Mariana Gheorghe: Petrom infrunta cu bine criza. De ce nu si Romania?
Prima parte a anului a fost profitabila pentru Petrom, lucru care a permis companiei sa majoreze bugetul de investitii pana la 1,5 miliarde de euro. Asta desi vanzarile de carburanti se mentin sub cifrele de anul trecut, iar CEO-ul companiei a decis sa iasa in public mai mult ca niciodata.
"Am avut luni in care vanzarile au fost mai mult sau mai putin in linie cu anul trecut si luni in care am vandut mai putin; in total, am vandut mai putin decat anul trecut si nu a fost nicio singura luna in 2010 care sa fie mai buna decat in 2009, iar situatia nu pare a se imbunatati nici in perioada urmatoare", descrie pe scurt Mariana Gheorghe situatia vanzarilor de carburanti.
Desi piata a fost si continua sa fie dificila in ceea ce priveste vanzarile, Petrom a raportat pentru primul semestru un profit net in crestere fata de anul trecut, in special datorita reducerilor de costuri aplicate de companie, dar si conjunctural - pe fondul scumpirii petrolului si al cresterii accizelor. Strategia de reduceri de costuri va fi aplicata in continuare, dupa cum spune Mariana Gheorghe, iar asta - alaturi de finantarile obtinute de Petrom in ultimul an de pe piata internationala - va permite companiei sa aiba "un an investitional mai bun decat 2009, cand compania a investit in jur de 1 miliard de euro".
"In jur de 1,5 miliarde de euro vom raporta cel mai probabil ca investitii realizate la sfarsitul anului in toate sectoarele: foraj, redezvoltarea campurilor mature, explorare, costul de achizitii pentru echipamente de explorare seismica 3D, investitiile de la rafinaria Petrobrazi, costurile aferente acestui an pentru centrala electrica de la Brazi (pe care speram sa o finalizam pana la sfarsitul lui 2011), achizitia proiectului eolian si costurile aferente acestui an pentru finalizarea Petrom City", detaliaza Mariana Gheorghe, explicand ca 50% din acest buget se va indrepta catre Explorare & Productie, 25% pentru centrala pe gaz de la Brazi, 18% pentru rafinaria Petrobrazi, iar 7% pentru Petrom City si alte investitii corporate. In anii anteriori, segmentul E&P a atras in jur de doua treimi din bugetul de investitii, dar in 2010 va atrage doar 50% din cauza altor proiecte urgente ale Petrom, precum achizitia proiectului eolian, centrala pe gaz si Petrom City.
"Toate aceste investitii ajuta multe alte companii din economie: noi avem in jur de 8.000 de furnizori in Romania, pe diverse proiecte, care, datorita programului nostru de investitii, au putut sa treaca bine peste criza", spune Mariana Gheorghe, care crede ca "cele trei directii de investitii ale Petrom pot da incredere in relansarea economica a Romaniei."
Discursul CEO-ului Petrom nu s-a schimbat in ultima perioada, dar a devenit poate mai macro, mai aplicat pe efectele pe care orice masura, politica sau de business, le poate avea pentru intreaga economie.
La prima editie a "Meet the CEO" din martie 2010, unde a fost invitata alaturi de Liliana Solomon, CEO al Vodafone, Mariana Gheorghe a raspuns astfel la intrebarea "dupa ce ati condus mii de oameni, v-ar placea sa conduceti milioane de oameni?": "In cursul a diverse intalniri cu oficialitati, mi-am exprimat frustrarea ca eu, ca CEO de companie, nu stiu ce se intampla cu banii pe care ii dau firmele statului. Asa ca am ridicat o intrebare legitima: ma tot intrebati de ce cresc preturile la benzina, dar niciodata nu m-ati chemat sa imi spuneti sau sa ne sfatuim despre cum vor fi cheltuiti banii care ajung la buget. Poate ca experienta de ani de zile de cand administram miliarde ar ajuta".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro