Ce înseamnă România pentru olandezii de la NN

Autor: Ioana Matei Postat la 09 septembrie 2016 725 afişări

Cât de mari sunt diferenţele dintre pieţele de pensii şi asigurări din România şi Japonia povesteşte britanicul Robin Spencer, directorul executiv al segmentului international insurance al grupului NN. El descrie planurile pe termen lung ale olandezilor pe piaţa locală şi cum este văzută ţara noastră de boardul NN, prin comparaţie cu celelalte 11 ţări de care este responsabil.

Ce înseamnă România pentru olandezii de la NN

La începutul anului, compania a definitivat ultimele detalii operaţionale şi comerciale şi, începând cu aprilie, asigurarea de sănătate a fost lansată. În prezent, compania a ajuns la peste 5.000 de clienţi. „Dacă vrem să îmbunătăţim provizioanele din sănătate pentru consumatorrii din România, dacă avem un sistem de asigurări de sănătate, pe măsură ce dezvoltăm businessul şi creştem vom avea şi furnizori din sănătate care să investească în spitale şi facilităţi noi, aşa că vom aduce bani în sistemul privat; este o relaţie simbiotică, sperăm că lansarea afacerii noastre va susţine de asemenea un sistem de sănătate privat mai bun; există oportunităţi pe termen lung pe măsură ce creştem.“ Spune că interesele guvernului şi ale NN pot fi aliniate în termeni legaţi de oferirea unui sistem de sănătate mai bun şi pot lucra împreună. Nu a indicat dacă se gândeşte la un anumit model de colaborare cu statul român şi spune că vor să ia lucrurile pe rând: „Abia am lansat asigurarea de sănătate, trebuie să creştem această afacere, să vedem dacă modelul poate să funcţioneze, să vedem dacă putem să scalăm businessul, totul este neîncercat şi netestat. Ceea ce vreau să prezint este o viziune pe termen lung a ceea ce ne-ar plăcea să realizăm în România; aceste lucruri s-ar putea realiza în cinci sau zece ani de acum încolo“. Pilotul asigurărilor de sănătate pare a fi unul reuşit: dacă iniţial compania plănuia să ajungă la 6.500 de clienţi pentru anul acesta, NN a atins pragul de peste 5.000 de clienţi cu câteva luni înainte de finalul anului.

În ce priveşte modul în care se raportează la ţara noastră comparativ cu alte pieţe, sesizează deopotrivă diferenţele pozitive, cât şi cele negative. „Dacă te uiţi la creştere, în România, creşterea economică previzionată pentru anul acesta şi 2016 este de 4%; majoritatea economiilor din Europa doar visează la genul acesta de creştere. Cred că este uşor să vezi punctele slabe ale ţării în care trăieşti, dar ar trebui să fiţi pozitivi în ce priveşte creşterea şi potenţialul României“. Apreciază că piaţa românească este imatură, dar se dezvoltă, comparativ cu altele din Europa; în termeni de asigurări de viaţă, în România se investeşte 3-4% din PIB în produse de asigurare de viaţă, comparativ cu 4,5% în Olanda sau 8-9% în Regatul Unit. Remarcă deopotrivă aspectele negative pe care ar trebui să ne concentrăm: „Provizioanele publice ale anumitor servicii, educaţie, sănătate etc., standardele sunt probabil mai scăzute decât altundeva în Europa, de aceea cred că este o oportunitate reală pentru dezvoltarea unui sistem de asigurări sănătos; cred că unul dintre motivele pentru care vedem mulţi oameni plecând din această ţară este că oamenii văd altundeva oportunităţile legate de găsirea unui loc de muncă. Românii ar trebui să se concentreze pe atingerea stabilităţii, astfel încât să nu existe motive ca oamenii să emigreze. În România există multe oportunităţi legate de investiţii şi de crearea de locuri de muncă, dar pe de altă parte aici se află o populaţie îmbătrânit, mulţi oameni tineri părăsesc ţara, iar acest lucru înseamnă că ei vor avea mai puţine venituri şi mai mulţi oameni de care să aibă grijă. Este clar că e o bombă cu ceas.“ Privind mai departe, la piaţa japoneză, între aceasta şi cea locală nu există termen de comparaţie. „Este o piaţă foarte matură, nivelurile de penetrare a asigurărilor sunt extrem de mari, oamenii trăiesc bine la pensie - dar au investit foarte mult, au investit în pensie, în economii de viaţă. Nivelul de bunăstare al populaţiei pensionate e foarte ridicat.“ Problemele lor ţin mai degrabă de dobânzile negative, motiv pentru care executivul încearcă să determine populaţia să-şi investească banii blocaţi în economii. „Au aceleaşi probleme cu Europa Vestică, folosesc acelaşi mecanism macroeconomic: relaxarea cantitativă sau reducerea dobânzilor, dar nu au efectul dorit - nu pot să crească inflaţia, nici dobânzile, iar oamenii, chiar dacă nu pot face bani din economiile lor, stau pe banii respectivi; este cel mai sigur lucru în opinia lor. E interesant că japonezii au probleme diferite, dar de fapt se confruntă tot cu dificultăţi legate de faptul că nu pot stimula creşterea în economiile lor.“ În ce priveşte planurile viitoare ale grupului, Spencer nu exclude posibilitatea achiziţiilor unor noi companii, dar spune că se vor concentra pe acelea care să le permită diversificarea activităţilor, diferite total de activitatea principală a companiei. „Achiziţia respectivă trebuie să aibă un sens financiar bun. Pieţele europene sunt în creştere şi ne uităm la toate oportunităţile, dar suntem foarte disciplinaţi din punct de vedere financiar – ar putea fi orice, fie o nouă sursă de produs, fie ceva prin care să dezvoltăm digitalul, poate cumpărăm o companie digitală nouă dintr-o ţară prin care să dezvoltăm asigurările, ar fi 1+1=5, nu doar 3. Ar putea fi tehnologie, orice «unealtă» care să fie diferită total de ce facem deja.“ Adaugă că acum, odată pusă pe piaţă asigurarea de sănătate, asigurătorul poate fi interesat să cumpere orice ar constitui un produs complementar „pentru ce facem în România pe partea de sănătate, ar putea fi ceva pe care am cumpăra“. Totodată, Spencer spune că nu este luată în calcul vânzarea unor companii din cadrul grupului.

Inovaţia reprezintă una dintre priorităţile grupului, susţine britanicul, şi se referă nu doar la produse, ci şi la modul în care compania interacţionează cu clienţii, cum aduce tehnologia în afacere etc. Dovadă şi aplicaţia lansată recent pe piaţa locală, prin care clienţii pot să vadă în timp real valoarea la care sunt evaluate fondurile lor. „Anul trecut ne-am propus să fim total digitalizaţi într-o scurtă perioadă de timp, asta înseamnă că în toate afacerile internaţionale ale companiei se investesc zeci de milioane de euro în fiecare an. La fel va fi şi aici, în România“, spune Spencer, fără să dea detalii legate de valoarea investiţiei pe piaţa autohtonă. Precizează însă că NN nu va vinde asigurări online, ci vânzări asistate pe calculator: „Este nevoie, în continuare, de un agent care să analizeze nevoile clienţilor; iar vânzările online vor fi posibile doar peste câţiva ani“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.