Lectia de eficientizare. Studiu de caz: Zentiva

Autor: Razvan Muresan Postat la 01 iunie 2011 260 afişări

Cum sa ajungi de la o profitabilitate de -2% la 30% intr-un singur an si ce perspective sunt in 2011 pe o piata farmaceutica care nu mai creste ca pana acum?

. O estimare pentru 2010 plaseaza valoarea acestor facturi la peste 500 de milioane de lei. "Confruntati cu aceste greutati, precum si cu semnale clare ca bugetul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate este insuficient, farmacistii s-au vazut nevoiti sa-si reduca activitatea la minimul posibil", spune Cristian Lutan, directorul de comunicare al ARPIM. Un calcul al Colegiului Farmacistilor arata ca in medie costul de finantare a creantelor este de 8%. Iar daca socotim suma de circa un miliard de euro acumulata in anul 2010, costul de finantare poate fi plasat estimativ la 80 de milioane de euro pe an, un efort considerabil sustinut de producatori, distribuitori si farmacisti deopotriva. Drept solutie, oficialii ARPIM vorbesc de aplicarea unei directive europene care ar obliga autoritatile tarilor membre UE sa isi achite datoriile catre partenerii de afaceri la timp, in caz contrar suportand penalizari la fel ca toti ceilalti actori economici.

Disputa se poarta si la capitolul de pacienti tratati din sumele si asa insuficiente pe care le pune la dispozitie CNAS. "Realizarile noastre in 2010 inseamna ca am fost numarul unu in piata in volum si valoare si, in plus, noi am tratat 12% din pacientii din Romania, daca extrapolam dupa numarul de cutii de medicamente vandute, pe cand urmaritorul nostru a tratat de 14-15 ori mai putini cu aceiasi bani", spune Dan Ivan, seful sanofi-aventis Zentiva Romania. In replica, Dan Zamonea, directorul general al Roche Romania, spune ca situatia sta asa din pricina portofoliului de produse pe care compania il gestioneaza: "Roche produce si comercializeaza exclusiv medicamente care se elibereaza in farmacii numai pe baza unei prescriptii medicale, rezultat al investitiilor importante in cercetarea si dezvoltarea de noi molecule, si nu activeaza pe piata medicamentelor generice, vaccinurilor sau a OTC-urilor (medicamente care se elibereaza fara reteta - n.r.), ce inregistreaza vanzari de volum". E drept, grupul sanofi-aventis Zentiva a fost numarul unu in 2010 in zona de produse eliberate fara reteta si tot numarul unu in segmentul de vaccinuri.

De fapt, din zona medicamentelor fara reteta poate veni cresterea in 2011. E singura arie unde marjele de adaos comercial nu sunt reglementate, iar tendinta de a creste preturile a fost deja sesizata de ceva vreme.

"In conditiile in care valorile si cresterile pe ultimele 12 luni sunt inca influentate de trimestrul al doilea al anului trecut, unul neobisnuit de bun pentru piata farma, ne pastram rezervele in ce priveste anul 2011, rata de crestere prognozata fiind de 4,8%. Date fiind termenele de plata lungi, tratamentul unui numar mare de pacienti va depinde de negocierile dintre companii si autoritatile din sanatate", anticipeaza Petru Craciun, directorul general al Cegedim Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/lectia-de-eficientizare-studiu-de-caz-zentiva-8298820
8298820
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.