Cei care muta companii

Postat la 20 ianuarie 2010 130 afişări

Companiile care se ocupa cu relocarea mobilierului sau a echipamentelor IT au facut afaceri frumoase in vremea boom-ului imobiliar. Scaderea drastica a suprafetelor de birouri inchiriate, dar si a tranzactiilor cu apartamente noi a adus insa vremuri dificile pentru firmele de relocare.

Intre timp, afacerea s-a dezvoltat in pas cu piata imobiliara si a economiei in general, cu mii de firme care au avut posibilitatea sa-si extinda activitatea si sa se mute in sedii noi. Numarul companiilor specializate in servicii de relocare a crescut vertiginos, dar piata de profil a ramas fragmentata intre sute de firme din toata tara, de la diviziile specializate ale unor companii precum Mobexpert sau Corporate Office Solutions (COS) pana la firme de mici dimensiuni, cu cativa angajati, care ofera servicii pentru persoane fizice (familii care se muta intr-o noua locuinta). Prabusirea pietei imobiliare a schimbat insa lucrurile. Spre exemplu, suprafata de birouri totala inchiriata in Bucuresti anul trecut a fost de circa 80.000 de metri patrati, de aproape trei ori mai mica fata de anul precedent, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara The Advisers Knight Frank.

Criza economica a adus insa si avantaje nesperate pentru firmele de relocari, in special pentru cele de mari dimensiuni, care lucreaza cu companii. "In primele sase luni ale anului trecut am reusit sa depasim cifra de afaceri realizata in tot anul 2008. Cererile au venit atat din partea companiilor care au initiat proiecte noi de relocare, cat si din partea celor ce si-au reorganizat activitatea in acelasi spatiu", spune Stefan Radulescu, directorul diviziei de vanzari directe din cadrul grupului Mobexpert.

Mutarea intr-un spatiu cu o chirie mai mica sau reorganizarea spatiului existent prin recompartimentari au reprezentat guri de oxigen pentru firmele de relocari, dupa cum afirma si reprezentantii COS. Acestia sustin chiar ca numarul companiilor care s-au relocat in 2009 a crescut. In termeni de venituri insa, scaderea este evidenta, avand in vedere ca "acum clientul se lupta mult, mult mai mult pentru un pret mai mic", dupa cum afirma Cor de Groot. Si reprezentantii COS spun ca, in conditiile actuale din piata, "putem oferi serviciile de mutare fara costuri pentru client, dar numai ca o forma de discount aplicata intregului proiect de amenajare la cheie".

Cat despre 2010, situatia este destul de incerta, considera Stefan Radulescu. Pe o parte, firmele de relocari ar putea sa profite de faptul ca, in continuarea politicii de reducere a costurilor, companiile de dimensiuni medii si mari isi vor muta sediile in alte spatii. In acelasi timp, potentiali clienti vor veni si de pe urma contractelor de inchiriere a spatiilor de birouri moderne, care au fost semnate in urma cu unul sau doi ani pentru cladiri ce urmeaza sa fie gata in primele luni ale acestui an. Pe de alta parte, brokerii imobiliari estimeaza ca 2010 nu va aduce schimbari semnificative in ceea ce priveste suprafata totala de birouri inchiriata si, in plus, numarul cladirilor de birouri noi a caror constructie a inceput de curand sau urmeaza sa inceapa tinde spre zero - ceea ce va duce, in final, la un an 2011 mult mai dificil decat 2009 si 2010.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/cei-care-muta-companii-5343397
5343397
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.