Gustul profitului la fabrica de ciocolata
Producatorul marcii Primola si-a crescut vanzarile anul trecut pana la 25 de milioane de euro, desi cosurile de cumparaturi au fost mai sarace. In conditiile in care producatorii alimentari sunt pesimisti sau rezervati, reprezentantii Supreme Group dezvaluie ingredientele secrete ale cresterii afacerii.
Pentru producatorul ciocolatei Primola, exportul a fost insa unul din motoarele care a impins cifra de afaceri a companiei pe plus fata de anul anterior. Cele 84 de retete de ciocolata si fondant isi gasesc, astfel, tot mai multi cumparatori peste hotare. Desi ciocolata este capul de afis al firmei, portofoliul cuprinde si biscuti, napolitane si, de curand, Supreme a lansat o marca de cafea: Saga. Nu este prima investitie in piata cafelei, firma fiind cea care a dezvoltat Nova Brazilia, pe care a vandut-o de ani buni catre Kraft Foods Romania, care are si Jacobs, Milka si Poiana. De fapt, Kraft este principalul competitor al Supreme, compania detinand prima pozitie pe piata ciocolatei. "In segmentul tabletelor avem o cota de piata de 13% in volum", apreciaza Stanciu.
O felie consistenta din piata ciocolatei ii revine si companiei Excelent-Kandia, care are marci precum Kandia, Magura si Rom, si care a fost anul acesta vanduta de Kraft catre fondul de investitii Oryxa Capital, controlat de familia austriaca Meinl. Valoarea tranzactiei se plaseaza, conform estimarilor din piata, in jurul valorii de 25 de milioane de euro. Vanzarea a fost impusa de Comisia Europeana, pentru ca Kraft a preluat la nivel mondial Cadbury. Pentru a evita o pozitie dominanta, Kraft a fost fortata sa renunte la operatiunile Cadbury de pe piata romaneasca si cea poloneza.
Gradul de consolidare din segmentul ciocolatei in Romania este destul de mare, apreciaza Bogdan Belciu, cele mai mari patru companii (Kraft, Supreme, Excelent-Kandia si Heidi - avand aproximativ 70% din vanzari. Pe rafturile magazinelor mai sunt insa o sumedenie de alte produse, intre care se numara si cele ale firmei Masterfoods, ca Mars sau Bounty, precum si Nestlé (cu Joe sau Kitkat). Ultimii ani au adus insa modificari in comportamentul de consum si companiile si-au adaptat strategiile pe masura. In timp ce produsele premium au rezistat destul de bine (in mod poate putin surprinzator in comparatie cu alte segmente din FMCG), alte categorii de ciocolata au fost puternic afectate, in special tabletele. Reprezentantul PwC spune ca marcile private ale magazinelor au contribuit la aceasta tendinta, inregistrand crestere "in special in cursul anului trecut".
Chiar daca marcile private nu detin inca ponderi importante, ele musca din cota de piata a produselor cu nume sonore. Fenomenul se explica printr-un cumparator mai chibzuit atat din Romania, cat si din alte tari, iar producatorii au incercat sa reactioneze prin politici promotionale agresive. "Nu am dorit sa intram in razboi de preturi, sa nu ne luptam in reduceri. Am preferat sa vindem cantitati mai mari la acelasi pret", spune Stanciu. Aceste tactici au insa menirea sa afecteze profitabilitatea companiilor, subiect pe marginea caruia reprezentantii Supreme nu au dorit sa comenteze.
Dincolo de scaderile - de vanzari si profitabilitate - din ultimii ani, de faptul ca Romania nu mai provoaca un apetit prea mare pentru investitii, raman la urma cifre seci. Cumparatorii de pe aceste meleaguri cheltuiesc anual mai putin de zece euro pe cap de locuitor pe ciocolata, in vreme ce polonezii, de pilda, platesc nu mai putin de 26 de euro pe cap de locuitor. Asa ca afacerile in aceasta tara promit un gust extrem de dulce pe termen lung, chiar daca acum au o tenta amaruie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro