Noua tinereţe a pantofilor Guban. Cum poate reînvia un brand românesc vechi de peste 50 de ani

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 18 noiembrie 2013 5211 afişări

Un magazin dichisit în mallul din Băneasa şi planuri pentru mai multe spaţii proprii de retail, materiale noi sau colaborări cu designeri români celebri ca Mihaela Glăvan sunt numai câteva din deciziile care scutură colbul de pe un brand românesc. Guban recâştigă teren pas cu pas. Iar din primăvară Va trece chiar şi peste hotarele.

Aşteptările administratorului în ce priveşte exporturile sunt, după propriile spuse, „foarte mari„, mai cu seamă că Guban a purtat discuţii şi cu potenţiali colaboratori din Rusia şi China, cărora le-au fost trimise cataloage şi prezentări. „Ne-a contactat cineva care are 30 de magazine în Moscova şi vorbim de un stoc foarte mare, în cazul în care se finalizează contractul.„ Veşti îmbucurătoare mai cu seamă din prisma marjelor de profit, care sunt, în cazul exporturilor, sensibil mai mari decât în cazul vânzărilor din magazinele locale.

Cât priveşte planurile pentru piaţa locală, compania vrea să mai deschidă şi alte magazine, cel mai probabil anul viitor. Pantofii de pe rafturile magazinului din mall au preţuri cuprinse între 325 de lei şi 900 de lei, cele mai bine vândute fiind cei plasaţi între 400 şi 500 de lei. Cele mai scumpe sunt produsele semnate de designeri, pentru că în rândul schimbărilor majore se numără şi asocierea cu designeri români celebri, chiar dacă Guban are în cadrul fabricii trei specialişti care creează colecţii de pantofi. „Ne-am asociat cu Mihaela Glăvan, dar şi cu designerul mărcii Condur by Alexandru.

O capsulă (13  modele – n.r.) poartă semnătura Mihaelei Glăvan.„ Pentru completarea ofertei, pe rafturile magazinului din mall au apărut şi pantofii bărbăteşti (colaborare cu Cătălin Botezatu), genţi (în colaborare cu Anda Pădureanu) şi accesorii de damă - eşarfe, cravate, papioane - din mătase naturală, colaborare cu o producătoare română. De câteva zile există chiar şi încălţăminte de copii, pentru fetiţe. „Avem şi o colaborare cu Adelina Cătinaş pentru o capsulă care abia a fost dată în producţie.„

Magazinul din Băneasa, spune Marius Ion, este personalizat până la cele mai mici detalii, de la marfa care stă pe rafturi şi până la miros sau bomboanele de ciocolată oferite cumpărătorilor. „M-am gândit la o experienţă de consum, nu numai o cumpărare seacă de pantofi, un spaţiu cât mai confortabil şi intim.„ Vânzările au fost peste aşteptări în prima lună, „am depăşit break-even-ul şi vorbim de o perioadă în care nu ne-am promovat deloc, ci doar am deschis uşa, am adus marfă treptat„. Administratorul spune că piaţa Capitalei este complet diferită de ce se întâmplă în magazinul de la Timişoara.

„Am deschis magazinul de numai o lună şi sunt cliente care vin să-şi cumpere câte patru perechi de pantofi.„ Şi asta în condiţiile în care piaţa locală de încălţăminte de damă, incluzând şi importurile, este evaluată la 18 milioane de perechi, iar o femeie cumpără în medie patru perechi de pantofi pe an, cu două perechi mai puţin decât media europeană.

Pentru a face însă o diferenţiere între spaţiile proprii şi pantofii comercializaţi prin intermediul revânzătorilor, „la începutul anului ne-am hotărât să «spargem» producţia în două game, care nu sunt diferite calitativ, ci pur şi simplu au destinaţii diferite„. Astfel, gama Clasic Guban Timişoara se adresează revânzătorilor, iar colecţiile  realizate în colaborare cu designerii sunt destinate propriilor spaţii şi exportului. În spaţiile proprii, Guban va avea şi seturi în ediţie limitată, de câte cinci sau zece perechi, care nu vor fi refăcute.

Schimbările din strategia companiei, care a încălţat celebrităţi ca actriţa Sophia Loren şi fostul preşedinte american Harry Truman, nu se reflectă însă şi în preţul produselor vândute prin cele 134 de magazine din 63 de oraşe, afirmă Ion. „Repoziţionarea preţului se poate face, alte companii au demonstrat asta, dar am pierde clienţi dedicaţi.„ Administratorul Guban, care lucrează în mod direct cu nouă dintre cei 94 de angajaţi ai fabricii, povesteşte că înainte de deschiderea magazinelor s-a concentrat pe ce se întâmplă în fabrică, pentru „a avea ce pune pe rafturi„. Concret, au fost reorganizate producţia şi fluxul de producţie.

Un pantof trece prin 40 de mâini până ajunge în cutie, iar acest proces durează efectiv 180 de minute. Fabrica lucrează acum la capacitate maximă, care în cifre exacte înseamnă 210 perechi pe zi. „Am aplicat unele aspecte din LEAN Manufacturing, cel mai eficient sistem de management al activităţilor unei fabrici.„ În plus, au fost schimbaţi furnizorii de materie primă şi începând cu colecţia de primăvară-vară vor fi folosite exclusiv materiale din Italia, cu talpă de piele. Unele din aceste produse sunt deja în magazine, dar schimbarea majoră va veni odată cu colecţia de primăvară-vară, care va fi lansată la sfârşitul lunii februarie, chiar dacă este gata.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/noua-tinerete-a-pantofilor-guban-cum-poate-reinvia-un-brand-romanesc-vechi-de-peste-50-de-ani-11704792
11704792
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.