Răzbunarea recrutorilor: Cu ce tehnici mai sunt „testaţi" candidaţii care îşi caută un nou loc de muncă

Autor: Adelina Mihai Postat la 13 noiembrie 2012 911 afişări

V-aţi plictisit de întrebările standard de tipul: „ce calităţi şi defecte aveţi?" sau „unde vă vedeţi peste cinci ani?" pe care le primiţi la un interviu de angajare? Ei bine, şi recrutorii s-au săturat de candidaţi care îşi trec în cv-uri aptitudini şi competenţe pe care nu le au.

MAI AVEM O TEHNICĂ. În cazul în care clientul ne cere o persoană cu iniţiativă şi cu personalitate curioasă, îl lăsăm să ne aştepte 20 de minute sau jumătate de oră în camera de interviuri, în care avem cărţi, păpuşi, trofee de golf, timp în care ne uităm să vedem ce face. Dacă analizează lucrurile din cameră, e bine, pentru că e curios şi asta ne doream", spune Oana Datki, country manager al Consulteam, reprezentantul pe piaţa locală al grupului de resurse umane Mercer. Moda întrebărilor "şoc" la recrutare a inventat-o însă gigantul IT Google, care a pus în dificultate mulţi candidaţi atunci când aceştia au fost întrebaţi la interviul de angajare câte mingi de golf încap într-un autobuz sau câte avioane se află în acelaşi timp în aer la un moment dat. Metoda recrutării de tip "Google" a fost preluată însă şi de alte companii locale. Spre exemplu, interviul care i-a plăcut cel mai mult Alinei a fost cel acordat unei firme din domeniul IT&C pentru o poziţie de business intelligence, în cadrul căruia, după o scurtă introducere cu privire la posibila poziţie pe care o va ocupa, i s-a desenat un grafic pe o tablă, iar apoi a urmat o avalanşă de întrebări, de tipul: "Ce crezi că reprezintă graficul?", "Ce poţi să spui despre oscilaţia datelor?", "Cine crezi că sunt cei doi furnizori?" sau "Cum crezi că sunt influenţate cifrele?".

"Pe măsură ce răspundeam la o întrebare, treceam la următoarea, dar eram în permanenţă încurajată de intervievator: E foarte bine, aşa, mergi mai departe, eşti pe direcţia cea bună, acum gândeşte-te la ce reprezintă! Şi tot aşa, până am ajuns la răspunsul final, moment în care şi eu am fost mirată de mine şi de câte lucruri am reuşit să spun despre un grafic banal", a spus Alina. Ea povesteşte că a urmat a doua etapă, în aceeaşi întâlnire, în care i s-a spus că are zece minute la dispoziţie în care trebuie să estimeze consumul mediu de Coca-Cola într-o zi obişnuită din Bucureşti. O altă problemă dată de recrutor a fost: "Suntem în data de 12 octombrie 2011, ora 14.40. Câte maşini estimezi că sunt în intersecţia de la Piaţa Unirii?".

"Nu aveam nicio sursă de informare, nici internet, nici prieteni cu care să mă consult, nici publicul nu puteam să-l întreb. După două ore de interviu eram atât de bulversată încât pe drumul spre casă încă mă mai gândeam la alte modalităţi prin care puteam să dau cifre corecte. Nu am luat interviul, dar mi-a plăcut foarte mult. Din mai multe motive: m-a provocat, m-a făcut să gândesc rapid, dar cel mai important, m-a făcut să-mi dau seama că pot să fiu creativă şi să-mi depăşesc limitele", a explicat Alina.

Până la urmă, în cadrul unui interviu de angajare, un prim aspect important pe care specialiştii în recrutare îl au în vedere este motivaţia candidatului, alături de evaluarea unor competenţe tehnice, dar şi valorile şi competenţele comportamentale ale candidatului. Motivul? Cel care vrea să se angajeze trebuie să se poată integra în echipă şi să înţeleagă misiunea şi valorile companiei din care va face parte, este de părere Bogdan Mitrofan, HR business partener în cadrul operatorului telecom Orange România.

"Cred că nu există întrebări vechi sau întrebări noi, important este cât sunt ele de relevante pentru poziţia vacantă şi pentru competenţele căutate la un candidat, iar dacă întrebările «clasice» pot aduce informaţii relevante în acest sens, atunci le adresez", explică Bogdan Mitrofan de la Orange.

Recrutorii mai spun că şi candidaţii sunt mai realişti în această perioadă şi că sunt conştienţi de faptul că nu mai sunt atât de multe oportunităţi pe piaţă, însă în continuare sunt mulţi candidaţi care exagerează în elaborarea CV-urilor. "Punem foarte mult accentul pe întrebări care să le verifice competenţele şi valorile, pentru că angajatorii care apelează la o firmă de recrutare într-o perioadă de criză, în care presiunea pe costuri este foarte mare, fac acest lucru pentru ca riscul găsirii unor candidaţi nepotriviţi să fie cât mai mic. Am întâlnit cazuri în care am descoperit că un candidat avea trecut în CV realizarea unui proiect de anvergură în domeniul avocaturii, iar în urma întrebărilor s-a dovedit a fi un avocat junior, care nu s-a ocupat decât de o mică parte din acel proiect", a mai spus Heike Kuenzel de la K2S.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
resurse umane,
recrutori,
tehnici,
angajare
/analize/resurse-umane/razbunarea-recrutorilor-cu-ce-tehnici-mai-sunt-testati-candidatii-care-isi-cauta-un-nou-loc-de-munca-10285517
10285517
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.