Care sunt provocările unei afaceri româneşti în cea mai competitivă industrie de pe piaţă

Autor: Ioana Matei Postat la 18 octombrie 2016 723 afişări

Care sunt provocările unei afaceri româneşti în cea mai competitivă industrie de pe piaţă

În septembrie au anunţat integrarea Inotec, pe care i-au ales pe baza unei relaţii îndelungate cu fondatorul companiei, Sorin Ştefan. Înainte ca el să devină antreprenor, a lucrat în cadrul firmei lor; ulterior, mai multe proiecte Zitec au fost subcontractate către ei. „A fost practic singura firmă la care am subcontractat pe termen lung, în rest am avut două încercări dezastruoase în Timişoara şi în Cluj.” Lăpuşan spune că noii colegi au abilităţi complementare: „Sunt mai fluizi pe funcţii, pe când la noi oamenii sunt foarte specializaţi. Iar pe un proiect mic sau dacă trebuie să faci ceva foarte repede, specializarea noastră este un handicap”. Speră ca prin această integrare, pe lângă mărirea echipei, să ofere şi mai multe servicii, în zona de mobile, de analiză de business, online marketing. „Am preluat echipa, contractele de muncă, acum facem o migrare a contractelor, iar Sorin, proprietarul firmei, a intrat şi el în structura de acţionariat a Zitec, a devenit şi partener şi coordonează şi echipa de vânzări”, spune Lăpuşan, menţionând că, din punct de vedere financiar, „nu a fost o tranzacţie care să merite cerneală”. Subliniază şi că acest parteneriat nu este reprezentativ pentru alte tranzacţii pe care urmează să le facă. Spune că au făcut şi alte achiziţii în trecut, pe care însă nu le-au anunţat. Spre exemplu, au integrat o firmă cu trei angajaţi, „ca să vedem şi ce înseamnă o astfel de preluare; nu a ieşit neapărat foarte bine, dar am învăţat la ce să ne uităm şi care sunt riscurile.”

Vizează în continuare preluarea altor echipe, mici, „care ar vrea să facă parte dintr-o echipă mai mare ca să nu îşi bată capul cu stresurile unui antreprenor mic”. Experienţele de acest fel „sunt dureroase şi multe: de unde plătesc salarii, cum să recrutez, cum să mă ocup şi de vânzări, şi de contabilitate, şi de recrutări, şi de curăţat în birouri. După o vreme începi să te saturi de sportul acesta extrem”. Vor să integreze firme care îşi doresc să se concentreze pe o anumită direcţie de business, cu 10-20 de oameni, compatibile, şi nu dă un reper pentru momentul în care s-ar putea concretiza o nouă integrare, însă spune că există firme care şi-au prezentat oferta. „Nu vrem să facem această creştere cu orice preţ, dar eu cred că e un moment în care piaţa se poate structura un pic. Au rămas câteva firme româneşti de nivel mai mare care deservesc piaţa locală, dar nu multe; şi există foarte multe care au rămas blocate la nivelul de 10-20 de oameni pentru că nu au reuşit să-şi facă procese interne, middle management şi aşa mai departe”, observă antreprenorul, subliniind faptul că acelea sunt firmele vizate. „Căutăm firme care să o ducă bine acum, nu pe cineva care acum nu are bani să îşi plătească salariile şi să creadă că ăsta este răspunsul - probabil că acolo nici nu e valoare pentru noi, probabil că sunt clienţi nemulţumiţi, preţuri mici, portofolii în scădere. Căutăm echipe care chiar cresc şi vor să fie alături de noi, nu să ne vadă ca pe un colac de salvare.” Lăpuşan e mulţumit că Zitec a depăşit acest stadiu, când nici băncile nu acordă credit, şi consideră că norocul este o componentă importantă în dezvoltarea unei afaceri: „Realitatea este că la un moment dat ai prins un contract important; dar motivul că te-a ales poate fi legat de un chip pe un banner, o vizită la o conferinţă. Cred că trebuie să fim un pic modeşti, să nu ne credem despoţi luminaţi, că aceasta este tendinţa. Primeşti nişte cărţi şi joci cât de bine poţi cu ele, dar nu controlezi ce mână îţi pică”. Compania are până la 850 de clienţi anual, Zitec lucrează pentru nume precum emag, Altex, Flanco, Amadeus România, PayYou, CreditEuropeBank, Groupama. Pe plan internaţional, cel mai mare client este STMicro, a doua firmă de semiconductori, la nivel mondial, după Texas Instruments. Compania lucrează însă şi cu start-up-uri, strategie venită ca răspuns al necesităţii diversificării de produse; iar între start-up-urile care au fost nu doar clienţi, dar în care Zitec a şi investit se numără Zipongo, cu baza în San Francisco, care au început cu o echipă de la Zitec. Potrivit informaţiilor din presa internaţională, start-up-ul a strâns o finanţare de peste 1 milion de euro de la business angels. La început, activitatea Zipongo era similară cu cea a Groupon, iar în prezent oferă servicii pentru angajaţii firmelor mari, ca Microsoft sau Google, cărora le oferă planuri de alimentaţie personalizată pentru angajaţi - de exemplu, în cazul în care vor să participle la un maraton.

