Tânărul care vinde ochelari de 5 milioane de euro de acasă

Autor: Razvan Muresan, Ioana Matei Postat la 11 iunie 2013 17988 afişări

La 31 de ani, a lăsat Bucureştiul pentru a se muta în Braşov, oraşul său natal, iar astăzi conduce un business de cinci milioane de euro, lider de piaţă într-un domeniu în care, până în prezent, străinii văd în ceaţă. După şase ani la limita rezistenţei, pentru afacerea Optiplaza 2013 ar putea fi primul profitabil.

Tânărul care vinde ochelari de 5 milioane de euro de acasă

Obiectivul mutării de atunci era de a ajunge numărul unu în piaţa de optică, lucru care s-a şi întâmplat în 2009, în momentul fuziunii, când Jurca a ajuns şi directorul general al companiei. De la o cifră de afaceri de 1,7 mil. euro în 2007, compania a crescut la aproape cinci anul trecut. Totuşi, a fost vorba despre o „creştere artificială„, datorită măririi numărului de magazine prin fuziune şi noilor deschideri, nicidecum datorită vânzărilor, care au fost în scădere în toţi aceşti ani. Din 2007 şi până acum compania nu a înregistrat profit, iar cel mai bun an, judecând după primul trimestru al lui 2013, ar trebui să fie cel de acum. Piaţa pe care concurează compania condusă de tânărul braşovean, estimată la 50-100 de mil. euro, se împarte între Optiplaza (care are o cotă de circa 20% cu cele 34 de magazine), Optiblu (reţea deţinută de grupul A&D Pharma, cunoscut pentru lanţurile de farmacii Sensiblu, cu 25 de magazine) şi Opticris, cu 18 magazine. Fragmentarea pieţei este cauzată de numărul mare de „optici de cartier", aflate uneori în proprietatea unor medici, de opticile inexistente în acte sau de firmele care fac consultaţii gratuite la birouri şi vând apoi ochelari.

EVOLUŢIA OPTIPLAZA A FOST UNA VULNERABILĂ LA SCHIMBĂRILE DIN PIAŢĂ: între 2007 şi 2009 s-au deschis magazine, dar în 2010 au început închiderile. În primii doi ani de criză vânzările au scăzut la jumătate, chiar şi la magazinele amplasate în cele mai bune locuri din Bucureşti, în 2010 scăderea a fost de circa 10%, în 2011 şi 2012 au existat creşteri uşoare, de 2-3%, iar 2013 ar putea aduce o creştere de 10%, judecând după cifrele din primul trimestru. În toată această perioadă au fost închise şapte magazine, „nu atât de multe pe cât ne-am fi dorit, din cauza contractelor deja încheiate". Anul trecut, Optiplaza a fuzionat şi cu Sequence, firmă care importă brandul Police pe piaţă de patru ani.

Dacă până de curând brandul Optiplaza era cel care mergea cel mai bine, comportamentul consumatorului s-a schimbat recent şi s-a orientat spre Plus Optic. Bonul mediu în primul este de circa 500 de lei, în cel de-al doilea este de 300. Din totalul cifrei de afaceri, ochelarii de soare şi cei de vedere înseamnă câte 40%, iar lentilele de contact cam 20%. La şase ani de când a lăsat Bucureştiul pentru provincie, Nicu Jurca spune că nu regretă decizia, deşi drumurile îl poartă în continuare spre Bucureşti câteva zile în fiecare săptămână: "Decât să fi petrecut zilnic două ore în trafic, la Braşov fac cinci minute până la serviciu şi stau mai mult cu familia mea. O afacere se poate conduce la fel de bine şi din provincie, chiar dacă magazinele cele mai bune sunt la Bucureşti."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
ochelari,
vanzare,
tanar,
brasov,
optiplaza,
companie
/analize/comert/tanarul-care-vinde-ochelari-de-5-milioane-de-euro-de-acasa-10954098
10954098
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.