Dilema unui mall de provincie

Postat la 29 martie 2010 45 afişări

Proverbialul calm al ardelenilor s-a vazut din plin in urma cu o saptamana, la deschiderea mallului Atrium din Arad: nicio inghesuiala, nimic spectaculos, desi nu s-ar putea zice ca localnicii sunt dezinteresati. Desigur, terminarea unui mall pare acum in sine o victorie; intr-o vreme de scadere a consumului insa, pariurile dezvoltatorului pe mallul aradean vor fi dificil de indeplinit.

Dincolo de scaderea generala a consumului si a puterii de cumparare, noul mall va trebui sa se confrunte cu obiceiurile locale de consum, diferite fata de cele din alte orase. Daca la ultima deschidere a unui centru de acest fel, Sun Plaza din Bucuresti, cateva sute de oameni s-au ingramadit, incercand sa intre primii in noul mall, iar o promotie pentru bormasini a creat haos la deschiderea recenta a unui magazin de bricolaj in Iasi, situatia a fost cu totul diferita in Arad. Cu mai putin de o ora inainte de deschiderea anuntata a Atrium, traficul pe trotuarul centrului comercial era perfect normal. Dupa taierea panglicii, au fost trecatori care au intrat in noul mall, dar fara inghesuiala.

"Cred ca mallul va merge", spune un tanar, care adauga ca iubita sa este vanzatoare intr-un mic magazin din centrul orasului unde se vand articole de imbracaminte aduse de patron din Germania. Dincolo de numarul ridicat al acestor magazine mici, dar si al vanzatorilor particulari, excursiile de shopping ale locuitorilor din orasele aflate in apropiere de granita cu Ungaria sunt un alt fenomen cu care mallurile locale din zona au de concurat. "Chiar daca un aradean ar merge de sase ori pe an la Parndorf (outlet din Austria), am pierde cateva vizite", considera Adina Calinescu, country manager al Atrium Centers.

In plus fata de toate acestea, managerii noului mall din Arad mai au o problema: desi gradul de inchiriere este de aproximativ 92%, un procent bun pentru actuala perioada, aproape o treime din spatiile magazinelor nu au fost deschise acum, ci mai asteapta pana in august. "Daca am avea deschis acum tot spatiul inchiriat, ar fi incredibil, dar e formidabil si asa. A fost o lupta sa-i aducem aici, sa ii convingem sa deschida", afirma Israeli, care adauga ca pentru unii chiriasi a contribuit si la cheltuielile de amenajare a spatiilor.

Inaugurarea centrelor comerciale cu doar o parte din magazine functionale, indiferent de gradul de inchiriere atins, a devenit de altfel un fenomen curent in ultimul an, explicabil prin resursele financiare mici ale comerciantilor, care amana cu luni de zile investitiile pentru amenajare, dar si prin dorinta de obtinere a unor chirii mai mici. "Majoritatea contractelor de inchiriere au fost semnate in 2007 si 2008 si chiriasii s-au intors sa renegocieze. Uneori, discutiile pentru un spatiu de 50 de metri patrati ajung sa dureze luni intregi, mai mult decat pentru spatiile de peste 1.000 de metri", spune Oana Iliescu, codirector executiv al DTZ Echinox, agentul exclusiv de inchiriere al Atrium Arad.

Consultantii imobiliari spera insa ca numarul redus al proiectelor noi care vor fi gata in urmatoarea perioada ar urma sa duca la un grad mai bun de ocupare sau la imbunatatirea mixului de chiriasi pentru proiectele existente. Pana la sfarsitul acestui an ar mai urma sa fie inaugurate Cocor Luxury Store, in Bucuresti, Polus Constanta, doua parcuri de retail ale BelRom, in Botosani si Drobeta Turnu-Severin, si doar un singur mall propriu-zis, Gold Plaza in Baia Mare. "Semnalele primite de la retaileri arata ca acestia abia la sfarsitul lui 2010 si inceputul lui 2011 se asteapta sa vada o revigorare a vanzarilor. Aceasta ar putea fi una din cauzele pentru care unii comercianti aleg sa amane deschiderea unor magazine noi - chiar daca rateaza inaugurarea unor centre comerciale - evitand astfel sa functioneze pe perioada verii, cand vanzarile nu se asteapta sa fie spectaculoase", comenteaza Georgiana Andrei, directorul diviziei de retail din cadrul Colliers International, agentul exclusiv de inchiriere al Gold Plaza.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/dilema-unui-mall-de-provincie-5779735
5779735
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.