Berarii joacă la ruletă în 2013: se mai repetă vremea bună de anul trecut?
Vânzările de bere au crescut anul trecut cu 7% graţie verii toride, Jocurilor Olimpice şi Campionatului European de Fotbal. Anul acesta n-a început la fel de bine: berea s-a scumpit pe seama accizei, nu e niciun semn bun în ce priveşte puterea de cumpărare, iar miza pe vreme este ca jocul la ruletă.
ACCIZA REPREZINTĂ 10-15% DIN PREŢUL UNEI BERI. Acesta depinde totuşi de mulţi alţi factori, cum ar fi segmentul în care se află marca respectivă, preferinţa consumatorilor pentru un anume tip de ambalaj, canalul de vânzare, promoţiile existente la un moment dat", spune Andrew Highcock. De aceea, argumentează el, este destul de complicat de vorbit de un interval de creştere a preţurilor, ca urmare a majorării accizei. „Chiar şi ultima noastră creştere a preţurilor nu a fost influenţată doar de accize, ci şi de alţi factori legaţi de costul materiilor prime şi de strategia de preţuri în general.„ Constantin Bratu punctează că germanii, de pildă, „au cea mai scăzută pondere a accizei şi, poate chiar mai important, aceasta este neschimbată de 15 ani".
Atenţia la preţuri este cu atât mai importantă cu cât cea mai mare felie din piaţă este adjudecată de PET-uri (52,5%). „Preţul pe cantitate în cazul berilor la PET este mai mic decât alte ambalaje„, explică Constantin Bratu, director general al Asociaţiei Berarii României. Astfel, în timp ce media de preţ pe litru de bere în spaţiile de tip horeca este de 1,7 euro, preţul mediu la rafturile magazinelor este de 0,8 euro pe litru. În numai un an, felia de piaţă adjudecată de ambalajele de acest fel a crescut cu mai mult de un punct procentual, în 2011 cota de piaţă a acestora fiind de 51%.
MAI CU SEAMĂ DATORITĂ ACCIZEI ŞI SCĂDERII PUTERII DE CUMPĂRARE, creşterea de 7% de anul trecut nu dă producătorilor siguranţa că tendinţa pozitivă se va menţine. „Factorii care au influenţat creşterea în 2012 au depins de conjunctură şi de aceea considerăm că e încă prematur să vorbim despre un trend pozitiv pe termen lung. Românii nu au avut în 2012 mai mulţi bani în buzunar decât în anii precedenţi ca să-i încurajeze spre o creştere a consumului", adaugă Andrew Highcock. Gradele multe din termometre nu au adus însă numai bucurie berarilor, punctează Highcock, care spune că din pricina secetei culturile au fost calamitate, iar furnizorii de materii prime de pe plan local nu pot acoperi cererea fabricilor de bere. Or, materiile prime de import sunt mai scumpe.
Prin urmare, în ecuaţia evoluţiei afacerilor din acest an, berarii au mai multe griji: nu numai vremea, ci şi acciza - de care se leagă strâns preţul şi, nu în ultimul rând, profitabilitatea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro