Retaileri consacraţi în mediul online mizează acum pe magazine fizice

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 10 decembrie 2015 803 afişări

Ritmul de creştere a comerţului online, cu plusuri de doi digiţi în fiecare an, a îndemnat mulţi comercianţi să mizeze pe magazine virtuale. Cu toate acestea, Floria, o afacere clădită în mediul online, a ales să investească anul acesta 300.000 de euro pentru două spaţii de vânzare fizice, în stradă. cu două magazine în Capitală acum şi planuri de deschidere de francize în oraşe din ţară, afacerile Floria ar urma să crească anul viitor cu minimum 20% faţă de rezultatele din 2015.

Retaileri consacraţi în mediul online mizează acum pe magazine fizice

Conform celor mai recente informaţii disponibile, un utilizator român cheltuie în mediul online doar 100 de euro. Spre comparaţie, în Cehia şi Polonia mediile sunt de 202 euro, respectiv 185 de euro pe utilizator, potrivit datelor EuroMonitor şi Center for Retail Research. Un studiu realizat recent de compania de cercetare de piaţă 360insights arată că aproape două treimi dintre cei care cumpără în mediul online aleg electronicele, electrocasnicele şi softurile, categorie plasată în topul preferinţelor. Hainele, încălţămintea şi accesoriile sunt cumpărate de mai bine de o treime dintre clienţii magazinelor virtuale. Piaţa de comerţ electronic din România, estimată anul trecut la circa un miliard de euro, are cel mai mare  potenţial de creştere din regiune, pentru că sunt multe domenii care au atacat acest canal de vânzare şi doar o cincime din cei 10 milioane de utilizatori de internet cumpără din magazinele virtuale.

Şi chiar dacă vânzările din online vor câştiga un procent tot mai important din cheltuielile consumatorilor români în anii următori, magazinele fizice îşi adjudecă în continuare partea leului din portofelul cumpărătorului. În cazul vânzărilor de flori, deşi vânzările online cresc an de an, acestea nu reprezintă mai mult de o treime din valoarea totală a pieţei, în condiţiile în care românii cheltuie în medie 6 euro pe an pentru flori. Mai puţini bani decât românii mai cheltuiesc doar ucrainenii (4 euro pe cap de locuitor) şi ruşii (5 euro per capita). Preţul mare al florilor corelat cu puterea scăzută de cumpărare a populaţiei este şi motivul pentru care românii cheltuiesc în medie 6 euro pe cap de locuitor anual, potrivit unui studiu realizat de instituţia olandeză de specialitate în domeniu Flower Council. La polul opus se plasează ţări ca Elveţia (77 de euro pe cap de locuitor) şi Norvegia (63 de euro). Sursa preferată de import pentru flori este indiscutabil Olanda, de unde sunt aduse jumătate din firele importate în România. În Ţara Lalelelor, tranzacţiile cu flori se fac prin veritabile burse specializate, iar cea din Aalsmeer, un oraş situat la 8 km de Amsterdam, este cunoscută în rândul comercianţilor de profil ca un Wall Street al florilor. Zilnic sunt vândute 17 milioane de flori şi 2 milioane de plante.

Florarii sunt ultimii prin mâinile cărora trec florile înainte de a ajunge la cumpărători. Înaintea lor, sunt o mulţime de alte segmente ale drumului de care îl parcurg florile: cultivatorii, angrosiştii, distribuitorii. Peste 80% din florile vândute pe piaţa românească vin de peste hotare şi preţurile sunt mai mari decât în ţările de origine. Cu cât marfa este atinsă de mai mulţi oameni, cu atât costurile procesului de distribuţie cresc şi, prin urmare, şi preţul final.

Aşa se face că un cumpărător român plăteşte în medie 6 lei pe un trandafir, adică 140 de euro pentru o sută de trandafiri, acesta fiind unul dintre cele mai mari preţuri din Europa, potrivit unui studiu publicat de Iresearch. Flori mai scumpe ca în România mai pot fi cumpărate doar în Cipru şi uneori (în funcţie de sezon) în Germania. Vecinii bulgari plătesc 60 euro pe suta de trandafiri, în timp ce olandezii scot din buzunar doar 40 de euro pentru aceeaşi cantitate. Pe de altă parte, florile crescute în România nu sunt nici ieftine (preţul de producţie poate fi chiar de câteva ori mai mare decât în Olanda), iar oferta este foarte puţin variată. Peste două treimi din cele circa 78 de hectare cultivate cu flori (de peste patru ori mai puţin decât suprafaţa cultivată în urmă cu mai bine de 20 de ani) sunt adjudecate de garoafe, urmate la mare distanţă de crizanteme (circa 7%), trandafiri (circa 5%) şi frezii (4%).

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/retaileri-consacrati-in-mediul-online-mizeaza-acum-pe-magazine-fizice-14915064
14915064
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.