Reinventarea produselor de lux

Autor: Ioana Matei Postat la 31 octombrie 2014 439 afişări

Helvetansa, compania româno-elveţiană specializată în comercializarea de ceasuri şi bijuterii de lux fondată în urmă cu 20 de ani, este unul dintre jucătorii industriei de lux puternic afectaţi de criză. Pusă în faţa unui bilanţ cu veniturile reduse la jumătate şi în faţa unor clienţi precauţi cu bugetul de achiziţii, compania a închis un magazin şi a renunţat la o parte din angajaţi.

O altă măsură pe care elveţienii au luat-o a fost reorganizarea portofoliului de branduri prin renunţarea la zece branduri, limitându-se în prezent la 15, toate ale unor mărci faimoase. „În vestul Europei, colecţionarii se uită şi spre brandurile de nişă ale ceasurilor de lux, dar românii sunt strict orientaţi spre mărcile cunoscute. Şi clienţii de aici sunt interesaţi de istoria şi de mecanismele ceasurilor aparţinând brandurilor nişate, dar în cele din urmă aleg să investească într-un brand cu reputaţie internaţională, au încredere doar în acest tip de mărci.“ El exemplifică prin Armin Strom, un brand de nişă mai puţin cunoscut, care produce în serie limitată aproximativ 600 de ceasuri anual, cu un mecanism inovativ şi pe care au încercat să îl vândă şi în România. Clienţii păreau interesaţi de povestea mărcii, dar niciun client român nu a cumpărat de la Helvetansa ceasuri ale acestui brand. „Dacă vor avea de ales între un Vacheron Constantin de 20.000 de euro şi un Armin Strom, vor considera că această sumă este mai potrivită pentru Vacheron Constantin, deoarece încrederea pe care o generează un brand cunscut le oferă siguranţă.“ Faptul că au ales să se concentreze pe brandurile care performează justifică şi investiţia recentă de 40.000 de euro a companiei în colţul dedicat mărcii elveţiene Vacheron Constantin din magazinul de pe Calea Victoriei.

În plus, alegerea reprezentanţilor mărcii de a deschide un astfel de spaţiu în magazinul lor ilustrează şi faptul că România este una dintre pieţele importante pentru orologierii elveţieni, reprezentanţa de acest tip fiind a patra deschisă în Europa de Est.

În prezent, preţurile pentru ceasurile de lux variază între 150 de euro şi 5.000 de euro, în cazul magazinului Helvetansa aflat în Piaţa Revoluţiei. În cadrul celui de pe Calea Victoriei, preţurile variază între 3.000 şi 50.000 de euro.

Deciziile au mers însă mai departe. Pentru a revitaliza compania şi pentru a oferi o variantă clienţilor care vor să îşi schimbe ceasurile din colecţie, compania s-a lansat de un an şi în vânzarea de ceasuri preowned. Service-ul Helvetansa recondiţionează ceasurile colecţionarilor şi le vinde apoi, preţurile variind şi pentru această categorie: majoritatea  sunt până în 5.000 de euro, dar pot ajunge şi la 15.000 de euro. „Câteodată un colecţionar aduce două-trei ceasuri pe care le vând clienţilor, iar cu banii obţinuţi îşi cumpără un ceas nou“, explică Müller circuitul.

Administratorul magazinelor Helvetansa nu poate alcătui un portret-robot al celor care cumpără ceasuri de lux, el observând până acum atât tineri cu vârste cuprinse între 35 şi 45 de ani care au devenit afacerişti de succes, dar şi clienţi mai în vârstă care vin la Helvetansa încă de la deschiderea primului magazin. Mulţi dintre ei sunt pasionaţi şi cunosc la fel de multe despre ceasurile de lux precum oamenii de vânzări din magazin, dar există şi categoria celor care vor să cumpere ceva pentru a face o declaraţie referitoare la statutul lor, ceasul fiind o completare pentru o maşină, o geantă sau o pereche de pantofi scumpi.

Elveţianul se fereşte, de asemenea, să ofere definiţii referitoare la ce înseamnă „ceas de lux“: „Primul meu ceas era un Tissot şi reprezenta deja pentru mine o piesă de lux. După ani, pretenţiile cresc din ce în ce mai mult“, explică Müller, pentru care, în acest moment, un ceas de lux porneşte de la un preţ de 2.000-2.500 de euro. „Am putea spune că, pentru un colecţionar care îşi ia primul ceas, preţul de început este de 300 de euro, iar apoi nu există limite“.

În ceea ce priveşte dezvoltarea companiei, el exclude deschiderea de noi magazine în viitorul apropiat, dar, în interval de doi-trei ani, ar vrea să inaugureze un magazin în alt oraş. „Constanţa este un loc interesant, aspect pe care l-am observat în colţul Helvetansa din hotelul Vega. Este un business care se mişcă încet, mai mult vara, dar rezultatul generat acolo este un bun început.“ Elveţianul nu doreşte extinderea în centrele comerciale, ţinând cont că mărcile cu care colaborează preferă expunerea stradală. În acest sens, a observat că aleea destinată pietonilor şi bicicliştilor aduce un plus pentru Calea Victoriei,  care se află totuşi departe de arterele centrale din capitalele europene, lucru care speră să se schimbe în câţiva ani.

Elveţienii împart segmentul ceasurilor şi bijuteriilor de lux cu firme precum Chronotime International, compania care importă ceasurile Hublot, Hugo Boss, Longines, Omega, Swatch şi care administrează magazinele Cellini, cu venituri de 22,7 milioane de lei (5,09 milioane de euro) şi profit de 11,4 milioane de lei (2,5 milioane de euro), şi Chronolink, firma ce administrează magazinul monobrand Rolex, cu venituri de 5, 6 milioane de lei (1,2 milioane de euro) şi pierderi de 1,2 milioane de lei (circa 260.000 de euro), potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe. Datele Euromonitor arată că Helvetansa activează într-o piaţă a bijuteriilor şi ceasurilor de lux estimată la 38,8 milioane de lei (aproximativ 8,7 milioane de euro). Cu o cotă de piaţă satisfăcătoare, vânzătorii elveţieni de ceasuri în România pot spera că vor recupera decalajul faţă de anii de vârf simultan cu economia locală.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/reinventarea-produselor-de-lux-13481535
13481535
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.