In vizită la cea mai mare fabrică de produse cosmetice din Europa care se intinde pe echivalentul a 400 de terenuri de fotbal

Autor: Cristina Roşca Postat la 26 iulie 2013 6672 afişări

La o oră de Varşovia, în mijlocul unei câmpii care se întinde cât vezi cu ochii, gigantul american Avon a construit cea mai mare fabrică de produse cosmetice din Europa, pe porţile căreia ies zilnic 1,5 milioane de parfumuri, creme şi produse de machiaj. Aici, 2.500 de oameni lucrează pentru ca produsele cosmetice să ajungă la femeile din 38 de ţări din europa şi nordul africii. România nu face excepţie, ba, din contra, se află în top zece destinaţii pentru rujurile, fardurile şi parfumurile Avon „made in Polonia„.

Avon, deşi nu are în plan să investească pe plan local într-o fabrică, a investit 11 milioane de euro într-un centru de distribuţie ce deserveşte pieţele din împrejurimi, respectiv Moldova, Bulgaria, Albania şi Macedonia. De altfel, România este a doua cea mai importantă piaţă din Europa Centrală pentru grupul american după Polonia din punctul de vedere al populaţiei, al valorii pieţei şi al cifrei de afaceri.

Avon România, cel mai mare retailer de cosmetice prin intermediul vânzărilor directe, a terminat anul trecut cu afaceri de 98 de milioane de euro, cel mai scăzut nivel de după 2005, pe fondul scăderii apetitului de consum şi al reducerii vânzărilor pe pieţele regionale. Comparativ cu 2011, vânzările companiei au scăzut cu aproape 7%. Avon are la nivel naţional 120.000-140.000 de distribuitori, care nu au statut de salariaţi şi care nu primesc salariu. În schimb, reprezentanţii Avon primesc reduceri la produse, reduceri ce pot fi transformate în bani prin revânzare către terţi. „Anul este însă mai bun ca 2012„, spune Manov.

IAŢA LOCAL+ ESTE ÎNS+ CODAŞ+ LA CHELTUIALA MEDIE PER CAPITA, FIIND MULT ÎN URMA NU DOAR A STATELOR DEZVOLTATE, CI ŞI A Ţ+RILOR DIN REGIUNE. În prezent un român cheltuie lunar pe produse cosmetice 3,5 euro, de trei ori mai puţin decât un polonez şi de şase-şapte ori mai puţin decât un ceh sau un slovac. Românii se diferenţiază şi prin comportamentul de consum, cele mai cumpărate produse din piaţă fiind parfumurile, urmate de produsele de machiaj şi apoi de cele de îngrjire. În cadrul businessului Avon România, parfumurile contribuie cu 40%. În Cehia spre exemplu cele mai cumpărate sunt produsele de îngrijire, iar în Rusia cele de machiaj. „Faptul că în România cele mai cumpărate produse sunt parfumurile este o particularitate a populaţiilor latine„.

ÂND INTRI ÎN FABRICA DIN POLONIA,  TE SURPRINDE IMEDIAT NUM+RUL MARE DE APARATE ŞI UTILAJE, MULTE DINTRE ELE PARC+ DESPRINSE DIN FILMELE SF. Remarcabil este şi numărul mic al persoanelor care lucrează efectiv în această zonă de producţie, puternic robotizată. Mulţi dintre cei 2.500 de angajaţi ai fabricii sunt împărţiţi între celelalte departamente, de la cercetare şi dezvoltare la transport şi logistică. În zona de producţie rolul oamenilor este în principal cel de supraveghere al aparatelor. „Există însă şi o serie de produse mai preţioase, cu cristale, pietre sau cu accesorii, unde încă mai e necesară munca manuală„, spun reprezentanţii fabricii. Un exemplu în acest sens sunt parfumurile. Văzute din spate cele două angajate ale fabricii poloneze par la rândul lor nişte roboţi care îşi mică mecanic mâinile.

Din faţă îşi dai seama că sticlele de parfum îşi primesc touch-ul final, capacul încrustat cu pietre. Două milioane de parfumuri ies săptămânal pe poarta fabricii, adică circa 200 pe minut. Pentru producţia fiecărei unităţi e nevoie de câteva ore din momentul în care ingredientele sunt mixate până când produsul, gata să fie folosit, ajunge în depozit. De la mixare lichidul trece printr-un sistem de răcire, apoi printr-unul de filtrare, colorare şi apoi este transportat către zonele de ambalare. Ascuns în containere metalice, parfumul se simte vag în aer. Abia în momentul în care sticluţele de parfum încep să se umple pe liniile de asamblare a produsului îşi dai seama că eşti în secţiunea de producţie de parfumuri. Fabrica este împărţită în trei zone - cea de produse pe bază de alcool (parfumuri şi produse de machiaj), cea de creme şi loţiuni şi cea de rujuri - cu un total de aproape 30 de linii de producţie. Cea mai recentă investiţie este secţia de realizare a rujului, mutată recent din Germania în urma unei investiţii de 15 mil. euro.

În fabrica din Garwolin sunt realizate atât produsele clasice ale Avon, cât şi cele mai noi colecţii, cum este cazul colecţiei de machiaj care va fi lansată în România în toamnă.

EŞI PRODUSELE SUNT REALIZATE ÎN POLONIA, LA FEL CA ŞI CATALOAGELE, PROMOVAREA SE FACE NIVEL LOCAL. Compania şi-a asociat imaginea cu vedete locale precum Loredana sau cântăreaţa Antonia, pentru colecţia ce va fi lansată în toamnă. „Dacă piaţa este suficient de mare putem alege să ne asociem cu o vedetă locală, cunoscută de public, care să crească vizibilitatea produselor. Spre exemplu, asocierea cu Loredana s-a văzut în creşterea vânzărilor gamei Luxe a cărei imagine era„, spune Hristo Manov, fără a oferi date despre investiţiile în promovare. Adaugă doar că sumele investite în marketing, advertising, comunicare şi în broşuri se ridică la mult peste 10% din cifra de afaceri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/in-vizita-la-cea-mai-mare-fabrica-de-produse-cosmetice-din-europa-care-se-intinde-pe-echivalentul-a-400-de-terenuri-de-fotbal-11159973
11159973
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.