Povestea managerului care a transformat Profi în reţeaua de retail modern cu cea mai mare extindere geografică din România

Autor: Cristina Roşca Postat la 08 februarie 2018 2795 afişări

Să reuşeşti să majorezi businessul pe care îl conduci de două ori şi jumătate, până la pragul de un miliard de euro, să inaugurezi peste 400 de magazine şi să coordonezi o echipă de 13.000 de oameni sună ca visul oricărui manager. Pentru Daniel Cîrstea, executivul român care conduce operaţiunile retailerului Profi, visul a devenit realitate după trei ani de mandat. Iar planurile sale nu se opresc aici.

Povestea managerului care a transformat Profi în reţeaua de retail modern cu cea mai mare extindere geografică din România

Odată cu Profi, Daniel Cîrstea s-a întors acasă, la Timişoara, unde retailerul îşi are şi astăzi sediul, fiind astfel singura reţea de comerţ modern care nu îşi are birourile centrale în Capitală. De altfel, nici reţeaua de magazine nu este construită în jurul Bucureştiului şi al oraşelor mari.

Spre deosebire de alţi retaileri, care au ales să meargă cu magazine în special în oraşele mari, unde salariul mediu este pe măsură, iar rata şomajului este mai mică, Profi a preferat să acopere uniform toată ţara. Mai mult, a mers şi în localităţi de doar câteva mii de locuitori unde se ”bate„ doar cu comercianţi tradiţionali.

Profi are trei formate - Standard (magazinele clasice, pe suprafaţă mai mare), City (pe suprafaţă mai mică, dar destinate zonei urbane) şi Loco (pentru mediul rural). ”Avem 170 de magazine Loco, circa 160 de unităţi City şi peste 370 pe formatul Standard.“ Primele două asigură cam 25% din businessul care a sărit de 1 mld. euro anul trecut după o nouă creştere de circa 35%. ”În 2018 vom continua să avem o creştere de două cifre (peste 10% - n.red.).“ Anul a început timid, cu un ritm de creştere mai mic, dat fiind că nu mai sunt măsuri de relaxare fiscală sau majorări salariale care să îl alimenteze, spune Daniel Cîrstea. Asta nu înseamnă însă că planurile companiei se vor schimba. ”Mergem înainte cu expansiunea pe toate cele trei formate. Anul acesta vom deschide cel puţin la fel de multe magazine ca în 2017.“ Bugetul de investiţii doar pentru expansiune este de minimum 50 mil. euro. Anul trecut au fost inaugurate aproximativ 200 de unităţi noi.

După numărul de deschideri din 2017 Profi este lider, fiind compania cu cea mai alertă expansiune. Acelaşi titlu l-a primit şi în 2016, când a inaugurat 134 de unităţi. An de an retailerul a mizat pe extindere rapidă, ajungând astăzi la peste 700 de unităţi. Prin comparaţie, următorul clasat este lanţul olandezo-belgian Mega Image, care are circa 600 de magazine. În total, în tot comerţul modern există aproximativ 2.300 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de discount, proximitate şi cash & carry.

Cele două reţele cel mai extinse – Profi şi Mega Image – sunt active pe segmentul magazinelor mici, mai exact supermarketuri şi proximitate, care au nevoie de investiţii mai mici. Mai mult, pentru că aceste magazine acoperă zeci sau sute de metri pătraţi, retailerii găsesc mai uşor spaţii de închiriat. Profi merge de regulă pe metoda chiriei, alegând să deschidă magazine fie la parterul blocului în interiorul oraşelor mai mari, fie în spaţii de sine stătătoare.

Profi este unul dintre puţinii jucători care au pariat chiar pe zona rurală, pentru care are un format adaptat, Loco. Aceste magazine au în ofertă o serie de unelte şi scule, butoaie, articole de grădină (furtun, găleată, sfoară), textile, menaj şi sticlărie. Varietatea produselor pe care în mod normal localnicii le produc oricum în propriile gospodării, precum lactatele, brânzeturile, legumele şi fructele, este mai restrânsă.

În rural oferta trebuie adaptată clientului de acolo, mai spune Daniel Cîrstea. ”Degeaba mergi tu să vinzi lapte dacă locuitorul are acasă vacă. Indiferent ce campanie de marketing vei avea, oricât de bună ar fi, nu vei avea rezultate.“

Despre formatul din rural, executivul de la Profi spune că este în continuare în proces de adaptare, fiind lansat de prea puţin timp pentru a ajunge la o formă finală. Până recent mediul rural a fost apanajul micilor comercianţi, însă retailerii internaţionali s-au repliat, dat fiind că peste jumătate din populaţia ţării locuieşte la ţară, aceasta fiind cea mai mare pondere din Europa. Loco este un format lansat în timpul mandatului său, însă a fost plămădit încă dinainte, din vremea lui Pawel Musial, cel care a condus Profi până în 2015. De altfel, când a venit la Profi, Daniel Cîrstea a lucrat în echipa lui Musial pentru a contura împreună businessul.

Prima poziţie a lui Daniel Cîrstea în cadrul Profi a fost de director de achiziţii, deşi la momentul acela compania nu avea încă un departament de profil. El l-a construit. Până recent, Profi avusese centrală comună cu Cora. ”Am pornit atunci nu de la zero, ci de la minus unu. Am făcut greşeli, însă eu cred că dacă nu faci greşeli nu ai cum să ai succes. Însă trebuie să fie greşeli cinstite şi să nu se repete de prea multe ori.“ În 2011 a ajuns director comercial, ocupându-se atât de achiziţii, cât şi de marketing. Doi ani mai târziu, era numit director operaţional, poziţie pe care a ocupat-o până la final de 2014, când a preluat funcţia actuală. La momentul acela, când a fost anunţat ca noul şef al Profi, puţini îl ştiau în piaţă. Nu îşi dorise să iasă în faţă. Şi astăzi a rămas fidel acestei poltici. Preferă să vorbească rezultatele din business pentru el.

Din poziţia de CEO al Profi Daniel Cîrstea a fost actor în cea mai mare tranzacţie din retailul autohton, aceea în care Profi şi-a schimbat acum un an acţionarul. Fondul de investiţii Mid Europa Partners a plătit peste 500 mil. euro pentru reţea, vânzătorul fiind Enterprise Investors, un alt fond de investiţii.

Dar pentru Daniel Cîrstea aceasta nu este prima tranzacţie la care ia parte, după ce anterior Artima trecuse în timpul carierei sale din mâinile lui Florentin Banu în cele ale Enterprise Investors şi apoi ale Carrefour.

Cele mai bune momente însă, afirmă Daniel Cîrstea, au fost cele de la începuturi. Mai exact când a trecut de la departamentul de achiziţii în magazine ca şef de magazin. Prima dată la Bistriţa.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.