Ofensiva maghiara: cum arata planurile de viitor ale benzinariilor MOL

Postat la 26 iulie 2010 82 afişări

Venirea noului CEO la conducerea MOL Romania a coincis cu primii pasi prin care grupul ungar va avea si upstream in Romania, dar si cu un ordin de marime despre cum ar trebui sa arate reteaua MOL in urmatorii ani.

Investitia in upstream a Mol nu vine din bugetul alocat de compania ungara dezvoltarii in Romania, ci dintr-un buget de upstream din care se alimenteaza operatiunile de explorare si extractie din tot grupul. La fel este si in cazul retelei de retail, unde proiectele de noi statii intra in competitie cu proiecte de statii din Ungaria, Croatia, Cehia sau Bosnia si Hertegovina, iar bugetele vin de la compania mama. "Grupul a impus masuri stricte in ce priveste investitiile, asa ca pentru 2010 avem un buget redus de investitii si vom deschide doar trei statii", spune Ferencz.

Doar trei statii in conditiile in care scaderea pretului terenurilor, dar si a materialelor de constructii a scazut investitia per statie sub 1 milion de euro, de la 1,2-1,4 milioane de euro, cat era pana acum. Szabolcz Ferencz spune ca acum sunt pe piata oportunitati foarte bune, atat pentru constructia de statii greenfield, cat si de achizitii, insa deocamdata bugetul este restrictiv. O investitie mai mare presupune insa rebrandingul retelei - trecerea de la sigla rosie la cea noua, colorata predominant in verde -, rebranding care va presupune insa si schimbari in structura statiilor: investitii in structura de rezistenta sau spatiu mai mare pentru magazine. Ferencz nu vrea sa spuna cat va fi exact investitia pentru rebrandingul fiecarei statii; spune insa doar ca investitia va fi mai mare decat cea pe care o va folosi Petrom in rebrandingul statiilor PetromV. Compania OMV Petrom este de asemenea in anul rebrandingului - aproximativ 100 de statii PetromV vor fi transformate in statii OMV, bugetul alocat fiind de 40.000 de euro pe statie.

Daca 2010 nu va fi un an de extindere agresiva in Romania, Mol are asta in plan pentru anii urmatori: country-managerul Mol vorbeste despre investitii mai importante in downstream incepand cu 2011-2012, estimand ca si situatia economica a Romaniei isi va reveni usor in a doua parte a lui 2011. "Nu credem ca actuala cota de piata din Romania este optima si am vrea sa o crestem, targetul nostru fiind de 15%", spune Szabolcz Ferencz. Acum, cota de piata a Mol Romania este de 11%, reteaua numarand 126 de statii, fata de 555 ale Petrom&OMV, 450 ale Rompetrol, 350 ale Lukoil si 38 ale Agip (detinut de Eni Romania).

Pentru atingerea cotei de 15%, Mol are in plan sa deschida in anii urmatori mai multe statii, in functie de cum va evolua piata din Romania: "In urmatorii trei-patru ani, reteaua trebuie sa creasca cel putin cu 30-40 de statii; optim ar fi sa crestem cu 50-60 de statii, dar deocamdata 30-40 este un numar mai realist", spune Ferencz.

Tot realismul il indeamna pe Szabolcz Ferencz la estimari cuminti pentru 2010: country-managerul Mol crede ca anul acesta vanzarile nu se vor imbunatati, iar estimarile initiale de scadere cu 6% a vanzarilor vor fi depasite: "Piata scade si va scadea si mai mult, iar vanzarile vor scadea nu cu 6%, cum estimam initial, ci probabil cu 10%". Dincolo de scaderea intregii piete, estimata pentru acest an la 15-20% de toti petrolistii, Ferencz crede ca Mol este afectata si de faptul ca activeaza pe segmentul premium, iar in perioade de criza are loc o trecere de la premium la main grade.

Conform estimarii de scadere cu 10%, cifra de afaceri a Mol Romania ar putea ajunge la putin peste 400 de milioane de euro, in scadere de la 450 de milioane de euro anul trecut, cand a inregistrat de asemenea o scadere importanta fata de 2008 (afacerile Mol ajunsesera la 590 de milioane de euro in urma cu doi ani). Despre profit, Ferencz se fereste sa faca estimari: dupa un profit net de 12 milioane de euro in 2008, Mol a castigat 17 milioane de euro in 2009 - mare parte din acest profit venind pe fondul schimbului de statii cu Eni pe plan international. Dupa cum spune insa Szabolcz Ferencz, incercand sa evite limbajul corporatist, profitul nu e doar o chestiune de vanzari, ci si de eficienta, de fluxuri informationale, de integrare si mai ales de oameni. Dar, ceea ce e cel mai important, de lucruri facute la timpul lor: Ferencz spune ca in 2008-2009 s-au taiat deja toate costurile in plus, iar venirea lui in Romania are de-a face cu oprirea scaderilor din vanzari si cu prima picatura de petrol Mol extrasa din Romania.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
energie,
industrie,
benzinarii,
MOL Romania,
petrol,
gaze
/analize/industrie/ofensiva-maghiara-cum-arata-planurile-de-viitor-ale-benzinariilor-mol-6683818
6683818
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.