Un antreprenor român care exportă în Orientul Mijlociu: În România nu prea mai există industrie

Autor: Andreea Neferu Postat la 06 februarie 2014 6986 afişări

Exportul a devenit una dintre puţinele opţiuni de supravieţuire a firmelor româneşti din industrie, iar pieţele din Orientul Mijlociu sunt visul oricărei companii producătoare.

Compania, care are printre clienţii de pe plan local firme precum Petrom, Transgaz sau Romgaz, a avut afaceri de circa

10 milioane de euro anul trecut, dintre care circa 30% au fost exporturi. Andronache spune că 2013 i s-a părut cel mai greu an de la înfiinţarea companiei, în 1991.

„Pe piaţa internă, bugetele companiilor de stat au fost aprobate abia în vară, aşa că licitaţiile au început prin august-septembrie, astfel că anul 2013 a fost unul pierdut. La extern, multe proiecte au fost amânate.„ Este însă mai încrezător în anul 2014. Speră la afaceri de circa 15 milioane de euro, până în prezent având contracte semnate de circa 10 milioane de euro. Dintre acestea, circa 2,5 milioane de euro sunt proiecte din străinătate, spre exemplu pentru livrarea de sisteme fiscale de măsurare a produselor petroliere în Congo, în Abu Dhabi sau pentru gazoductul Iaşi-Ungheni. „Din perspectiva proiectelor, 2014 va fi cu siguranţă mai bun, să vedem însă ce se va întâmpla cu lipsa de lichidităţi cu care ne confruntăm„, spune Andronache, care adaugă că a avut o serie de clienţi intraţi în insolvenţă, din cauza cărora Syscom 18 a pierdut circa 1 milion de euro. El speră ca în cel mult cinci ani ponderea exporturilor în rulajul companiei să ajungă la 40-50%. „Focusul nostru pentru perioada următoare este Orientul Mijlociu şi Asia."

Indiferent însă dacă contractele pe care Syscom 18 le încheie se referă la livrări pe plan local sau la extern, profitul rămâne în ţară. Marjele din domeniu sunt mai mici decât înainte de criză, dar încă sunt satisfăcătoare: în anii de boom ajungeau la 10-15%, acum au scăzut la 5%. Syscom 18, care are în prezent 100 de angajaţi, concurează pe piaţa locală de automatizări, evaluată anual la 300-400 de milioane de euro, cu giganţi internaţionali precum Honeywell, Emerson sau Siemens.

Chiar dacă îşi pune speranţele în exporturi ca debuşeu de creştere, Andronache este precaut cu privire la momentul când criza financiară se va sfârşi cu adevărat. Economia românească a avut ca piloni cen-tra-li în ultimii ani agricultura şi ex-porturile, însă acestea nu vor putea asigura la nesfârşit o creştere sustenabilă a PIB-ului. Dincolo însă de reindustrializarea României, care ar putea transforma din temelii mode-lul de creştere economică, Andronache afirmă că principalele schimbări tre-buie să pornească de la oameni: „E greu de spus dacă vom ieşi din criză în perioada următoare. Oamenii au devenit necinstiţi, avizi de bani. Sistemul a creat nişte măşti şi trebuie schimbat nu doar în România, ci la nivel global".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/un-antreprenor-roman-care-exporta-in-orientul-mijlociu-in-romania-nu-prea-mai-exista-industrie-12032121
12032121
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.