Tot atat, dar mai putin. Cum ne-am schimbat obiceiurile de consum

Autor: Ioana Mihai Postat la 22 aprilie 2011 82 afişări

Bauturile alcoolice au fost primele eliminate din cosurile de cumparaturi in ultima perioada, aproape jumatate dintre cumparatori (48%) declarand, in cadrul unui studiu realizat de compania de cercetare de piata Nielsen, ca au renuntat la aceste produse din pricina crizei.

Conform calculelor BUSINES Magazin, pentru anul in curs operatorii din comert si-au bugetat investitii de peste jumatate de miliard de euro. Bugete de zeci sau chiar sute de milioane de euro si-au bugetat Cora, Carrefour, Kaufland, dar si lanturile controlate de Dinu Patriciu (Mic.ro si Minimax Discount). Retele care dau semne ca se vor inscrie in cursa extinderii in acest an nu sunt deloc putine, iar discounterii ca Plus sau Penny anunta planuri de investitii.

Reteaua de magazine de discount Profi, de exemplu, a ajuns la 86 de spatii, ultimul fiind deschis luna aceasta in Capitala, unde mai are alte 11 magazine. "Ne continuam programul alert de extindere a retelei. In acest an vom depasi numarul de 100 de magazine", declara Pawel Musial, director general al Profi Rom Food. Societatea este detinuta de fondul de investitii Enterprise Investors, care a operat in trecut si reteaua Artima, vanduta ulterior catre Carrefour Romania.

Francezii de la Carrefour si-au pregatit pentru anul in curs un plan de investitii cu multe zerouri. Liderul pietei romanesti in segmentul hipermarketuri a anuntat pentru 2011 doua noi deschideri: la Bucuresti si la Botosani. Magazinul din Capitala ar urma sa fie inaugurat, conform companiei, in septembrie 2011. Tot anul acesta "ne extindem si in tara, cu un al doilea hipermarket in acest an, la Botosani, deschidere prevazuta pentru luna octombrie", au declarat reprezentantii Carrefour Romania. Hipermarketul din Bucuresti, al optulea spatiu Carrefour din acest oras, este inclus in cadrul celui mai mare centru comercial din Europa: Colosseum, ce urmeaza a fi construit in Chitila.

Planuri ambitioase au insa si cei de la Cora, care au declarat ca vor sa deschida 15 hipermarketuri in cativa ani. Philip Lejeune, director general al Cora Romania, a declarat ca in ultimii ani reteaua pe care o conduce a investit in jur de 50 de milioane de euro in spatii. Anul acesta Cora are in plan sa cheltuiasca pe expansiune mai mult decat dublul sumei de anul trecut, cand a investit 40 de milioane de euro. Reteaua se detaseaza, in randul operatorilor de hipermarketuri, drept cel mai hotarat investitor al momentului: are pentru anul in curs planificate doua deschideri. In afara de magazinul deschis recent la Drobeta Turnu Severin, vrea sa mai inaugureze unul la Arad si, in plus, a demarat un proiect de investitii de 100 de milioane de euro la Constanta, in centrul comercial Corall.

Singura investitie autohtona in comertul cu bunuri de larg consum ii revine miliardarului Dinu Patriciu, care a demarat in urma cu un an un proiect amplu de investitii pe o zona neacoperita de alte retele: magazinele de proximitate. Sub sigla Mic.ro au fost deschise pana acum peste 300 de spatii, iar Patriciu declara anterior ca la sfarsitul lui 2011 reteaua va ajunge la 300 de spatii, cu vanzari de peste 1,5 miliarde de euro anual. Spre comparatie, cel mai mare comerciant de pe piata romaneasca Metro Cash & Carry a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,137 miliarde de euro, in scadere cu 7% fata de rezultatele din 2009. In aceste conditii este clar ca retelele isi tureaza motoarele acum mai degraba in perspectiva redresarii consumului, de vreme ce mai toate au inregistrat minusuri in bilanturile anului trecut. Nicio mirare ca s-a intamplat asa, mai cu seama ca "precautia a fost principala caracteristica a comportamentului de cumparare a romanilor", spune Bogdana Baltasiu. Si nici viitorul apropiat nu aduce o nota prea mare de optimism.

Valoarea medie a cumparaturilor pentru bunuri de larg consum s-a mentinut anul trecut la o valoare apropiata de cea din 2009: 170 de euro pe luna. Aceiasi bani au cumparat insa mai putine produse din cauza cresterii TVA si a inflatiei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
bauturi alcoolice,
Nielsen,
criza
/analize/comert/tot-atat-dar-mai-putin-cum-ne-am-schimbat-obiceiurile-de-consum-8160812
8160812
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.