Şi-a pus gaj toate proprietăţile ca să înceapă o afacere. A ajuns în cinci ani la peste 100 de milioane de euro

Autor: Iuliana Roibu Postat la 01 aprilie 2015 18967 afişări

Paul Pop descrie Rottco ca pe un business de familie, în care este susţinut mult de soţia sa, care conduce un cabinet de avocatură şi care se ocupă de tot ce ţine de partea juridică, inclusiv analiza clienţilor. De altfel, toate serviciile de su-port din companie sunt externalizate, filosofia de business a lui Paul Pop fiind să lucreze doar alături de colegii săi care fac corebusiness – acum firma este constituită din 15 oameni care lucrează pe partea operaţională, fiind conduşi de Mariana Maftei, una dintre fostele colege ale lui Paul Pop din Rompetrol. Toate vânzările se fac de către echipa Rottco, la telefon şi prin relaţii personale, iar transportul este făcut de către flote închiriate de clienţi. Paul Pop descrie Rottco ca pe „o platformă pe care poate fi slotat orice produs din zona petrolieră“ şi ca pe un „model perfect de lucru, pe care nu vreau să îl schimb“.

De altfel, Rottco a crescut cât a avut loc în piaţă şi ar mai putea creşte, crede Paul Pop, atât din ac-tuala linie de business, dar şi din altele noi, pe care le analizează: „De la modelul acesta, poţi să te duci mai sus şi să consolidezi. Acum sunt interesat de consolidarea modelului şi a businessului, mai ales pentru că sunt multe nume care vor să intre pe piaţa locală şi caută o platformă funcţională, cu portofoliu, cu experienţă pe piaţă. Până la urmă suntem pregătiţi pentru orice, mai ales că eu am experienţă pe partea de dezvoltare şi am oameni care pot dezvolta orice proiect“.

Deocamdată, Paul Pop spune că plănuieşte să rămână la acest nivel de business („e o dimensiune optimă în momentul de faţă pentru ce pot să fac singur şi pentru ce îmi doresc“), mai ales din cauza domeniului în care activează şi în care cash flow-ul este foarte important („liniile de credit ale Rottco sunt de 6 milioane de euro şi le voi păstra la nive-lul acesta“). Omul de afaceri se uită şi înspre import, dar cu precauţie din cauza riscului de curs şi a variaţiilor de preţ. Deocamdată, Rottco este în top trei cumpărători de la toate rafinăriile de pe piaţă, mai puţin Petrobrazi. Tot la nivel de intenţie este vânzarea de peleţi. Acum, compania vinde motorină (80% din volumul de 100.000 de tone de anul trecut), benzină, dar şi folii pentru sere – o piaţă pe care Paul Pop o estimează la 1-2 milioane de euro.

Cantitatea şi marja sunt principalele preocupări ale lui Paul Pop pentru 2015: „Ca şi cantitate, vindem acum 10-15.000 tone pe lună şi am vrea să creştem. Mai importantă decât creşterea cantităţii, legată mai mult de cifra de afaceri, este creşterea marjei, aici trebuie să lucrăm mai mult“. Deocamdată, precizează omul de afaceri, Rottco a făcut profit în fiecare an, deşi lucrează cu marje mici: „Anul trecut am avut EBITDA în jur de 200.000 de euro. În medie, nivelul de cos-turi e 100.000 euro pe lună şi facem cam 1,5 - 1,7 mil. euro profit operaţional anual, în condiţiile în care costurile financi-are sunt jumătate din costurile generale“.

2015 a fost un an bun pentru Rottco, spune Paul Pop, deşi cifra de afaceri a fost în scădere, pe fondul pieţei în schimbare, dar şi al scăderii preţului petrolului şi al faptului că, atunci când trendul de preţ este descrescător, clienţii nu fac stocuri. Anul trecut, Rottco a crescut echipa de vânzări, a făcut noi linii de finanţare, dar au lucrat mult şi pe proceduri pe partea de analiză de clienţi, „care au durat mult şi au generat costuri“. Acum, compania lucrează cu o medie de 200 de clienţi şi nu se bazează pe contracte mari: „O cisternă costă cam 30.000 de euro, iar expunerea medie pe un client la o tranzacţie este cam de două cisterne“, estimează Pop. Chiar dacă anul trecut cifra de afaceri a scăzut, Pop şi colegii săi estimează o creştere de 10-15% anul acesta.

Începerea creşterii mai aşteaptă însă puţin: Paul Pop explică faptul că în primele trei luni ale anului businessurile din domeniu funcţionează cam la 40% din capacitate. Odată cu creşterea agriculturii, a construcţiilor, dar şi un eventual salt al pieţei transporturilor vor veni şi creşterile mult aşteptate şi poate şi o marjă mai bună. Deocamdată, dintr-o piaţă care stagnează de câţiva ani buni la 6 milioane de euro, Paul Pop estimează râzând că are o cotă de piaţă de aproximativ 1,53%: „ceea ce cred că e bine pentru două etaje de vilă pe malul lacului“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business,
paul pop,
rompetrol downstream
/analize/energie/si-a-pus-gaj-toate-proprietatile-ca-sa-inceapa-o-afacere-a-ajuns-in-cinci-ani-la-peste-100-de-milioane-de-euro-14066780
14066780
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.