Povestea lui Mohammad Murad, omul care a adăugat cuvântul ŞAORMA în limba română: Banii nu trebuie să te ridice undeva unde nu mai simţi nimic

Postat la 21 februarie 2020 62481 afişări

În 1998 a intrat în turism, când a cumpărat la licitaţie pachetul majoritar de la hotelurile Perla şi Majestic din Mamaia. Povesteşte că a deschis primul bufet suedez de pe litoral la hotelul Perla, unde "s-a trezit" cu 500 de mineri veniţi prin sindicate, care s-au simţit foarte jigniţi: "Cum, noi să ne servim pe noi singuri?".

"A fost mare scandal acolo, mi-au zis să plec din ţară, pentru că ei au venit la mare ca să fie serviţi, nu să se servească singuri. Toţi hotelierii veneau, se uitau şi se mirau. Cum adică să dau mâncare cât vrea turistul? A durat trei zile acest fenomen, cât au fost nemulţumiţi, timp în care i-am lăsat să aleagă, ori bufet suedez, unde îşi luau câtă mâncare doreau, ori să fie serviţi la mese, ca la orice restaurant. După trei zile toţi voiau bufet suedez." Ulterior, Murad s-a extins cu hoteluri la mare în Olimp, Neptun, Jupiter şi Năvodari. În 2005 a construit hotelul Phoenicia din Bucureşti. Acum, Murad are peste 5.000 de locuri de cazare în 11 structuri hoteliere din România, dintre care cinci în Bucureşti şi şase pe litoral. Dintre acestea, circa 1.700 de locuri sunt în Bucureşti. Anul viitor vrea să construiască două hoteluri de cinci stele la Năvodari, care vor fi urmate de alte două în următorii ani.

O a treia afacere dezvoltată de Murad a fost cea imobiliară, reuşind să construiască şi să vândă înainte de criză peste 2.000 de apartamente în Bucureşti şi în ţară. "Cu tot ce am câştigat din imobiliare am încercat să dezvolt reţeaua de hoteluri", spune el. Alături de turism, restaurante şi imobiliare, omul de afaceri libanez deţine şi fabrica de pateuri Mandy, la care a achiziţionat pachetul majoritar în 1999.

Din cei peste 2.000 de angajaţi cunoaşte după nume mai mult de jumătate şi crede că asta este o obligaţie morală, pentru că astfel omul devine mai loial. Majoritatea angajaţilor din hoteluri sunt femei. "Femeia e mai atentă şi mai responsabilă, şi asta se vede în viaţa noastră de zi cu zi. Noi am devenit foarte indiferenţi şi avem mult de lucrat aici, pentru că am ajuns să credem că este de ajuns să fii bărbat. Cred că Dumnezeu i-a dat femeii un lucru pe care nu-l are bărbatul - responsabilitatea, şi de aceea i-a dat ei sarcina să facă copii. Pentru că dacă bărbaţii ar face copii, sunt convins că jumătate dintre ei ar muri de foame", crede Murad.

IN ANII DE CRIZĂ N-A TĂIAT SALARII, dar a făcut disponibilizări. În construcţii, de exemplu, au mai rămas 10% din angajaţi, iar activitatea a fost stopată. La hoteluri politica a fost foarte elastică, iar tarifele au scăzut. Din acest motiv, gradul de ocupare a crescut la unităţile de la mare. Turismul, crede Murad, se bazează pe foarte multe detalii. "Orice chestie, cât de mică e, contează pentru turist. Aceste multe lucruri mici duc la un produs turistic de calitate. Serviciile înseamnă şi o cafea bună, un zâmbet frumos, un personal bine educat, o uniformă plăcută, un loc frumos, un confort în cameră... Deci totul contează, salteaua, cearşaful...", afirmă omul de afaceri. Pentru el e foarte important să observe turiştii şi comportamentul acestora şi, de multe ori, îşi petrece timpul printre ei. Ştie, astfel, ce îi nemulţumeşte şi ce ar putea îmbunătăţi Aşa a constatat că, în general, cele mai multe dintre cuplurile care vin pe litoral în concediu se ceartă în primele două zile. "Au mai mult timp liber împreu-nă şi încep discuţiile între ei. După două zile îşi dau seama că pierd cele mai frumoase momente din acel an. Deci 80% din cei care ajung pe litoral se ceartă în familie în primele două zile", spune Murad.

În timpul liber omul de afaceri face sport, călătoreşte, citeşte istorie şi politică şi iese cu prietenii. În rest, Murad spune că între un investitor cu mii de camere de hotel şi un director de companie bine plătit nu e mare diferenţă, ca nivel de trai. Ca să trăiască foarte foarte bine, spune Murad, unui român îi trebuie cel mult 10.000 de euro pe lună. Şi cu 5.000 de euro pe lună trăieşti confortabil şi nu ai nevoie de nimic. "Spunea cineva o vorbă, că banii pe care îi ai în viaţă sunt ăia pe care i-ai cheltuit, nu aceia pe care i-ai strâns şi pe care e posibil să nu-i mai poţi folosi, pentru că poate într-o secundă nu mai eşti. Eu am hotărât ca toate valorile materiale să le pun sub mine, ca să rămân eu. Şi să păstrez ce am. Aşa am fost când eram student şi aşa sunt şi acum", a spus omul de afaceri. Murad nu crede că banul trebuie să devină o ţintă în viaţa unui om, pentru că înseamnă că banul e mai puternic decât el, iar acel om este o persoană slabă. "Nu vreau să ajung la 70 de ani ca să-mi permit să mă relaxez şi să mă distrez. Cred că în fiecare zi mă distrez, în fiecare zi simt fericirea, iar peste 20 de ani dacă voi face afaceri, le voi face doar pentru mine şi sper ca românii să fie cât mai fericiţi, iar eu să fiu una dintre persoanele care au participat la fericirea acestor oameni."

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/povestea-lui-mohammad-murad-omul-care-a-adaugat-cuvantul-saorma-in-limba-romana-banii-nu-trebuie-sa-te-ridice-undeva-unde-nu-mai-simti-nimic-14838871
14838871
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.