Cum am ajuns cei mai rentabili si ieftini angajati din Europa

Autor: Ana Raduta Postat la 08 februarie 2011 123 afişări

Suntem printre cei mai rentabili angajati din Europa, dar asta se intampla pentru ca avem salarii mici. Nu suntem multumiti de viata noastra profesionala, ba chiar avem frustrari majore si lipsim de la serviciu. Radiografia pietei muncii arata dezarmant. Ce e de facut?

Caracteristici apropiate are sectorul productiei industriale. Veniturile mici si ratele scazute de profit, raportate la numarul de angajati, au fost pentru companiile din acest sector doua motive de ingrijorare. In consecinta, nevoia de a face operatiunile mai suple s-a concretizat intr-o rata a concedierilor masive si, aparent, intr-o crestere a angajamentului oamenilor fata de organizatie.

Desi sunt mult mai bine platiti decat cei din sectorul bunurilor de larg consum sau din industrie, angajatii din servicii financiare au fost serios afectati de criza si de restructurarile care au avut loc in banci. Au ramas mai putini si au fost nevoiti sa investeasca efort suplimentar de instruire in alte arii de activitate, au fost supusi unor presiuni interne generate de masurile de reducere de personal si s-au vazut captivi intr-o piata ramasa fara alternative, asa incat au inceput sa resimta un grad ridicat de frustrare, manifestata, in primul rand, prin cresterea absenteismului.

Serviciile financiare se confrunta cu cea mai ridicata rata a absenteismului de la locul de munca, de 7,4%, iar ingrijorator este ca fenomenul este raspandit nu numai in randul angajatilor din functiile de executie, ci si la nivel de management, unde rata absenteismului este de 12%. Mai grav este ca din totalul absentelor de la serviciu ale managerilor, 83% sunt nemotivate, adica nu sunt trecute nici la concediile medicale, nici la concediile de odihna. Prin absenteism, realizatorii studiului inteleg fiecare ora pe care un angajat nu o petrece la serviciu, desi este in timpul programului. Studiul nu da date despre absenteismul mental sau prezenteismul, asa cum il numesc specialistii, adica momentele in care, desi aflat la serviciu, angajatul face orice altceva decat sarcinile de munca.

Ca in fiecare an, angajatorii din IT&C au reusit sa mentina cel mai sanatos sector, cu angajati multumiti si bine platiti. Rezultatele studiului Saratoga evidentiaza cativa indicatori relevanti in acest sens - cea mai ridicata rata a veniturilor per angajat, cea mai ridicata rata a costurilor per angajat, cea mai ridicata valoare a rentabilitatii capitalului uman - 3,1 lei pentru fiecare leu investit, cea mai scazuta rata a absenteismului si cele mai mari investitii in specializarea angajatilor - 30 de ore pe an pentru fiecare angajat. "Este rezultatul investitiilor pe care companiile le-au facut in ultimii ani in achizitia si gestionarea tehnologiei, precum si in instruirea angajatilor", precizeaza Lavinia Tanculescu.

Cei de la PricewaterhouseCoopers spun ca aceste rezultate, care la o prima apreciere nu dau semne sa se fi schimbat mult in 2010, ar trebui sa fie motive de reflectie pentru angajatori, in perspectiva redresarii economice incepand din a doua parte a anului in curs. "Companiile vor avea nevoie de angajati loiali, deci trebuie sa investeasca inca de pe acum in programele de retentie", sustine Peter de Ruiter, seful departamentului de consultanta fiscala si juridica de la PricewaterhouseCoopers. Acesta ar fi un prim aspect. In al doilea rand "va trebui sa o ia de la zero si sa-si inoveze practicile de resurse umane, astfel incat sa raspunda caracteristicilor pietei post-criza. Dar niciuna dintre acestea nu este usor de facut".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
resurse umane,
europa,
angajati
/analize/resurse-umane/cum-am-ajuns-cei-mai-rentabili-si-ieftini-angajati-din-europa-7951734
7951734
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.