„Au avut o idee, au obţinut o finanţare, şi-au format o echipă, iar acum sunt la o răscruce: să ia o nouă finanţare sau să facă un exit.” Un alt start-up în care au investit este cosquare.com, iar cu o altă firmă, din SUA, cu activităţi în zona de dispozitivelor pentru casele inteligente, au un parteneriat, prin care Zitec face softul necesar. „Am ajuns la clienţii din străinătate prin recomandări; mulţi din generaţia noastră au plecat din ţară”, explică el relaţia cu partenerii internaţionali, atât mari, cât şi start-up-uri. Nu exclude investiţia în alte start-up-uri în viitor, dar ţine să precizeze că „nu suntem un investitor financiar, nu avem un fond din care să investim pentru a scoate un anumit randament. Evident că ne dorim un succes financiar. În momentul în care am investit într‑un start-up ne-am contorizat alte avantaje: o industrie nouă, o tehnologie nouă, pieţe noi.” Prin urmare, nu caută activ start-up-uri în care să investească, dar spune că nu va rata o oportunitate: „Start-up-ul respectiv trebuie să fie de o anumită alură: să aibă finanţare, să cunoască o industrie, să fi făcut deja fund raising, să fi dovedit că are valoare. În România au echipă tehnică, bani s-ar găsi, dar le lipseşte un model de business coerent”.

Până acum doi ani, când compania şi-a făcut un departament de business development sales, recomandările constituiau singura modalitate de creştere. Acum lucrurile s-au schimbat, iar săptămâna trecută Lăpuşan a fost în SUA: „În cazul produselor customizate trebuie să dezvolţi relaţii, nu sunt produse care se vând la o întâlnire. Trebuie să dezvolţi o relaţie de încredere, să ai recomandări, apoi vin şi contractele. Acest lucru nu înseamnă că te duci la o conferinţă şi pleci automat cu contractele de acolo, cum e aşteaptă mulţi oameni”.

Şi-au propus ca în viitor, să ia în calcul şi proiecte cu instituţiile publice. „Vrem să ne dezvoltăm şi afară, şi în ţară; începem să ne uităm şi la ce înseamnă proiectele cu statul. Până acum nu am participat la licitaţii organizate de instituţii ale statului din motive evidente - piaţa era aranjată, masa era potrivnică unui jucător corect. Acum avem speranţe că sunt şanse pentru că oamenii din instituţii chiar vor şi au nevoie de soluţii de software bune, mulţumită schimbărilor din ultima vreme, prin activitatea celor de la DNA şi prin activitatea guvernului prezent.” Lucru condiţionat, evident, de modul în care vor decurge alegerile parlamentare din această toamnă. Chiar dacă prima prima jumătate a acestui an a fost mai slabă decât au previzionat, bugetul Zitec pentru 2016 ţinteşte tot o creştere de două cifre (10%), mai puţin spectaculoasă decât anul trecut. „Suntem încă la nivelul în care orice fluctuaţie pentru un client mare ne poate afecta. Contează câţi oameni avem şi aici, din păcate, suntem un pic în spate. Ne doream o echipă un pic mai mare”, spune antreprenorul, care îşi împarte clar responsabilităţile cu soţia sa: „Partea de business development este la mine, iar ce ţine de operaţiuni, de financiar, este la ea”. La capitolul colaborărilor dă exemplul mailurilor pentru care fac schimb de idei: „Uneori poate nu e eficient, dar ajută de foarte multe ori o părere a cuiva care poate nu a fost în problemă. Tu te-ai certat cu cineva, vrei să scrii un mail, probabil că nu e ideal ce vrei să scrii la momentul respectiv”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.