Flotele de camioane închiriate sunt următorul pas în dezvoltarea companiilor de transport

Autor: Bogdan Alecu Postat la 20 noiembrie 2014 2985 afişări

Piaţa de leasing operaţional era dominată de autoturisme, închiriate pe termen lung de firme pentru angajaţi, dar începând cu anii 2013 şi 2014 şi companiile de transport de marfă au ales ca cel puţin o parte din camioane să fie închiriate, nu cumpărate.

Piaţa de leasing operaţional a înregistrat la sfârşitul celui de-al treilea trimestru al anului o creştere de aproximativ 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urcând până la 47.000 de unităţi şi depăşind previziunile anterioare. Această evoluţie se datorează creşterii interesului pentru avantajele serviciilor de leasing operaţional, interes suprapus peste o evoluţie economică pozitivă, care a determinat o revitalizare a pieţei auto.

Conform datelor centralizate de Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional, în topul primelor 5 companii membre intră: LeasePlan România, ALD Automotive, Porsche Mobility, Arval Service Lease România şi Fleet Management Services. Creşterea peste aşteptările prognozate a pieţei în 2014 se datorează, potrivit jucătorilor din piaţă, gradului ridicat de competitivitate, materializat în scăderea costurilor de utilizare a flotelor auto de către utilizatorii finali şi implicit în atragerea de noi clienţi. Deşi nu se întrevăd noi soluţii pentru păstrarea trendului de continuare a scăderii ratelor lunare, nivelul actual ar permite pieţei să crească până spre 50.000 de autovehicule la finalul anului, reprezentând un plus de 15% faţă de 2013 şi totodată revenirea la o creştere cu „două cifre“, după stagnarea de anul trecut.

Pasul următor în dezvoltarea pieţei de leasing operaţional îl reprezintă atragerea întreprinderilor mici şi mijlocii şi a companiilor de stat. „Trebuie să convingem şi clienţii locali, nu numai multinaţionalele pentru a închiria flote. De asemenea, şi statul trebuie să înţeleagă acest model, deoarece la vest de noi toţi au apelat la această soluţie. Legislaţia şi restricţiile impuse nu ne permit să convingem companiile de stat. În Austria şi chiar în Croaţia este perfect normal ca maşinile să fie închiriate în sistem de leasing operaţional, de aceea şi maşinile lor sunt argintii, nu albe, pentru a fi vândute mai uşor în piaţă.“ În plus, spune Radu Manea, „lipsesc IMM-urile. Nu sunt în număr mare aşa cum sunt multinaţionalele care au venit cu aceeaşi strategie ca în Vest. Pe de altă parte, tot în Occident IMM-urile reprezintă cei mai mulţi dintre clienţii firmelor de leasing operaţional. Este normal deoarece ei vor să se concentreze pe activitatea lor, nu pe achiziţia şi ulterior vânzarea de maşini la mâna a doua sau pe administrarea parcului“.

Administrarea unei flote poate fi complicată; din punctul de vedere al companiei de leasing, pentru a fi rentabilă închirierea unei flote pentru o companie, aceasta trebuie să fie de cel puţin opt maşini. „Dacă o companie are două-trei maşini, atunci acestea pot fi gestionate intern, dar când ai de schimbat zeci de anvelope, revizii sau inspecţii tehnice periodice sau asigurări de făcut, totul devine mult mai complicat.“

Anul acesta, în primele nouă luni Porsche Mobility a închiriat aproape 2.900 de maşini, majorând pachetul peste nivelul de anul trecut, când o flotă mare a ieşit din administrare. În schimb, au venit proiecte noi, spune Manea: „Anul trecut am avut printre clienţi şi o companie românească 100%, Farmec Cluj, şi le-am livrat primele maşini. Forţa de vânzări a lor foloseşte acum VW up!, care a înlocuit o maşină concurentă mai mare. Ei au închiriat o flotă totală de circa 100 de maşini, dintre care 60 sunt up!. Avem şi o flotă de Skoda Citigo, dar în leasing financiar“.

Cea mai mare pondere din gama maşinilor de flotă o reprezintă Volkswagen, al doilea cel mai bine vândut brand de import de pe piaţa locală, urmat de Skoda. De asemenea, sunt închiriate pe termen lung şi modele Audi, dar cu o pondere redusă în cadrul flotelor. „La noi maşinile premium sunt doar «vârfuri» în flote şi au o cotă mică. La VW e cel mult un Touareg, la Audi A6, dar şi câteva A8, iar la BMW Seria 5 şi X5.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/flotele-de-camioane-inchiriate-sunt-urmatorul-pas-in-dezvoltarea-companiilor-de-transport-13597927
13597927
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.