Robotizarea uzinei Dacia Mioveni, la 15 ani de la preluarea de către Renault

Autor: Bogdan Alecu Postat la 01 iulie 2015 2651 afişări

La începutul anilor ’80, competiţia tot mai mare dintre constructorii auto, atât din Europa, cât şi din Japonia, a dus la introducerea roboţilor pe liniile de producţie pentru a reduce costurile şi pierderile. La 15 ani de când Renault a preluat uzina Dacia de la Mioveni, în 2014 francezii au adus şi în România „revoluţia industrială“.

Robotizarea uzinei Dacia Mioveni, la 15 ani de la preluarea de către Renault

„Aceasta este o evoluţie normală din punct de vedere istoric, tehnologic, iar ceea ce se întâmplă la Dacia s-a întâmplat în orice industrie. Toţi au început cu un proces manual puternic, iar încet-încet au automatizat. Pe măsură ce competiţia economică a devenit mai importantă, calitatea a devenit importantă şi automatizarea a devenit o soluţie normală“, a spus Cornel Olendraru. În total, gradul de automatizare a uzinei Dacia va creşte de la 5% în prezent la 20% până în 2018, luând în calcul toate etapele producţiei, potrivit declaraţiilor anterioare ale lui Nicolas Maure, directorul general şi preşedintele Automobile Dacia.

„A doua prioritate este pe partea de calitate. Posturile grele generează mai multe probleme de calitate deoarece omul oboseşte, nu poate ţine un anumit ritm şi trebuie să controlezi mai bine pentru a menţine calitatea. Este valabil şi la presaj, şi la caroserie, şi la vopsitorie şi chiar în montaj. Este luat în considerare şi aspectul financiar, unde trebuie să dai un răspuns la o ecuaţie care cere pe de-o parte o creştere normală a salariilor şi pe de cealaltă parte un cost al automatizării. Când costul mâinii de lucru începe să fie defavorabil pentru companie, atunci robotizarea devine posibilă“, a subliniat directorul uzinei vehicule. La Dacia salariul mediu net este de peste 3.300 de lei, iar anul acesta operatorii au primit o creştere salarială brută de 150 de lei.

În ceea ce priveşte posibilitatea de a extinde şi mai mult automatizarea, în secţia caroserie se poate depăşi chiar şi procentul de 50%, după modelul fabricii din Turcia. „Spre exemplu, Bursa, o uzină a Renault cu care ne comparăm fiind dintr-o zonă similară din punctul de vedere al costurilor, are o secţie de caroserie care este automatizată în proporţie de 60%, spre deosebire de noi, care avem 10% automatizare. De asemenea, presajul se pretează la automatizare foarte bine şi este indicat. Robotizarea este indicată la piesele de aspect, unde, cu cât intervenţia omului este mai redusă, cu atât operaţiunile de retuş scad şi se reduc pierderile“, a spus Cornel Olendraru.

Uzina Dacia de la Mioveni a demarat procesul de creştere a gradului de automatizare prin instalarea de roboţi, iar în paralel compania a lansat un program de plecări voluntare prin care angajaţii primesc bonusuri de 10.000 până la 100.000 de lei net. În total, în fabrica Dacia lucrează 14.000 de salariaţi, însă circa 7.000 lucrează direct în uzina auto, unde sunt produse elementele de caroserie şi sunt asamblate vehiculele. „Cu muncitorii ale căror poziţii dispar în urma automatizării sunt diverse soluţii. Spre exemplu, am demarat un proiect al plecărilor voluntare. Orice companie are aşa ceva pentru oameni peste o anumită vârstă care primesc un pachet compensator. Aceasta este o soluţie. Angajaţii pot pleca însă din orice departament. Criteriile sunt vârsta şi anumite boli profesionale. Nu avem o cifră pentru acest proiect, dar ultima oară când am avut plecări voluntare, în 2013, au plecat circa 200 de salariaţi“, a spus Cornel Olendraru.

Printre soluţiile care vizează menţinerea numărului de angajaţi se numără inclusiv noi proiecte, cum este cel prin care se trimit de la Mioveni către noua uzină a Renault din Oran, Algeria, pe lângă piese, şi caroserii vopsite, sub forma de SKD-uri (colecţii de maşini parţial dezasamblate). „Anul acesta vom livra aproape 20.000 de maşini care doar nu sunt asamblate, în rest fiind finalizate. Acest proiect a absorbit 200 de oameni. Mai sunt proiecte pe partea mecanică, cutii de viteze sau motoare care s-au dublat între 2013 şi 2015“, a spus Cornel Olendraru. Automatizarea uzinei, chiar dacă atrage reducerea numărului salariaţilor, este o veste bună pentru industrie, deoarece, pe măsură ce automatizarea creşte, se îmbunătăţesc condiţiile de muncă ale celor care rămân şi pot creşte salariile pe măsură ce angajaţii devin tot mai eficienţi şi se specializează în tehnici mai avansate.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/robotizarea-uzinei-dacia-mioveni-la-15-ani-de-la-preluarea-de-catre-renault-14523839
14523839
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.