Un nou candidat la podium

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 03 ianuarie 2016 166 afişări

Un nou candidat la podium

Mega Mall nu este însă singurul centru comercial inaugurat anul acesta. Immochan a deschis, la Braşov, porţile Coresi Shopping Resort în luna martie 2015, în urma unei investiţii de 60 de milioane de euro. „Rezultatele de până acum au depăşit cu mult aşteptările noastre, nu pentru că nu am fost ambiţioşi. Am făcut planuri cu calcule matematice şi în teorie populaţia x cu puterea de cumpărare y pot genera o cifră de afaceri de z. În primele şase luni am avut peste 4 milioane de vizitatori, iar cifra de afaceri totală a clienţilor comerciali, mai puţin Auchan, se plasează în jurul a 27 de milioane de euro“, declara anterior Tatian Diaconu, director general al Immochan România, compania care a dezvoltat proiectul Coresi. Inaugurările de centre comerciale sunt motoare de creştere pentru reţelele comercianţilor specializaţi, fie ei alimentari, de haine, electro-IT sau de cosmetice.

Apetitul de consum al cumpărătorilor a dat semne de revenire şi pe aceste segmente; în primele trei trimestre din acest an piaţa de electro-IT a marcat un plus de 10% faţă de perioada similară a anului trecut, ajungând la 1,428 miliarde de euro. Evenimentul anului în acest segment a fost eşecul înregistrat de Domo, care a închis nu mai puţin de 75 de spaţii, pe fondul intrării în insolvenţă a companiei care opera reţeaua. 2015 a fost un an animat şi pentru segmentul de bricolaj. Reţeaua Dedeman a ajuns la 42 de magazine, 8.100 de angajaţi şi vânzări care se vor plasa anul acesta în jurul a 4 miliarde de lei. Astfel, Dragoş Pavăl, care a clădit afacerea împreună cu fratele său, Adrian Pavăl, este cel mai puternic antreprenor român. El este şi cel mai admirat şef de companie în acest an, primind din partea mediului de afaceri cel mai mare număr de voturi la ediţia din acest an a catalogului 100 Cei mai admiraţi CEO.

Plusuri a înregistrat şi reţeaua Leroy Merlin, care a preluat anul tercut 15 spaţii operate anterior de BauMax. La şase luni de la preluare a fost deschis primul Leroy Merlin, în spaţiul ocupat anterior de BauMax, la Ploieşti, iar apoi redeschiderile au continuat, reţeaua ajungând în prezent la şase magazine. Numele BauMax va dispărea complet de pe piaţa românească la jumătatea anului viitor, iar la acel moment reţeaua Leroy Merlin va avea 16 magazine, după remodelarea tuturor spaţiilor. Rezultatele de până acum, în 2015 au fost peste aşteptări: „Numărul de clienţi a crescut de trei ori după transformarea magazinelor, traficul a fost mai mare decât estimasem“, afirma Frederic Lamy, director general al Leroy Merlin România.

Şi totuşi celorlalte reţele din domeniu nu le-a mers la fel de bine. În toamna acestui an, afacerea Ambient, dezvoltată de antreprenorul Ioan Ciolan, a intrat în insolvenţă. Compania a început să întâmpine dificultăţi din 2009, an după ce Ciolan a fost aproape de a se asocia cu EQT, fond de investiţii deţinut de cea mai puternică familie din Suedia. Vânzările au scăzut, compania a fost restructurată, a fost schimbat managementul. Ultimii ani au fost agitaţi pentru acest segment, unde au avut loc şi alte evenimente - reţeaua Praktiker a fost preluată la începutul anului trecut de omul de afaceri Omer Susli, care operează acum în România 28 de spaţii, iar Bricostore, prima reţea străină care a intrat pe piaţa autohtonă, şi-a vândut afacerea către Brico Dépôt, parte a grupului britanic Kingfisher; nemţii de la Obi au tras pur şi simplu obloanele şi au încheiat operaţiunile pe piaţa din România, chiar dacă planurile iniţiale vizau poziţia de lider de piaţă.

Un procent important din cheltuielile cumpărătorilor atrage şi comerţul electronic, piaţă care s-a situat anul trecut la circa 1,3-1,4 miliarde euro, potrivit estimărilor PayU. În 2015, comerţul online va înregistra o creştere de aproximativ 30-35%, potrivit estimărilor, cele mai active sectoare în acest mediu fiind retailul, în special cel electro-IT, dar şi cel de modă şi turismul, la care se adaugă plata utilităţilor.

Una peste alta, retailul nu a fost un an lipsit de evenimente, chiar dacă tranzacţiile de anvergură sau eşecurile sonore nu au colorat această piaţă în 2015.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/un-nou-candidat-la-podium-14929180
14929180
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.