Cum te pot ajuta caii să devii un lider mai bun

Autor: Ioana Matei Postat la 20 noiembrie 2013 914 afişări

Mirajul de a pilota un avion Airbus A320, pasiunea pentru cai sau nostalgia pentru jocuri scot sute şi uneori mii de euro din buzunarele managerilor care doresc să îşi dezvolte abilităţile de lideri.

TMI România, una dintre cele mai mari firme de training de pe piaţă, cu o cifră de afaceri de circa 650.000 euro, este un alt exemplu de firmă care încearcă să stimuleze leadershipul managerilor prin programe „exotice„. Cel mai nou training din portofoliul firmei implică exerciţii pe un simulator de zbor Airbus A320 (avion comercial, cu până la 180 de locuri, n.r.) folosit până  recent doar de piloţii  acestor aeronave pentru a-şi obţine certificările şi confirmările anuale. Top managerii şi antreprenorii care participă la training au la dispoziţie un cockpit care îl imită pe cel al avionului real, cu aceleaşi comenzi pe care le are un comandant.

Cabina recreează senzaţiile fizice resimţite de piloţi în timpul zborului - acceleraţii, înclinări, turbulenţe, sunete, poziţie în spaţiu, imagini ale solului - şi simulează o serie de defecte ce pot apărea în timpul zborului cum ar fi incendii la motoare, fum în cabină, cedarea trenului de aterizare, coliziune cu un alt avion. Cum îi ajută toate acestea pe manageri?

„Dincolo de mirajul de a pilota un astfel de avion, participanţii învaţă cu ajutorul unui comandant de A320 foarte experimentat, cu mii de ore de zbor la activ, lecţii precum luarea deciziilor sub presiune, lucrul în echipă cu roluri şi responsabilităţi clare, gestionarea resurselor disponibile, păstrarea controlului în situaţii critice sau abilităţi de comunicare„, potrivit lui Octavian Pantiş, managing director al firmei TMI România. Trainingul este organizat pentru grupuri de câte patru persoane, iar sesiunea, cu tot cu transportul în ţara în care se face antrenamentul, sesiunea de instruire, lucrul pe simulator, durează aproximativ două zile.

Costurile pentru  resimţirea presiunii piloţilor într-o coliziune sunt de 900 de euro pentru un participant. Dar TMI nu se opreşte aici: firma a preluat şi un concept folosit de mai bine de zece ani în lume de instituţii precum NASA, Google sau instituţii guvernamentale din Germania sau Danemarca: joaca serioasă cu Lego. În cadrul acestui training, grupuri de cinci până la 20 de persoane, în sesiuni cu durata de două până la  opt ore, abordează teme precum strategia companiei pentru următorii ani, planurile unui departament pentru lunile următoare, rezolvarea unor probleme specifice ale firmelor.

Trainerii de la TMI conduc sesiunea de la etapa introductivă, de familiarizare cu subiectul şi cu piesele, până la fazele de explorare a problemei, de gândire creativă a soluţiilor şi de stabilire a acţiunilor care urmează să fie implementate. Sesiunile de tip Lego Serious Play costă între 1500 şi 2000 euro pentru un grup, iar principalii clienţi ai acestora sunt companiile multinaţionale. În 2013, cele mai multe contracte au venit din zona companiilor farmaceutice, din IT, retail, producţie, bănci şi bunuri de larg consum, dar un segment în creştere îl reprezintă şi companiile antreprenoriale româneşti mari, potrivit lui Pantiş.

Cu cât un program de training este mai ieşit din comun, cu atât este mai scump. Pentru comparaţie, un training obişnuit, destinat dezvoltării abiliăţilor de comunicare, costă între 200 şi 400 de euro pentru un participant, pentru programe care durează între două şi şase zile, potrivit Claudiei Mirică, trainer manager în cadrul firmei Vision Consulting, axată pe acest tip de traininguri. „Nu este suficient ca un produs să fie exotic pentru a fi cumpărat. E nevoie în primul rând să fie util, să poată fi observate schimbări de comportament sau de gândire la oamenii care ies din acesta„, explică Pantiş, convins că ineditul nu garantează succesul pe piaţa de training.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/cum-te-pot-ajuta-caii-sa-devii-un-lider-mai-bun-11709928
11709928
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.