Reţeta nemţească în construcţii

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 26 iulie 2017 920 afişări

Pe o piaţă a materialelor de construcţii care a prins viteză, afacerea reţelei de bricolaj Hornbach are planuri de extindere. Cât de mult contează digitalul în ecuaţia bricolajului şi care sunt paşii pe care vrea să îi urmeze în continuare pe plan local povesteşte Albrecht Hornbach, preşedintele consiliului de administraţie al Hornbach Management AG.

Cifra de afaceri a concernului Hornbach a crescut, în primul trimestru al anului financiar 2017/2018 (1 martie - 31 mai 2017), cu 7,1%, ajungând la 1.195,5 milioane euro (comparativ cu 1.116,1 milioane euro în perioada similară din anul trecut). În cadrul celui mai mare subgrup operativ, Hornbach Baumarkt AG (comerţ cu amănuntul DIY - do-it-yourself), cifra de afaceri a crescut cu 6,7%, ajungând la 1.130,3 milioane euro (comparativ cu 1.058,9 milioane euro în aceeaşi perioadă din anul precedent). Rezultatele le includ şi pe cele ale noului magazin de mari dimensiuni de materiale pentru construcţii şi grădinărit inaugutat în Haga (Olanda) în aprilie 2017. La 31 mai 2017, numărul magazinelor de comerţ cu amănuntul DIY se ridica la 156, din care 98 în Germania, la fel ca până acum, şi 58 în restul Europei.

Cifra de afaceri netă a celor 98 de magazine Hornbach din Germania a crescut în primul trimestru cu 3,6%, ajungând la 613,4 milioane euro. În celelalte opt ţări europene unde compania este prezentă, cifra de afaceri a crescut cu 10,7%, ajungând la 516,9 milioane euro (faţă de 467 milioane euro în anul precedent).

Grupul Hornbach şi-a crescut şi profitabilitatea în primele trei luni ale exerciţiului financiar 2017/2018, în comparaţie cu acelaşi trimestru al anului trecut. ”În ultimii ani au avut creşteri de sub 10%, şi cred că această tendinţă se va păstra şi în următoarea perioadă. Cred că 6-8% pe an e o creştere bună“, spune Albrecht Hornbach.

Mugurel-Horia Rusu, directorul general al Hornbach România, spune că este interesat de deschiderea unor unităţi la Cluj-Napoca, Iaşi, Constanţa, dar şi în alte oraşe. ”Dacă lucrurile s-ar schimba şi dacă am avea o infrastructură bună, am face şi mai multe investiţii. Noi nu mizăm pe o expansiune alertă, ci mai degrabă vrem să creştem sănătos, treptat. Am constatat că, pentru noi, este benefic să deschidem în lunile de vară„, spune Mugurel-Horia Rusu. Tot el adaugă că tot mai mulţi clienţi români încep să înveţe şi să îşi dea seama de care sunt lucrurile de calitate; oferă exemplul unor produse comercializate la un preţ foarte mic de unii concurenţi, fără a-i nominaliza însă pe aceştia. ”Eu asta nu o să fac, pentru că ofer calitate. Iar românul a învăţat. Pentru mine, personal, este cea mai mare realizare cu firma Hornbach: oamenii încep să recunoască şi să vrea calitate. Din anumite considerente, o parte din concurenţi au dispărut şi poate şi acesta a contat. Cât să te duci în jos? La un moment dat, apar saturaţia şi neîncrederea.“ Piaţa de bricolaj, cu o valoare anuală estimată la 2 miliarde de euro, a avut parte în ultima perioadă de efervescenţă la capitolul tranzacţii şi achiziţii. Francezii de la Leroy Merlin au preluat magazinele BauMax, reţeaua Praktiker a fost preluată de investitori turci, iar Bricostore, prima reţea străină care a intrat pe piaţa autohtonă, şi-a vândut afacerea către Brico Dépôt, parte a grupului britanic Kingfisher; nemţii de la Obi au tras pur şi simplu obloanele şi au încheiat operaţiunile pe piaţa din România, chiar dacă planurile iniţiale vizau poziţia de lider de piaţă.

Piaţa de do-it-yourself a fost de 1,6 miliarde de euro în 2015 (+13% faţă de 2014), din care aproximativ 68% din vânzări reprezintă produse ce au legatură cu piaţa de construcţii, finisaje şi instalaţii, conform informaţiilor companiei de cercetare de piaţă InterBiz. Diferenţa o reprezintă decoraţiunile, mobila, textilele, electronicele, produsele auto. Pentru 2016, InterBiz estimează un avans de 18% al vânzărilor, până la 1,9 miliarde de euro. Potrivit InterBiz, suprafaţa de vânzare a magazinelor DIY este de 1,1 milioane mp. În România sunt aproape 9.000 puncte de vânzare a materialelor de construcţii şi instalaţii, dintre care numai 120 sunt magazine DIY.

În total, cele mai mari zece companii din bricolaj şi comercializarea materialelor de construcţii au avut anul trecut afaceri cumulate de aproape 10 miliarde de lei, în creştere cu aproape 11% faţă de anul anterior, cea mai mare companie fiind Dedeman, care reprezintă mai bine de jumătate din această valoare. Dedeman, cea mai mare afacere românească, controlată de fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,17 miliarde de euro; reţeaua a ajuns 45 de magazine, iar profitul din 2016 a trecut de 160 de milioane de euro, în creştere cu 27% faţă de 2015, potrivit datelor Ministerului Finanţelor.

Şeful filialei locale a Hornbach nu crede că situaţia politică şi economică de acum o să afecteze în vreun fel compania: ”Clientul îţi dă verdictul; el spune dacă te afectează sau nu. Dacă eşti atent cu el, te va recunoaşte.„ Cât despre modul în care va evolua businessul în 2017, şeful Hornbach România are un răspuns simplu: ”Doresc să realizez cel puţin 3 procente peste rezultatele de anul trecut„. În 2016, cifra de afaceri a Hornbach Centrală, entitatea responsabilă de afacerile din România, a fost de 636,8 milioane de lei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.