Batalia pe "medicamentele nimanui"

Postat la 16 noiembrie 2008 85 afişări

Daca ar exista un Mugur Isarescu al industriei farmaceutice, atunci indemnul sau ar fi “Mizati pe generice!”. Cu Rusia pe post de locomotiva si cu o Romanie in care producatorii isi pun mari sperante, piata genericelor din Europa Centrala si de Est va creste in urmatorii cinci ani peste ritmul din SUA si din Vest.

Batalia pe "medicamentele nimanui"

 


MAI INTAI AU FOST ORIGINALELE

Genericele nu ar exista daca nu ar avea ce sa copieze, respectiv medicamentele originale, dupa expirarea patentului.

Cu un secol in urma, descoperirile de noi tratamente aveau loc in laboratoarele de farmacie; acum, cercetarea si dezvoltarea de medicamente se bazeaza pe metode si tehnici preluate din biotehnologie sau ingineria genetica. In business, aceasta sofisticare se traduce prin investitii anuale de miliarde de euro, dolari sau franci elvetieni.

Cum se ajunge la aceste cifre ametitoare? Un calcul ni-l ofera, pe prima pagina a site-ului oficial, unul dintre cele mai mari grupuri din domeniu, Roche. Potrivit site-ului, crearea unui nou medicament poate sa presupuna investitii totale de pana la un miliard de dolari, pana la un milion de ore de munca si mai mult de 6.000 de experimente efectuate de peste 400 de cercetatori. Tratamentul original este protejat, pana la 20 de ani, de patent, pentru ca in acest timp compania care l-a realizat sa-si poata recupera investitia si sa-si bugeteze alte cercetari; cand patentul expira, medicamentul poate fi copiat de orice alta companie care nu s-a implicat in crearea lui, devenind astfel medicament generic.

Acesta este si motivul pentru care doar marile companii farma au puterea de a finanta astfel de activitati. Compania elvetiana Roche este unul dintre marii producatori care, oricat de oportun le-ar parea businessul cu generice, mai ales in vremuri mai putin faste financiar, continua sa se concentreze pe dezvoltarea de medicamente originale. “Strategia asta nu are cum sa dea gres”, spune cu convingere Dan Zamonea, seful Roche Romania, care adauga ca “nu ne intereseaza OTC-urile; strategia grupului este foarte clara - sa inauguram o clasa noua de medicamente sau cel mai bun medicament din clasa, iar asta inseamna multa rabdare si multe investitii in dezvoltare si cercetare”.

Anul trecut, la o cifra de afaceri de 46 de miliarde de franci elvetieni (circa 30 de miliarde de euro), Roche a investit opt miliarde in cercetarea si dezvoltarea de noi medicamente, o parte din acestea fiind absorbite de regiunea Europei Centrale si de Est, care inregistreaza o dinamica aparte raportata la nivel global. In 2010, valoarea acestei piete este asteptata sa treaca de 50 de miliarde de dolari, fata de 43 de miliarde anul acesta, potrivit unor estimari ale Roche, care citeaza prognoze ale companiei de cercetare IMS.

Desi cresterile record de 30% din 2004 au devenit amintire, piata din regiune promite inca un ritm de majorare dublu raportat la restul lumii. Iar in acest context, Romania ocupa un loc important, dupa cum apreciaza Tuygan Göker, seful operatiunilor Roche din Europa de Est si Centrala, Orientul Mijlociu, Africa si India subcontinentala. El spune ca asteptarile cele mai mari ale grupului sunt legate de pietele emergente, iar pe lista “favoritelor”, Romania se situeaza imediat dupa Rusia, Turcia si Polonia.

Motivele, dincolo de cresterile anuale de doua cifre, rezida si in puterea tarilor emergente de a absorbi cat mai multe medicamente originale, mai scumpe decat genericele. “Romania fiind tara emergenta, genericele au avut partea leului; pe masura ce tara se dezvolta economic si bugetele de sanatate cresc valoric, ponderea originalelor va creste insa, iar pe termen lung acestea vor ajunge la o pondere de pana la 60%”, este de parere Lakatos.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
industrie,
farmaceutice,
generice,
patent
/analize/industrie/batalia-pe-medicamentele-nimanui-3504278
3504278
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.