Ce mai face brokerul de un milion de euro

Postat la 25 mai 2009 204 afişări

Doi dintre cei mai buni brokeri imobiliari, care au parasit in ultimele luni liderul pietei, Colliers International, au adus in Romania unul dintre putinele nume mari globale ale consultantei care nu era prezent aici. Pe o piata in regres insa inceputul nu va fi simplu.

Scaderea puternica a pietei imobiliare isi va pune insa cu siguranta amprenta asupra primelor rezultate ale The Advisers, chiar si directorul Knight Frank fiind de parere ca urmatoarele luni nu vor fi mai bune pentru sectorul de real estate. “Estimez ca in 12 - 18 luni vom atinge minimul posibil si dupa aceea va reincepe cresterea. Insa pana sa se ajunga la nivelul din 2007 va trebui sa treaca mult timp. Cred ca ne-am intors la nivelul din 2003”, declara Chris Bell.

Un alt element care trebuie luat in calcul este legat de asocierea celor doi consultanti cu compania unde au cunoscut afirmarea. Cu cateva saptamani inainte de plecarea sa din Colliers, Horatiu Florescu explica reusitele sale printr-un cumul de trei factori: apartenenta la un grup international, experienta si gradul de cunoastere a pietei si persoana sa. “Daca maine as lucra la o alta firma, mai putin recunoscuta, unii s-ar intreba daca serviciile vor mai fi de calitate, iar altii ar spune ca este acelasi broker; ar fi totusi un semn de intrebare”, spunea Florescu legat de informatiile potrivit carora ar fi urmat sa paraseasca compania. El spune ca are si acum aceleasi opinii, iar factorul de siguranta vine din asocierea cu Knight Frank. “Ca servicii, atat timp cat lucrezi la o multinationala importanta, indiferent de numele ei, este ok. Piata o cunosc la fel de bine, chiar daca in ultimele luni am absentat, iar ca brand, sunt acelasi.”

Primele contracte au aparut deja pentru noua companie, Monica Barbu oferind ca exemplu un centru comercial, cu o suprafata inchiriabila de 60.000 de metri patrati, care ar urma sa fie dezvoltat in zona Bucurestii Noi din Capitala de catre City Capital Partners.

“Este poate singurul centru comercial care va fi livrat in Bucuresti in urmatorii doi - trei ani, cu exceptia celor doua aflate in constructie acum (AFI Palace Cotroceni Mega Mall si Sun Plaza - n.red.) si poate a primei faze din Collosseum (centru comercial anuntat spre dezvoltare in zona Chitila - n.red.).” Barbu admite ca segmentul centrelor comerciale s-a schimbat total fata de momentul de varf din 2007 - inceputul lui 2008, de la retaileri, care au inceput sa solicite in momentul semnarii contractelor de inchiriere garantii care sa certifice un anumit grad de preinchiriere a centrelor comerciale pana la faptul ca pentru a acorda o finantare, bancile solicita un grad de preinchiriere de 50%, dar nu din punctul de vedere al suprafetei, ci al valorilor chiriilor deja semnate din totalul potential al proiectului.

Mult mai important, cel putin pentru moment, ar trebui sa fie departamentul de birouri din cadrul companiei, avand in vedere ca Horatiu Florescu este considerat cel mai experimentat broker in acest segment. “Am acum in lucru 41 de cereri, unele sunt pentru suprafete de peste 10.000 de metri patrati”, spune Florescu, care sustine ca portofoliul de proiecte al caror agent este s-ar ridica la circa 230.000 de metri patrati - aproximativ cat intreaga suprafata a cladirilor de clasa A inchiriate anul trecut in Bucuresti. “Cred ca in acest an se vor inchiria 100.000 de metri patrati in Bucuresti si ne dorim sa avem cea mai mare cota. Pana acum, estimez ca s-au inchiriat aproximativ 15.000 de metri patrati”. Florescu mentioneaza doar Nusco Towers si Novo Park pe lista cladirilor pentru care este agent exclusiv. El adauga insa ca va participa si la selectii pentru alte cladiri de birouri existente. Legat de migrarea unor clienti catre The Advisers, seful Colliers sustine ca acest lucru nu s-a intamplat pana in prezent, “ba chiar as zice ca ne-am consolidat pe retail. Cu clientii mari lucram ca si pana acum”, spune Georgescu.

Nu in ultimul rand, Horatiu Florescu si Monica Barbu vor trebui sa faca fata si provocarii de a fi manageri. A fost deja ales un director general pentru companie, care se va ocupa de partea administrativa, in timp ce componentele de consultanta imobiliara si de brokeraj vor reveni angajatilor. “La inceput eram broker, de fapt, noi am inventat acest termen in 2000, fiindca nu suna foarte bine agent. Dar in ultimii doi-trei ani am inceput sa ofer tot mai multa consultanta”.

Ultimele luni au marcat de altfel mai multe schimbari de management in randul companiilor imobiliare prezente in Romania. Mai multi manageri ai unor dezvoltatori si-au anuntat intentia de a deveni consultanti, iar mai multi sefi de companii au fost inlocuiti, in special cu expati, factori care ii determina pe fondatorii The Advisers sa considere ca sfaturile lor si ale altor consultanti vor cantari mai mult ca niciodata, comparativ cu anii anteriori, cand conditiile din industrie au permis obtinerea unor cresteri facile. “Din cauza boom-ului masiv din Romania, multi consultanti nu si-au dezvoltat niciodata serviciile mai departe de intermedierea unei tranzactii. Majoritatea nu au trecut dincolo de etapa brokerajului, iar cel mai bun exemplu este sectorul de retail, unde brokeri de 25 de ani, fara experienta, ofereau sfaturi dezvoltatorilor privind concepte de proiect, design si mix de chiriasi”, crede Rasmussen.

Deocamdata, atat Horatiu Florescu, cat si Monica Barbu isi propun sa isi mentina, chiar din acest an, cotele de piata pe care fiecare le detineau, pe vremea cand activau in Colliers, pe segmentele de birouri si spatii comerciale. Adica un obiectiv care aduce a competitie directa cu fostii lor colegi. Si ca un joc al sortilor, un nou chirias se va muta in curand in cladirea unde The Advisers de abia s-a instalat: Colliers International.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/ce-mai-face-brokerul-de-un-milion-de-euro-4449737
4449737
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.