Omul care aduce frigul

Postat la 16 iunie 2009 793 afişări

La sfarsitul anului trecut, Nicolae Bara, actionarul majoritar al Frigotehnica, finaliza ultimele discutii pentru vanzarea companiei sale catre fondul de investitii BAF, condus de Horia Manda. Dupa doar patru luni, Bara si Manda se pregatesc de negocieri din nou - de data aceasta cu un al treilea investitor, care vizeaza intrarea pe piata locala a frigului.

Fost actionar principal, cu aproximativ 38% din companie, Nicolae Bara spune ca nu poate fi vorba despre niste munti de bani care s-au rostogolit in jurul lui odata cu aceasta tranzactie, mai ales pentru ca nu a vandut pentru bani, ci in scopul extinderii viitoare a businessului: “Lupta mare este sa se realizeze proiectul pentru care am plecat cu BAF la drum”. Un prim pas in desfasurarea proiectului despre care vorbeste directorul general al Frigotehnica, startul extinderii regionale, a fost facut deja: compania si-a infiintat recent prima filiala in strainatate, in Bulgaria, iar alte birouri externe vor urma in curand. “Initial am anuntat dezvoltare pe regiunea balcanica, dupa care am taiat cuvantul balcanic din strategia noastra si am numit-o dezvoltare regionala”. Pe locurile de frunte din lista extinderii Frigotehnica sunt acum doua tari non-balcanice, ca Ungaria si Ucraina, care inainte nu erau pe lista.

Bulgaria a fost deja bifata, prin deschiderea unui birou si a unei prime lucrari importante: un centru de logistica pentru Kaufland, in valoare de patru milioane de euro. “Kaufland a fost multumit de ce am facut pentru ei in Romania si ne-au propus sa colaboram si peste hotare. La fel am primit invitatii si in Ungaria, si in Ucraina”, spune Bara, care precizeaza ca aceste extensii ale firmei vin din parteneriatele de durata ale companiei si sunt independente de tranzactia cu BAF. De fapt, acestea au fost alte elemente de atractie pentru fondul de investitii, dupa cum subliniaza Horia Manda: “Metro, Real, Carrefour - toti marii operatori de retail sunt clientii Frigotehnica si toti acestia au solicitat clar ca vor sa lucreze cu Frigotehnica oriunde se vor mai extinde in regiune; cred ca acesta este un plus destul de important pentru companie”. In privinta dezvoltarii pe piata interna, compania si-a finalizat investitiile in valoare de 600.000 de euro in modernizarea retelei, achizitionarea de noi echipamente, punerea la punct a unei flote de 26 de masini pentru interventie si formarea unei echipe de service. In urma acestui proces, reteaua de service a Frigotehnica cuprinde acum la nivel national sase centre zonale (Bucuresti, Iasi, Galati, Craiova, Timisoara si Cluj-Napoca). Infiintarea celor 6 puncte zonale a fost determinata de extinderea clientilor Frigotehnica la nivelul intregii tari, extindere care facea tot mai dificila respectarea timpului de interventie de maxim 4 - 6 ore.

Dupa vanzarea Frigotehnica, Nicolae Bara a ramas cu businessurile care nu au intrat in “deal” (firmele de media, de leasing si productia de usi frigorifice). De altfel, Bara mai are si cateva proiecte de indeplinit din banii primiti in urma tranzactiei cu BAF: o scoala specializata in industria frigului, dar mai ales, alinierea Frigotehnica intre marii jucatori internationali de profil. Desi resimte criza (proiectele companiei scad in rand cu diminuarea investitiilor facute de retaileri), Bara si-a propus ca in 2009, anul in care Frigotehnica implineste 60 de ani de existenta, sa atinga 60 de milioane de euro incasari. “Cu putin noroc si daca economia isi revine, putem atinge acest obiectiv. La ultima analiza, pe trimestrul intai, prognoza se apropie de 80% din aceasta suma, luand in calcul doar lucrarile din Romania. Daca vom avea noroc si vom prinde si lucrarile la care deja am ofertat in afara tarii (Bulgaria, Cehia, Polonia si Liban sunt doar cateva exemple), s-ar putea ca la aniversarea de 60 de ani sa facem si 60 de milioane de euro (plus 15% fata de anul trecut).”

Dar chiar si acum, marturiseste Bara, mai poarta discutii cu Carrier. Americanii au ramas de altfel principalii candidati la achizitia unei parti din afacerea Frigotehnica, lucru care s-ar putea intampla cel mai devreme in 2010. Daca tranzactia se finalizeaza, BAF si Bara vor vinde fiecare cate o participatie. De altfel, au si avut loc intalnirile preliminare cu potentialul cumparator, in care a fost facut graficul viitoarelor discutii, astfel incat peste un an sa inceapa deja negocierile. De aceea, explica Bara, dezvoltarea Frigotehnica se face si in functie de interesele strategicului dornic sa preia afacerea. “Acesta este un alt motiv pentru care am schimbat pietele pe care ne vom extinde. Am pus pe hartie si tari unde vrea Carrier sa fie prezent. Fara sa stim insa cu siguranta daca va dori sa aiba mai mult decat un parteneriat cu noi.” Colaborarea Frigotehnica cu americanii este activa, in cadrul unui parteneriat pe 15 ani. Directorul general al Frigotehnica se bazeaza insa pe faptul ca strategia Carrier urmareste prezenta in nume propriu in cateva tari europene. “Romania e una dintre ele, iar intrarea aici va fi posibila prin 2010 sau 2011. Nu e nimic fixat sau negociat, dar stim de interesul acesta comun de patru ani de zile. Teoretic, decizia de vanzare este a BAF, dar practic este a mea”, mai spune Bara. “Ei sunt fondul de investitii, dar eu sunt cel care stie frig. Si eu tin foarte mult sa aduc un strategic de nivelul lui Carrier in Romania. Ar fi o mare statisfactie profesionala.”


60 de ani frigurosi

Altele, mai calde

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/omul-care-aduce-frigul-4560576
4560576
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.