "Si la noi exista un soi de plan de afaceri, dar el este facut de client impreuna cu unul dintre consultantii nostri. Este ca un formular tip, care cuprinde datele esentiale despre afacere si cum este ea planificata de cel care o va derula", enunta Anca Ciobanu. Pana acum, doar 0,5% dintre afacerile finantate de good.bee au esuat si multi dintre cei care au luat un prim credit au ajuns sa-si dezvolte afacerile dincolo de toate asteptarile, unii dintre ei avand la activ si pana la 20 de credite accesate.
Valoarea medie a creditelor este de 10.000 de euro, limita maxima acordata fiind de 100.000 de euro, iar cea minima de 1.000 de euro. O simulare de calcul arata ca, pentru un imprumut de 10.000 de euro, pe o perioada de sapte ani si cu trei luni de gratie, rata lunara pe care trebuie sa o plateasca un client este de aproximativ 250 de euro.
Micii afaceristi de la tara prefera sumele mai mici, pe care sunt siguri ca le pot returna. Astfel, doar 15% dintre finantari depasesc pragul de 50.000 de euro. Anca Ciobanu spune insa ca acest tip de clienti, cei mai prudenti, contureaza profilul ideal. Multi dintre ei se afla la prima afacere si fac totul ca la carte, mai ales atunci cand stiu ca au fost recomandati de comunitatea din care fac parte si ca orice abatere poate avea efecte asupra celor din jurul lor. Spre deosebire de ei, oamenii de afaceri care iau credite cu garantii si care, astfel, nu mai trec
prin acelasi proces de evaluare, sunt mult mai obisnuiti cu regulile jocului si nu se tem ca pot intra in zona clientilor rau- platnici.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro